최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.24 no.1, 2020년, pp.87 - 98
Globally SW education is becoming increasingly important, and the government is preparing for this trend as a mandatory implementation of SW education in the 2015 revised curriculum. However, because the 17 hours of annual education offered in the course of Practical Arts cannot have great education...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
로봇을 활용한 학습을 통해 얻을 수 있는 효과는 무엇인가? | 로봇기반의 SW교육은 로봇을 활용하면서 SW교육이 목표로 하는 문제해결의 절차를 경험하거나 알고리즘의 구성요소에 맞게 프로그래밍을 하여 로봇의 동작을 구현해 보는 활동으로 정의될 수 있다[11]. 로봇을 활용한 학습에서 학생들은 로봇이 움직인다는 것에 관심을 갖고 수업에 몰입하며 로봇을 살아있는 생명체로 생각하여 쉽게 교감할 뿐만 아니라, 주어진 과제를 해결하기 위해 로봇을 조작하면서 끊임없는 인지체계를 재조정하게 되어 교육의 효과를 높일 수 있다[12]. 이로써 로봇기반의 SW교육은 학생들의 몰입도, 내적동기, 창의성,논리적 사고력, 문제해결력, 협동능력 등을 신장하는 것으로 많은 연구들이 밝힌 바 있다[8][14][19]. | |
로봇기반의 SW교육이란 무엇인가? | 로봇기반의 SW교육은 로봇을 활용하면서 SW교육이 목표로 하는 문제해결의 절차를 경험하거나 알고리즘의 구성요소에 맞게 프로그래밍을 하여 로봇의 동작을 구현해 보는 활동으로 정의될 수 있다[11]. 로봇을 활용한 학습에서 학생들은 로봇이 움직인다는 것에 관심을 갖고 수업에 몰입하며 로봇을 살아있는 생명체로 생각하여 쉽게 교감할 뿐만 아니라, 주어진 과제를 해결하기 위해 로봇을 조작하면서 끊임없는 인지체계를 재조정하게 되어 교육의 효과를 높일 수 있다[12]. | |
SW교육을 통한 미래 핵심 역량 신장에 대한 효과에 주목하는 근거는 무엇인가? | 자유 서술 설문을 통해서 학생들이 SW교육에 대해 흥미롭고 유익하며 앞으로의 미래를 위해 꼭 필요한 것으로 느끼는 등 긍정적인 인식을 하게 되었다는 사실또한 발견하였다. 전통적인 교육 방식에서 벗어나 실질적인 문제를 친구들과 의사소통하며 함께 해결하는 과정 자체에 대해서 학생들은 즐거움을 느끼며, SW교육은 이런 학습의 본질적인 의미를 추구하는 좋은 교육방법 중 하나인 것으로 인식되었다는 사실이 밝혀졌다. |
Bae, Y., & Shin, S.(2017). Trend Analysis of Overseas SW Education Policies. Korea Education and Research Information Service.
ISTE & CSTA(2011). Computational Thinking Leadership Toolkit 1st edition. (Retrieved January 15, 2020, from https://id.iste.org/docs/ct-documents/ct-leadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn4).
Korea Institute for Curriculum and Evaluation(2014). Basic Research for Improving National Curriculum.
Kwon, A., & Koo, D.(2018). Development of software education program connection with Mathematics in elementary schools. The Korean Association of Information Education Research Journal, 9(1), 73-78.
Kwon, H., Lee, H., Namgung, J, Park, K., Choi, W., & Kil, H.(2018). 2018 KEDI Survey Research on Student Competencies. Korean Educational Development Institute.
Lee, Y., & Hong, M.(2017). A Study on the Teaching Method of Function in Software Education. The Korean Association of Information Education Research Journal, 8(1), 33-43.
Ministry of Education(2015). Guideline for the Implementation of Software Education.
Ministry of Education, & Korea Education and Research Information Service(2017). 2017 Training Material on SW Education for Leading Teachers.
Ministry of Trade, Industry and Energy, Korea Institute for Robot Industry Advancement, & Korea Education and Research Information Service(2017). Job Training for Robot-based SW Education by Level(Basic Course).
OECD(2005). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundation(DeSeCo): Executive Summary. Paris: OECD Press.
Partnership for 21st Century Learning(2019). Framework for 21st Century Learning. (Retrieved February 14, 2019, from http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf.)
Presidential Committee on Education Innovation(2007). Vision and Strategy for Future Education to Actualize Learning Society.
Seo, H., & Kim, K.(2018). Development of STEAM program based on Micro:bit. The Korean Association of Information Education Research Journal, 9(2), 68-72.
Suh, S., Jeong, I., & Yang, Y.(2017). Comparative Research of Effect and Perception of Software Education using Robotics. Korea Education and Research Information Service.
Yoon, C. E., & Kim, T. E.(2019). Teaching writing in the primary school using Entry software: Focusing on types and aspects of peer feedback. Primary English Education, 25(3), 5-30.
Yu, H., Kim, T., Lee, S., & Song, S.(2004). Research on the National Standards of Life Competencies and Quality Management for Learning System. Korean Educational Development Institute.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.