$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

패션브랜드 숍매니저로의 성장과정에 관한 근거이론 연구
A Grounded Theory Study on the Growth Process as a Fashion Brand Manager 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.43 no.5, 2019년, pp.649 - 665  

김지연 (호남대학교 패션디자인학과) ,  오현정 (광주대학교 패션.주얼리학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study presents a conceptual framework for the growth process as a manager based on data gathered from the sales experiences and careers of fashion brand managers. The study participants were seven managers with over 15 years of sales experience in a women's clothing brand in Gwangju. Data were ...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
패션브랜드 숍매니저란 무엇인가? 패션브랜드 숍매니저는 의류 매장을 총 관리하고 운영하는 경력이 많은 전문판매원을 말하고 숍마스터, 수석판매사원, 매장지배인, 점장이라고도 불린다(Choi, 2010). 이들은 수익을 가져가는 형태에 따라 매달 일정한 월급을 받는 숍매니저, 매장관리 비용은 지원받고 매출실적의 일정 지분을 수수료로 받는 숍매니저, 개인사업자로 등록한 후 상품판매와 재고, 직원고용 등을 책임지고 매장을 운영해서 연매출액이나 순이익의 일정 지분을 받는 중간 관리 숍매니저로 구분된다(Kim et al.
숍매니저의 경험과 경력을 통합하고 연결하는 핵심범주로 판매원의 성장과정을 제시한 이유는 무엇인가? 숍매니저의 경험과 경력을 통합하고 연결하는 핵심범주는 ‘패션브랜드에서 고객관리와 매출관리를 책임져서 인정받은 판매원의 성장과정’이었다. 즉, 판매원이 오랫동안 일하면서 숍매니저로 성장한 것은 고객에게 친밀한 응대와 맞춤 서비스를 제공하면서 장기적인 관계를 유지했고, 패션브랜드의 매출목표를 달성해서 고객과 기업한테 인정받았기 때문이었다. 인정받는 숍매니저가 된 것은 순응적이고 사람을 좋아하고 인간관계를 소중히 여기는 등 관계 인성이 뛰어난 타고난 성격 때문이었다.
최근에 졸업하는 패션전공자들이 어떠한 관심을 가지고 있는가? 따라서 패션생산업체가 부족한 지역의 패션전공자들은 패션업체가 있는 지역으로 거주지를 옮겨서 일하는 것을 자연스럽게 생각했다. 그러나 최근에 졸업하는 패션전공자들은 거주지를 옮기는 취업이나 박봉의 패션제조업체 취업보다 거주 지역과 시간이 자유롭고, 연매출 10억 혹은 연봉 1억의 판매전문가를 꿈꿀 수 있는(Jeon, 2018) 패션유통 분야 취업이나 온라인 창업에 좀 더 관심을 보이고있다(Oh, 2018).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (45)

  1. Ahn, G. Y., & Lee, Y. (2018). Qualitative research on fashion product shopping and retail therapy. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 42(3), 411-427. doi:10.5850/JKSCT.2018.42.3.411 

  2. Ahn, h.-s. (2005). A study on job satisfaction and job stress of fashion shop manager (Unpublished master's thesis). Sookmyung Women's University, Seoul. 

  3. Ahn, K. H., Hwang, S.-J., & Jung, C. J. (2010). Fashion marketing (3rd ed). Seoul: Soohaksa. 

  4. Ahn, S. H. (2001). Qualitative study in the relationship between customer and shop manager of the apparel shop (Unpublished doctoral dissertation). Pusan National University, Busan. 

  5. Charmaz, K. (2013). Constructing grounded theory: A practica l guide through qualitative analysis (H.-S. Park, S.-G. Lee, & C. Rhee, Trans.). Seoul: Hakjisa. (Original work published 2006) 

  6. Choi, K.-a. (2010). Effects of internal marketing factors of fashion retailers on salespersons' job satisfaction, customer orientations, and job performance (Unpublished doctoral dissertation). Dongduk Women's University, Seoul. 

