최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.2, 2020년, pp.287 - 295
이진희 (제주국제대학교 유아교육과) , 임진형 (제주한라대학교 유아교육과)
The purpose of this study is to find out the tendency and meaning of metaphors for block play. For this purpose, responses from 165 teachers in J area day care centers were collected using sentence completion metaphors. Collected data were analyzed through a categorization process using a qualitativ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
유아에게 있어 놀이는 어떠한 수단인가? | 유아에게 있어 놀이는 삶 그 자체인 동시에 이 세상을 알아가는 도구이며 발달을 도모하는 수단이다. 유아교육에서는 놀이의 본질적인 특성인 긍정적 정서, 비사실성, 내적동기, 자유선택, 과정중심, 내부에서 부여된 규칙 등의 특성을 반영하여[1], 놀이를 중요한 교수학습방법으로 활용하고 있으며 유아교육기관의 하루 일과에서도 놀이 시간을 가장 비중 있게 계획하고 있다[2]. | |
어린이집 교사들의 쌓기놀이에 대한 은유의 경향과 은유의 의미에 대해 분석한 결과는 어떠한가? | 수집한 자료는 은유분석에 관한 선행연구와 쌓기놀이의 가치에 관한 선행연구에 기초하여 질적 연구방법을 활용한 범주화의 과정을 거쳐 분석하였다. 연구결과 첫째, 어린이집 교사들의 쌓기놀이 은유의 경향은 2개 범주, 9개의 하위내용으로 분류되었다. 범주에서는 '쌓기놀이의 특성', '쌓기놀이의 가치'의 순서로 빈도가 높게 나타났다. 하위내용에서는 '쌓기놀이의 특성' 중 '구성하기'가 가장 높은 빈도를 나타냈고, '쌓기놀이의 가치' 중 '성장·발달의 근간'이 가장 높은 빈도를 나타냈다. 둘째, 어린이집 교사들의 쌓기놀이 은유의 의미는 '쌓기놀이의 특성' 에서 '구성하기', '표현하기', '상상하기', '즐거움', '자유로움'으로 나타났고, '쌓기놀이의 가치' 에서는 '성장·발달의 근간', '정서발달', '사회성발달' '창의성발달'로 나타났다. 연구결과를 기초로 하여 직전교육과 현직교육에서 유아 쌓기놀이의 가치와 교사역할이 더욱 강조되어야 함을 논의하였다. | |
놀이는 특성에 따라 어떻게 구분되는가? | 놀이는 특성에 따라 역할놀이, 쌓기놀이, 조작놀이, 물・모래놀이 등 다양한 유형으로 구분된다[1]. 이중 쌓 기놀이는 놀잇감의 개방적인 성격으로 인하여 만드는 기쁨과 함께 성취감을 경험하며, 완성된 구성물을 부수는 즐거움, 부수는 활동을 통한 부정적인 정서의 카타르시스를 체험한다[3]. |
S. J. Lee, Third Edition Theory and Practice of Play for Young Children, p.490, Changjisa, 2005.
J. W. Lee, H. J. Kim, Revised Instructional Method of early childhood Education. p.385, Palanmaeum, 2013.
K. S. Lee, S. R. Choi, "A Qualitative Research on Block Play for Children", Korean Journal of Child Studies, Vol.25, No.5, pp.95-110, 2004. UCI : G704-000080.2004.25.5.006
E. H. Jung, "A study on the analysis of the meaning of education and development for the constructive play"Master's thesis, The Graduate School ChungAng Univ-ersity, 2005.
E. H. Park, H. J. Kim, N. R. Hong, H. N. Cho, Everything you need to know about block play Instruction, p.94, Palanmaeum, 2013.
Hirsch, E. S, The Block Book. National Association for the Edcation of Young Children. Washingto, D.C. 2003.
J. E. Johnson, J. F. Christie, T. D. Yawkey, Play and early childhood development. New York: Addison Wesley Longman, Inc, 1999.
K. R. Kim, Influence of Teacher's Intervention on Preschool Children's Spatial Viewing Ability in block play Area. Master's Thesis, Chung-Ang University, Seoul korea, 1994.
C. O. Park, N. M. Jung, K. A. Lim, early childhood play Instruction, p.327, Hagmunsa, 2005.
S. K. Shin, H. J. Kim, Y. P, "The Effect of the Theme Centered Block Play Activities on Young Children's Meta-cognition and Sociality", Journal of Korean Child Care and Education, Vol.8, No.5, pp.47-66, 2012. UCI : G704-SER000010376.2012.8.5.006
F. P. Hughes, Children, play, and development(3rd ed.), Pearson Education Inc, Allyn & Bacon, 1999.
J. Y. Kim, "A Qualitative Research of Block Play in Korean Kindergartens", The Journal of Early Childhood Education, Vol.22, No.4, pp.147-172, 2002.
S. Reifel, "Block construction: Children's development landmark in representation of space", Young children, Vol.40, No.1, pp.61-67, 1984.
H. K. Hong, "Fundamental study of geometric practice block play activities of young children". Communications of Mathematical Education, Vol.12, pp.21-32, 2001.
