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[국내논문] 항공 산업에서의 브랜드 동일시 연구
Research on Brand Identification in the Airline Industry 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.11 no.3, 2020년, pp.219 - 226  

고선희 (서원대학교 항공서비스학과)

초록
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본 연구는 K항공사를 이용하는 고객을 대상으로 고객가치가 브랜드 동일시 및 충성도에 미치는 영향관계를 분석하고자 연구모형을 설정하였다. 이론연구의 고찰을 통해 변수를 추출하였으며 각 변수간의 관계를 살펴보기 위해 구조방정식 모형을 활용하였다. 실증분석 결과는 아래와 같다. 첫째, 고객가치 중 기능적 가치와 감성적 가치가 브랜드 동일시에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 1은 채택되었다. 둘째, 현재의 소비자는 제품이나 서비스의 선택에 있어 감성적인 면을 더 추구한다는 것을 확인하였다. 즉 자아 이미지와 동일하거나 자신의 가치관 혹은 라이프 스타일에 일치한다고 생각하는 항공사 브랜드를 이용함으로써 항공사와의 브랜드 동일시를 추구하고 있다. 셋째, 고객 가치 중 기능적 가치와 감성적 가치 모두 브랜드 충성도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타나 고객가치는 브랜드 동일시를 통해 충성도가 강화됨을 알 수 있다. K항공은 소비자들의 브랜드 충성도를 상승시키기 위해서는 다른 매개변수의 역할도 고려되어야 하겠지만 고객의 브랜드 동일시 제고에 관심을 가져야 할 것으로 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study set the research model to analyze the effect of customer value on brand identification and loyalty using customers of K Airline. Based on previous researches, this study extracted variables, and built a structural equation model to examine the relationship among variables. The findings of...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • This study is on brand identification with airlines. Pilot study proved that to be qualified for brand identification research, one should use the airline at least 3 times a year (One should use other airline one time or never.
  • Building of such a close relationship with customers will boost consumer-brand relationship. By expanding product-oriented brand identification and consumer-brand relationship to service industry, in particular, airline service industry, this study provided important theoretical data for researches on brands in service industry

가설 설정

  • Hypothesis 1-1: Functional value will have significant effect on brand identification.
  • Hypothesis 2: Brand identification will affect brand loyalty.
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참고문헌 (21)

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