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선박의 안전항해를 위한 겨울철 북태평양의 온대저기압에 관한 연구
A Study on the Extratropical Cyclones in the North Pacific Ocean during the Winter Season for Safe Navigation of Ships 원문보기

한국항해항만학회지 = Journal of navigation and port research, v.44 no.6, 2020년, pp.447 - 452  

고난영 (한국해양대학교 대학원 항해학과) ,  설동일 (한국해양대학교 항해학부)

초록
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겨울철 온대저기압은 세력이 강하여 해양사고의 주요 원인이 되는 등 선박의 안전 운항에 있어서 매우 중요하다. 이 연구에서는 겨울철(2019년 12월~2020년 2월)의 기상 데이터를 이용하여 제1태평양한대전선대 부근의 온대저기압에 대하여 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 3개월 동안에 제1태평양한대전선대 부근에서 발생한 온대저기압은 총 41개이고, 그 중 8개가 현저히 발달하였다. 가장 강력한 온대저기압의 중심기압은 947hPa이다. 발생 위치 별 온대저기압은 일본 동쪽 태평양이 가장 많았고(16개), 그 다음은 우리나라 주변, 동중국해, 일본 남쪽 해상 순이었다. 주요 이동 경로는 크게 5가지로 구분할 수 있는데, 공통적으로 북동진하는 패턴을 보였다. 겨울철에 북태평양을 항해하는 선박이 온대저기압을 조우할 경우 선박의 최적항로는 동항 시에는 온대저기압 중심의 남측을, 서항 시에는 온대저기압 중심의 북측을 항해하는 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Extratropical cyclone in winter season is very important in safe operation of ships because it is a major cause of marine accidents due to its strong power. In this study, we used meteorological data, to analyze extratropical cyclones occurring near the 1st Pacific polar front from December 2019 to ...

주제어

표/그림 (14)

참고문헌 (8)

  1. Japan Meteorological Agency(2019-2020a), Surface weather Chart. 

  2. Japan Meteorological Agency(2019-2020b), Upper air chart(500hPa). 

  3. Jeong, K. C. and Seol, D. I.(2007), "A Selection of the Refuge Area in the West Sea for the National Fishery Supervision vessel according to the Tragectories of the Extratropical Cyclone in Winter Season", Journal of Korean Navigation and Port Research, Vol. 31, No. 6, pp. 555-562. 

  4. Korean Maritime Safety Tribunal(2017), "Lessons Learned From Marine Safety Investigation Report", pp. 62-103. 

  5. Korea Meteorological Administration(2019-2020), Surface weather Chart. 

  6. Seol, D. I.(2012), Maritime Weather forecast and Optimum Route, Dasom press, pp. 154-157. 

  7. Seol, D. I.(2020), Maritime Meteorology, Dasom press, pp. 250-266. 

  8. Yoon, J. D. et al.(1987), "A Theoretical Study on the Causes of the Sinking Disaster of M/V Hanjin-Inchon" Journal of Korean Navigation and Port Reserch Vol. 11, No. 2, pp. 33-52. 

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