최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기보건의료산업학회지 = The Korean journal of health service management, v.13 no.4, 2019년, pp.109 - 119
김윤영 (국립안동대학교 간호학과) , 최정준 (대전대학교 한의예과) , 박효석 (대전대학교 한의예과) , 장은수 (대전대학교 한의예과)
Objectives: The purpose of this study was to find out the relationship between academic burn out and the quality of life of college students of health and medical science, and to examine the mediating effects of self-efficacy on the relationship between them. Methods: The data of 379 college student...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
보건의료계열 대학생들의 학업소진을 막기 위해 본 연구가 제안하는 방법은? | 연구결과 보건의료계열 대학생들의 학업소진과 삶의 질의 관계에서 삶의 질의 신체적 건강지수를 나타내는 PCS의 경우 자기효능감의 매개효과가 없었으나 정신적 건강지수를 나타내는 MCS의 경우 자기효능감의 매개효과가 확인되었다. 이는 보건의료계열 대학생들의 정신적 삶의 질 향상을 위해 자기효능감 고취를 통한 효과적인 중재가 필요함을 시사한다. 따라서 보건의료계열 대학생들의 학업소진 감소뿐만 아니라 학생들의 자기효능감 증진에 초점을 두고 자기효능감 향상 프로그램 개발 및 적용을 통한 관리가 필요하다고 여겨진다. | |
자기효능감이란? | 자기효능감은 어떤 행동에 대한 긍정적 결과 혹은 자기에게 영향을 미칠 수 있는 상황을 조절하고 그에 합당한 행동을 선택하며 유지하는데 중요한 정서적 요인이다[10]. | |
소진으로 생기는 부정적인 결과는? | 이렇게 다양한 문제 중에서도 특히 보건의료계열 대학생들의 소진으로 인한 삶의 질 저하는 단순히 개인적인 생활의 만족감 차원을 넘어 전문직업인으로서의 사회적응력 감소 및 직업에 대한 사회적 가치 형성에 부정적인 영향을 끼칠 뿐만 아니라 전문 직업관을 형성하는데 있어 저해요인으로 작용할 수 있으므로 매우 중요하게 다루어져야할 부분이다[9]. |
C. Maslach, S.E. Jackson, M. Leiter(1996), Maslach Burnout Inventory Manual (3rd ed.), Palo Alot, CA: Consulting Psychologists Press, Inc.
S.R. Jacobs, D.K. Dodd(2003), Student Burnout as a Function of Personality, Social Support, and Workload, Journal of College Student Development, Vol.44(3);291-303.
R.W. Baker, B. Siryk(1984), Measuring Academic Motivation of Matriculating College Freshmen, Journal of College Student Personnel, Vol.25(5);459-464.
C.M. Hong(2015), The Relationship between Burnout using MBI-SS and Mental Health in Nursing Students, Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.5(4);353-362.
L.N. Dyrbye, M.R. Thomas, F.S. Massie, D.V. Power, A. Eacker, W. Harper, S. Durning, C. Moutier, D.W. Szydlo, P.J. Novotny, J.A. Sloan, T.D. Shanafelt(2008), Burnout and Suicidal Ideation among U.S. Medical Students, Annals of Internal Medicine, Vol.149(5);334-41.
S.H. Kim, W.T. Jeon(2008), The Failure Experiences of Medical School Students: A Qualitative Study, Korean Journal of Medical Education, Vol.20(4);351-362.
M.K. Jeon, J.W. Oh(2017), Relationship between Rudeness, Burnout, Major Satisfaction and Self-Efficacy which Nursing Students Experience during Clinical Practice, Journal of Digital Convergence, Vol.15(1);339-346.
S.H. Lee, W.T. Jeon(2015), The Relationship between Academic Self-Efficacy and Academic Burnout in Medical Students, Korean Journal of Medical Education, Vol.27(1);27-35.
B.H. Son, Y.M. Kim, I.G. Jun(2011), A Study on Nursing Students' Job-Esteem, Work Values, and Satisfaction of Their Major. Journal of the Korean Academy of Health and Welfare for Elderly, Vol.20(3);240-249.
A. Bandura(1977), Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, Vol.84(2);191-215.
M. Salanova, S. Agut, J.M. Peiro(2005), Linking Organizational Resources and Work Engagement to Employee Performance and Customer Loyalty: The Mediation of Service Climate, Journal of Applied Psychology, Vol.90;1217-1227.
Q. Hu, W.B. Schaufeli(2009), The Factorial Validity of the Maslach Burnout Inventory- Student Survey in China, Psychological Reports, Vol.105(2);394-408.
Korea Health Personnel Licensing Examination Institute, http://www.kuksiwon.or.kr/
W.B. Schaufeli, I.M. Martinez, A.M. Pinto, M. Salanova, A.B. Bakker(2002), Burnout and Engagement in University Students a Cross-National Study, Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol.33(5);464-481.
M. Sherer, J.E. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-dunn, B. Jacobs, R.W. Rogers(1982), The Self-Efficacy Scale: Construction and Validation, Psychological Reports, Vol.51(2);663-671.
H.Y. Hong(1995), The Relationship of Perfectionism, Self-Efficacy and Depression, Master Dissertation, Ewha Woman's University, Seoul.
J.E. Ware, C.D. Sherbourne(1992), The MOS 36-Item Short-Form Health Survey (SF-36): I. Conceptual Framework and Item Selection, Medical Care. Vol.30(6);473-483.
M.J. An, A.Y. Kang, Y.A. Kim, M.J. Kim, Y.L. Kim, H.W. Kim, Y.S. Na, Y.Y. Hwang(2017), Comparison of Academic Engagement, Academic Burnout, Stress, and Social Support by Grade among Undergraduate Nursing Students, Journal of the Korean Society of School Health, Vol.30(2);113-123.
S. Ziebland(1995), The Short form 36 Health Status Questionnaire: Clues from the Oxford Region's Normative Data about its Usefulness in Measuring Health Gain in Population Surveys, Journal of Epidemiology and Community Health, Vol.49(1);102-105.
K.H. Jeong, Y.J. Jo, Y.H. Oh, J.K. Byun, Y.C. Byun, H.S. Moon(1998), A National Survey on the Elderly Living Status and Welfare Needs, Korea Institute for Health and Social Affairs, Seoul.
K.H. Park(2005), The Influence of Learned Helplessness and Failure Tolerance on the Academic Achievement and Job Performance, Knowledge Management Research, Vol.9(1);61-76.
S.J. Whang(2006), The Relationship between Clinical Stress, Self-Efficacy, and Self-Esteem of Nursing College Students, The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, Vol.12(2);205-213.
D.S. Byun, Y.H. Yom(2009), Factors Affecting the Burnout of Clinical Nurses - Focused on Emotional Labor, Journal of Korean Academy of Nursing Administration, Vol.15(3);444-454.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.