  7. Choi, K.-a., & Chung, S. J. (2008). Roles of apparel shop managers. 디자인포럼21, 11, 1-15. 

  8. Choi, K. W., & Park, K. H. (2012). The effects of the personality traits and customer orientation on job satisfaction and job performance-Focused on female apparel salespeople in department stores-. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 39(9), 979-990. doi:10.5850/JKSCT.2012.36.9.979 

  9. Chung, I. H., Park, K. O., Lee, M., Min, K. S., & Kang, J. K. (2005). A study on the job aptitudity of fashion salesperson. Distribution Business Review, 10(2), 73-97. 

  10. Chung, M. w., & Joo, J. h. (2004). A study on the determining factors of Korean advertising designer's job satisfaction. Journal of Korean Society of Design Science, 17(4), 337-346. 

  11. Creswell, J. W. (2015). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.) (H.-S. Cho, S. W. Jung, J. S. Kim, & J. Kwon, Trans.). Seoul: Hakjisa. (Original work published 2013) 

  12. Diamond, J., & Litt, S. (2003). Retailing in the new millennium. New York, NY: Fairchild Publications, Inc., cop. 

  13. Higher education. (n.d.). Doopedia. Retrieved from http://www.doopedia.co.kr/doopedia/master/master.do?_methodview&MAS_IDX101013000728494 

  14. Hwang, S.-J., Jung, M. Y., & Song, K. E. (2007). The effect of apparel product salesperson's role ambiguity and role conflict on job-satisfaction and customer orientation. Journal of Human Life Sciences, 10, 63-78. 

  15. Jeon, H. M. (2018). 나에게 불황은 없다 [I do not have a recession]. Seoul: Taeinmunhwasa. 

  16. Jo, Y.-H. (1999). 질적 연구: 방법과 사례 [Qualitative research: Methods and practices]. Seoul: Kyoyookbook. 

  17. Jo, Y.-J., Lee, W.-S., & Kim, S.-A. (2015). The effects of stress factors of fashion shopmasters on job satisfaction. Journal of the Korean Fashion & Costume Design Association, 17(3), 149-158. 

  18. Johlke, M. C. (2006). Sales presentation skills and salesperson job performance. Journal of Business & Industrial Marketing, 21(5), 311-319. doi:10.1108/08858620610681614 

  19. Keillor, B. D., Parker, R. S., & Pettijohn, C. E. (2000). Relationship-oriented characteristics and individual salesperson performance. Journal of Business & Industrial Marketing, 15(1), 7-22. doi:10.1108/08858620010311520 

  20. Kim, E. J., Ahn, H. S., & Jang, S. Y. (2008). Shopmaster. Seoul: ShinhanM&B. 

  21. Kim, H. J., & Choi. S. (2003). The effects of market orientation of apparel firms and salesperson's job performance on the job satisfaction. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 27(1), 1-8. 

  22. Kim, I. C., & Yu, J. H. (2012). Shop-masters' perception on customer management-Focusing on the fashion brands at the department store-. Journal of KSSSS, 24, 139-158. 

  23. Kim, S. A., Min, K. R., Lee, S., & Park, S. M. (2013). Unveiling the relationship among job choice motivation, job satisfaction and turnover intention in the public and private sector: With a focus on a moderating role of person-job fit. The Korea Public Administration Journal, 22(3), 271-314. 

  24. Kim, S. W., & Lee, Y. R. (2012). What is beauty? - The aesthetic cognition of Korean women in their 20s and 30s -. Journal of Consumer Studies, 23(2), 351-382. 

  25. Lee, C. Y. (2014). Fashion brand shopmaster core job competency analysis (Unpublished master's thesis). Chung-Ang University, Seoul. 

  26. Lee, E. J., Kim, I., & Hwang, S. J. (2011). A study on the effects of internal marketing factors of fashion brands on job satisfaction and customer orientation of salespersons. Journal of the Korean Society of Fashion Design, 11(3), 29-45. 

  27. Lee, G. Y., & Kim, H. J. (2017). Fashion products & shopmaster. Seoul: Soohaksa. 

  28. Lee, J., & Hwang, S. (2018). A qualitative study on the role of shop masters in multi-channel retail context. Journal of Fashion Business, 22(5), 83-95. doi:10.12940/jfb.2018.22.5.83 

  29. Lee, J. J. (2016). A qualitative study on work characteristics of shop masters with multi-channel retail environment-Focus on shop masters in department store young casual fashion section-(Unpublished master's thesis). Sungkyunkwan University, Seoul. 