W. T. Kim, H. J. J, "Analysis of the Meaning on Young Children's Block Play", The Journal of Yeolin Education, Vol.25, No.1, pp.99-121, 2017. DOI : https://doi.org/ 10.18 230 / tjye.2017. 25.1.99
S. Y. Kim, E. Y. Kim, N. R. H, "Early Childhood Teacher's Perceptions and Current Status for Teaching in Block Area", Journal of Future Childhood Education, Vol.22, No.1, pp. 47-72, 2015. UCI : G704-000819.2015.22.1.005
Y. C. Choi, "Exploring ways to make block play more effective", The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol.20, No.4, pp.147-164, 2018. UCI : G704-000666.2015.20.4.005
B. H. Kim, "Study on differences in teachers' operational realities of block play based on early childhood teacher's concerns developmental stages", The Journal of humanities, Vol.39, pp.149-177, 2015. UCI : G704-SER000011989.2015.39..004
H. H. Seo, "A Qualitative Research on Teacher's Strategy for Sociable Behavior of Children resolving Conflict in Block Play", Journal of Early Childhood Education & Educare Welfare, Vol.17, No.1, pp.99-122, 2013. UCI : G704-002073.2013.17.1.008
G. J. Yu, M. O. Yang, "In the play area in the stacking play area Analysis on young children's creative behavior change according to teachers' intervention in block area", The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol.20, No.2, pp.241-270, 2015. UCI : G704-000666.2015.20.2.005
E. J. Sung, Y. H. Hong, "An Ethnographic Study on Block Play of Five Year-Olds", Journal of Research in Curriculum Instruction, Vol.5, No.2, pp.125-143, 2001.
S. Y. Lee, D. H. An, "Effects of Block Play-Centered Creativity Program(BP-CCP) on Children's Creative Thinking Skills", The Journal of creativity education, Vol.15, No.3, pp.102-127, 2015. UCI : G704-SER000002219.2015.15.3.001
S. A. Ji, "The Effects of Degree of Structure of Play Materials on Young Children's Creativity, Social Behavior, Language, and Perspective-Taking Ability", Early Childhood Education Research & Review, Vol.17, No.6, pp.5-30, 2013. UCI : G704-000814.2013.17.6.004
J. Y. Kook, Y. H. Hong, "An Ethnographic Study on Math Activity of Young Children in Block-play", Journal of Research in Curriculum Instruction, Vol.10, No.2, pp.361-386, 2006.
M. A. Kim, E. J. Cho, "Relationships between Kindergarteners' Block Building Activities and Their Map Reading and Map Representation Abilities", Korean Journal of Child Education & Care, Vol.13, No.3, pp.259-281, 2013. UCI : G704-SER000008863.2013.13.3.001
S. H. Kim, "The Effects of Block Play Using Pre-drawing Pictures, Photographs, and Portfolio on Young Children's Reasoning Ability, Mathematic Ability, and Creativity", Korean Journal of Child Care and Education, Vol.69, pp.191-211, 2011. UCI : G704-000724.2011..69.001
H. J. Kim, S. W. Lee, "The influence of mathematical process activity utilizing block play on mathematical ability and attitude of young children", The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, Vol.23, No.4, pp.205-229, 2018. DOI : https://doi.org/10.20437/KOAECE23-4-09
Y. S. Lee, "Theoretical and Methodological Study on Metaphor Analysis through Literature Review", Early Childhood Education Research & Review, Vol.19, No.1, pp. 253-275, 2015.
H. Korkmarz, & Y. Senol, "Exploring first grade medical student's professional identity using metaphors: implications for medical curricular", Medical Education Onlinem, Vol.19, pp.1-7, 2014.
H. J. Jang, "Pre-service Early Childhood Teacher's Recognition of Infant through Metaphor Analysis", Journal of Future Childhood Education, Vol.24, No.1, pp.139-156, 2017. DOI : https://doi.org/10.22155/JFECE.24.1.139.161
S. H. Kim, J. O. Cho, J. O. Lee, "Metaphorical awareness of "Good Play" in early childhood teachers", The Journal of Early Childhood Education. Vol.38, No.6, pp.161-190, 2018. DOI :https://doi.org/10.18023/kjece.2018.38.6.007
J. U. Baek, Y. J. Kim, "Recognition of play by infant teachers through metaphor analysis", Korean Journal of Children's Media, Vol.16, No.3, pp.123-151, 2017. DOI : https://doi.org/10.21183/kjcm.2017.09.16.3.123
K. J. Cho, H. S. Lee, "Pre-service Early Childhood Teachers' Perceptions of Children's Play through Metaphor Analysis", Institute for Education Research, Vol.28, No.4, pp.337-358, 2012. UCI : G704-002088.2012.28.4.009
J. H. Lim, J. H. Lee, "Metaphorical Analysis on Role Playing of Day Care Center Teachers", Journal of The Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol.18, No.24, pp.524-531, 2017. DOI : https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.2.524
Shwartz, S. L. & Copeland, S. M. Connecting Emergent Curriculum and Standards in the Early Childhood Classroom : Strengthening Content and Teaching Practice. E. H. Park, E. S. Shin, H. J. Kim, J. H. Lee. Hakgisa, 2013.
S. J. Kwak, "A Study on Childrns's Emotional Experiences Shown in Role Playing with Peer", The Journal of Early Childhood Education, Vol.36, No.1, pp.79-109, 2016. DOI : https://doi.org/10.18023/kjece.2016.36.1.004
S. A. Chung, "A study of the role of improvisation in children's pretend play: Based on a case of 'palace play'", The Journal of Early Childhood Education., Vol.32, No.1, pp.417-443, 2012. DOI : https://doi.org/10.18023/kjece.2012.32.1.018
M. S. Kim, Y. S. Suh, "The Meaning of Children's Experiences in "real" play", The Journal of Early Childhood Education, Vol.38, No.3, pp.349-368, 2018. DOI : https://doi.org/10.18023/kjece.2018.38.3.015
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.