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GIS를 이용한 최적 도심 유통 네트워크 설계 : 몽골 울란바타르 내 우유 산업 사례
Designing the Optimal Urban Distribution Network using GIS : Case of Milk Industry in Ulaanbaatar Mongolia 원문보기

The journal of Bigdata = 한국빅데이터학회지, v.4 no.2, 2019년, pp.159 - 173  

(Graduate School of Logistics, Incheon National University) ,  신광섭 (Graduate School of Logistics, Incheon National University)

초록
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말단배송최적화는 도심내 공급사슬의 운영의 핵심적인 역할을 수행하고 있으며, 전체 배송 프로세스에서 가장 복잡하고 많은 비용을 지불해야만 한다. 도심복합물류센터 (Urban Consolidation Center: UCC)는 최근 말단배송 서비스를 운영하고 고객의 수요를 만족시키기 위한 핵심적인 자산으로 인식되고 있다. UCC를 활용할 경우 도심 내 다양한 요인을 고려하여 최적의 배송 과정을 설계함으로써 배송에 소요되는 시간과 이동거리를 최소화할 수 있다는 장점이 존재한다. 본 연구에서는 지리정보시스템 (GIS)를 활용하여 다양한 수리모형이 통합된 시나리오 분석을 활용하기 위한 기법을 제안한다. 특히, 본 연구는 몽골의 수도 울란바타르를 사례로 실제 도심 내 최적 배송네트워크를 설계하는 것을 목표로하고 있다. 이를 위해 위치배분문제와 차량경로문제를 결합하는 기법을 제안하였다. UCC의 위치와 개수를 기반으로 다양한 시나리오를 설계하였으며, 기본적인 총배송거리, 배송시간, UCC의 수 및 필요 차량의 수를 기준으로 시나리오를 평가하였다. 또한, UCC의 건설과 운영에 필요한 전체 비용 관점에서 최적의 시나리오를 비교 선정하였다. 본 연구의 결과는 도심 내 말단 배송을 위한 유통 네트워크를 설계해야 하는 관리자 혹은 정부 기관의 담당자들이 합리적인 의사결정을 내리기 위한 객관적인 근거 자료로 활용될 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Last-Mile delivery optimization plays a key role in the urban supply chain operation, which is the most expensive and time-consuming and most complicated part of the whole delivery process. The urban consolidation center (UCC) is regarded as a significant asset for supporting customer demand in the ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • The objective of this research was to identify the optimal number and location of UCC to support the demand of retailers. In Table 4, it has been described and outlined the ten possible scenarios.
  • The remainder, the conclusion of this summary of multiple scenario results show that worst three scenarios are 2, 10, and 9 and the best three scenarios are 3, 4, and 5. The result of this research may come from help the manager or public authorities who should design the distribution network for the last mile delivery service optimization using UCC within urban area.
  • However, the most of previous research have focused on designing optimal network structure with minimum number and optimal locations of logistics facilities considering only demand or route for delivery from the distribution centers. Therefore, in this study, it has been presented a framework to design the supply chain network, which can minimize the total cost for building UCC and operating the distribution with the practical conditions for delivery. To find the optimal distributing network, it has been integrated the Locating-routing problem (LRP) with Location-allocation problem (LAP) and vehicle routing problem (VRP).
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참고문헌 (19)

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