  30. Lee, S., & Kim, G. (2012). The qualitative study on the emotional labor of fashion sales personnel-Focused on fast fashion sales personnel-. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 36(5), 534-548. doi:10.5850/JKSCT.2012.36.5.534 

  31. Oh, H. J. (2018). A qualitative case study on the success of fashion retail start-up by young entrepreneurs. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 42(1), 133-147. doi:10.5850/JKSCT.2018.42.1.133 

  32. Park, S. H. (2013, June 26). 이랜드그룹, SPA 기업대학 설립 [E.LAND GROUP, establishes SPA business university]. Apparelnews. Retrieved from http://www.apparelnews.co.kr/news/news_view/?idx147126&catCAT112 

  33. Pettijohn, C. E., Pettijohn, L. S., & Taylor, A. J. (2007). Does salesperson perception of the importance of sales skills improve sales performance, customer orientation, job satisfaction, and organizational commitment, and reduce turnover? Journal of Personal Selling & Sales Management, 27(1), 75-88. doi:10.2753/PSS0885-3134270105 

  34. Reynolds, K. E., & Beatty, S. E. (1999). Customer benefits and company consequences of customer-salesperson relationships in retailing. Journal of Retailing, 75(1), 1-32. doi:10.1016/S0022-4359(99)80002-5 

  35. Shin, K. R., Cho, M. O., Yang, J.-H., Go, M.-S., Kong, B.-H., Kim, M. J., ... Ha, J.-Y. (2004). 질적 연구 방법론 [Qualitative research method]. Seoul: Ewha Womans University Press. 

  36. Singh, R., & Das, G. (2013). The impact of job satisfaction, adaptive selling behaviors and customer orientation on salesperson's performance: exploring the moderating role of selling experience. Journal of Business & Industrial Marketing, 28(7), 554-564. doi:10.1108/JBIM-04-2011-0121 

  37. Singh, R., & Koshy, A. (2012). A new conceptualization of salesperson's customer orientation: Propositions and implications. Marketing Intelligence & Planning, 30(1), 69-82. doi:10.1108/02634501211193921 

  38. Son, S.-Y., & Lee, Y.-J. (2016). Qualitative research on consumption of professional baseball club's licensed fashion product. Journal of the Korean Society of Costume, 66(4), 18-31. doi:10.7233/jksc.2016.66.4.018 

  39. Strauss, A., & Corbin, J. (1996). Basic of qualitative research-Grounded theory procedures and techniques (S. J. Kim, & K. R. Shin, Trans.). Seoul: Hanul Publishing Group. (Original work published 1990) 

  40. Strauss, A., & Corbin, J. (2001). 근거이론의 단계 [Step of grounded theory] (K. R. Shin, Trans.). Seoul: Hyunmoon Publishing Co. (Original work published 1998) 

  41. Sum, C. Y., & Hui, C. L (2009). Salespersons' service quality and customer loyalty in fashion chain stores: A study in Hong Kong retail stores. Journal of Fashion Marketing and Management, 13(1), 98-108. doi:10.1108/13612020910939905 

  42. Tanya, D., & Lucette, B. C. (2013). Salesperson's listening ability as an antecedent to relationship selling. Journal of Business & Industrial Marketing, 28(1), 50-59. doi:10.1108/08858621311285714 

  43. Yi, H.-T., & Jung, Y.-S. (2018). A study on the job demand factors affecting sales performance of department stores salespeople: Moderating effect of job resources. Korean Management Consulting Review, 18(2), 1-11. 

  44. Yu, H., Jung, C. J., & Hwang, S.-J. (2012). On fashion industry. Seoul: Soohaksa. 

  45. Yu, H., & Ko, S. (2015). An exploratory study on appearance related quality-of -life of obese Korean men. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 39(6), 812-825. doi:10.5850/JKSCT.2015.39.6.812 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로