최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.23 no.6, 2019년, pp.704 - 710
유강수 (Department of Library and Information Science, Jeonju University) , 김세민 (Department of Computer Education, Jeonju National University of Education) , 홍기천 (Department of Computer Education, Jeonju National University of Education) , 최숙영 (Department of Information Security, Woosuk University)
Programming learning has been recognized as a difficult subject for a long time. To solve these problems, various studies have been conducted. This study was conducted on motivation to break away from programming learning according to gender, one of the characteristics of learners. In this study, pr...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
교양 필수 과목에서 프로그래밍 교수자의 역량을 발휘하려면 어떻게 해야 하는가? | 둘째, 교양 필수 과목은 전교생이 모두 듣는 과목이므로 단과대학별로 시간표를 구성하여 프로그래밍에 관심이 많은 전공과 그렇지 못한 전공의 학생들을 분리하여 분반하면 수준별 맞춤형으로 강좌를 운영할 수 있으므로 교수자의 역량을 최대한 발휘하기가 수월할 것이다. | |
학습이탈동기는 무엇인가? | 학습이탈동기(Learning Demotivation)는 행동의 의도와 진행하고 있는 행동의 의도나 진행 중인 행동의 동기적인 기초를 감소시키는 것으로 정의할 수 있다. 그리고 어떠한 이유로 인하여 동기 요인이 없어지거나 떨어 져서 학습에 대한 흥미를 잃는 것을 뜻하기도 한다[7]. | |
프로그래밍 교육은 성공한 경험만을 제공하는가? | 프로그래밍 교육은 성공한 경험만을 반드시 제공하지 않는다. 오히려 수많은 실패 경험이 중요하고 그에 따른 디버깅 과정을 거치며 완성된 프로그램을 만드는 경우가 대부분이다. 따라서 본 연구에서는 타 교과에서 연구한 예를 토대로 프로그래밍 교육에도 적용하려 한다. |
S. J. Oh, Development an Animation Programming Curriculum for the Elementary Gifted Children of Information Science, Master's Thesis, The Graduate School of Gyeongin National University of Education, 2003.
J. S. Lee, The Effect of Academic Self-Efficacy and Resilience on Self-Directed Learning, Master's Thesis, The Graduate School Sunchon National University, 2016.
M. J. Oh, "Non-Major Students' Perceptions of Programming Education using the Scatch Programming Language," The Journal of Korean Association of Computer Education, vol. 20, no. 1, pp. 1-11, Jan. 2017.
Y. M. Kim, T. H. Kim, and J. H. Kim, "Development and Application of Programming Education Program of Robot for Improvement of Elementary School Girls' Creativity," Journal of The Korean Association of Information Education, vol. 19, no. 1, pp. 31-44, Mar. 2018.
J. K. Shim, H. C. Kim, and W. G. Lee, "A Study on Gender Differendes in Programming Attitude and Achivements on Physical Computing Education in Informatics Curriculum Revised 2015," Journal of the Korean Association of Computer Education, vol. 19, no. 4, pp. 1-9, Jul. 2018.
Z. Dornyei, The Psychology of the Language Learner : Individual Differences and Second Language Acquisuion, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc Inc, 2005.
S. H. Han, Korean Students' English Learning Motivation, Demotivation and Remotivation focusing on High School 3drd Year Students, Master's Thesis, The Graduate School of Chungang University, 2018.
S. J. Park, "A Study on the Learning-Instruction Model for Learned Helplessness Decrease of the College," Korean Journal of Parent Education, vol. 9, no. 1, pp. 95-113, 2012.
K. S. Oh, An Impact of Problem Based Learning Programming on the Motivation of Elementary Students, Master's Thesis, The Graduate School of Yonsei University, 2015.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.