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스크래치 전자 블록을 활용한 프로그래밍 교육
Programming education using Scratch electronic blocks 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.24 no.6, 2020년, pp.529 - 537  

조윤주 (서울교육대학교) ,  전석주 (서울교육대학교)

초록
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스크래치는 교육용 프로그래밍 도구로 초등학교 소프트웨어교육에서 많이 활용되고 있으며 스크래치를 활용한 수업이 학생들의 컴퓨팅 사고력, 문제 해결력 등에 도움이 된다는 연구 결과가 많다. 그러나 스크래치 사용자의 연령 통계 자료를 분석해본 결과 초등학교 저학년 학생들의 스크래치 활용도가 낮았으며 블록 프로그래밍 경험이 있는 고학년 학생들도 프로그래밍의 기본 원리인 순차, 반복, 선택의 개념을 이해하는 것에 어려움이 있었다. 따라서 본 연구에서는 손으로 만지면서 프로그래밍을 학습할 수 있는 스크래치 전자 블록과 전자 블록 활용 프로그래밍 교육 커리큘럼을 개발하였으며 초등학교 2학년과 6학년 학생들을 대상으로 수업을 진행하였다. 수업 전·후 프로그래밍에 대한 흥미도 검사를 진행한 결과 2학년 학생들의 흥미도는 3.28에서 3.58로 향상되었으며 6학년 학생들의 흥미도는 3.41에서 4.09로 증가하였다. 프로그래밍 기본 원리 이해 평가 결과 2학년 학생들 중 84%의 학생들이 주어진 과제 9개 중 7개 이상을 해결하였으며 6학년 학생들 중 62%이상의 학생들의 주어진 과제 9개 중 7개 이상을 해결하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Scratch is Educational Programming Language, and it has been widely used in Elementary school SW Education. Many studies show that Scratch education is helpful for students' computational thinking and problem solving. However, the lower grade students use scratch less than the higher grade students,...

주제어

참고문헌 (14)

  1. Afke Donker, Pieter Reitsma(2007). Drag-and-drop errors in young children's use of the mouse, Interactive with Computers. 19(2), 257-266. 

  2. Charlotte Hill, Hilary A. Dwyer, Tim Martinez, Danielle Harlow, Diana Franklin(2015). Floors and Flexibility: Designing a Programming Environment for 4th-6th Grade Classrooms. SIGCSE, 546-551. 

  3. Dankert, H.L., Davies, P.L. and Gavin, W.J. (2009). Occupational therapy effects on visual-motor skills in preschool children, American Journal of Occupational Therapy, 57(5), 542-549. 

  4. Diana Franklin, Jean Salac, Cathy Thomas, Zene Sekou, Sue Krause(2020). Eliciting Student Scratch Script Understandings via Scratch Charades. SIGCSE, 780-786 

  5. Hyun-Jong Choe(2016). Comparison between Informatics Curriculum in Korea and Computer Science Framework of CSTA in US, Journal of educational Research Institute 18(2), 111-129. 

  6. Minyoung Lee, Seokju Chun(2017). A Study on Improving Logical Thinking Ability of Elementary School Students with Entry and Scratch, The Journal of Korea elementary education, 28(1), 173-185. 

  7. Neil Smith, Clare Sutcliffe, and Linda Sandvik(2014). Code club: bringing programming to UK primary schools through Scratch, SIGCSE, 517-522. 

  8. Niels Bonderup Dohn(2020). Students' interest in Scratch coding in lower secondary mathematics. Br. J. Educ. Technol. 51(1), 1-83. 

  9. Waeshik Moon(2014). Development and Application of STEAM Education Model using Scratch Programming and Sensor Board in Class of Elementary School Students, Journal of The Korean Association of Information Education, 18(2), 213-2 4. 

  10. Woojong Moo(2020). Effect of Execution Time-oriented the Elementary EPL Education on Computational Thinking Ability of Elementary School Students, Journal of The Korean Association of Information Education 24(3), 233-241. 

  11. Yunju Jo, Seokju Cheon(2020), Development and Application of Coding Stories to Enhance Computational Thinking Abilities, Journal of The Korean Association of Information Education 24(2), 167-176. 

  12. CSTA(2016). Computer Science Framework. 

  13. MOE(2015), Software Education Operating Guide 

  14. SCRATCH Statistics. https://scratch.mit.edu/statistics 

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