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패키지형 수소충전소의 고장형태별 영향 분석
A Study on the Hazard Factor of Packaged Hydrogen Station by Failure Mode & Effects Analysis 원문보기

한국수소 및 신에너지학회 논문집 = Transactions of the Korean Hydrogen and New Energy Society, v.31 no.1, 2020년, pp.65 - 72  

서두현 (피에스피) ,  이광원 (호서대학교) ,  김태훈 (호서대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, the purpose is to identify the risks of the facilities of packaged hydrogen stations. As a risk identification method, failure mode & effect analysis (FMEA), a qualitative risk assessment, was used to analyze failure mode and effects of component of each facility. The analysis criteri...

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 패키지형 수소충전소는 하나의 컨테이너에 수소를 압축 및 충전하는 설비이므로 기존의 부품과는 다른 새로운 설계와 구조가 요구된다. 이에 본 연구는 패키지형 수소충전소의 구조와 설계에 따른 부품별 세부 위험요소를 도출하고자 고장형태 및 영향분석(failure mode and effect analysis, FMEA)을 이용하여 잠재위험요소의 심각도, 발생도, 검출도 등을 고려한 부품별 위험성 정도를 평가하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
패키지형 충전소란 무엇인가? 패키지형 충전소는 수소자동차의 충전에 필요한 설비를 모듈화하여 하나의 보호함에 장착한 충전시설로 일반적 수소충전소에서 지켜야 할 안전거리(이격거리)를 확보하는 데 있어 유리하며, 이동설치가 용이한 설비를 말한다9).
패키지형 충전소를 FEMA를 활용해 평가한 결론은 무엇인가? 평가를 통해 도출된 주요 고장형태로는 외부/내부 누출로 인한 수소 누출 및 폭발, 구조적 결함을 인한 수소누출 및 밸브 파손, 열림/닫힘 실패로 인한 긴급상황 발생 및 폭발, 막힘으로 밸브 및 배관 파열 등이 있다. 이를 위한 주요 권고조치사항으로 수소누출 및 폭발로 인한 경고문구 표시 또는 보호가드 설치 확인과 밸브 및 배관 파열로 인한 설치 전 제품, 밸브 검사를 철저히 해야 한다. 긴급 상황 시 대처가 가능한 작업자에 대한 공정 매뉴얼과 정기 교육이 필요함을 볼 수 있다.
수소의 대중화를 위해 각 나라들의 정책은 무엇이 있나? 미국, 일본, 유럽 등 해외의 여러 나라에서 수소의 대중화를 위하여 여러 정책과 인프라를 구축하고 있다. 미국에서는 2023년까지 수소충전소 100기 구축하기 위하여 매년 2,000만$를 지원하고 있다1). 일본은 2025년까지 수소충전소 160기를 구축할 예정이다2). 유럽은 2030년까지 재생 가능 에너지를 27%로 늘리는 것을 목표로 하고 있다3). 이러한 목표는 충전소의 부지 확보 및 관련 법령의 안전기준을 충족해야 하기에 물리적 한계를 해결하고자 해외에서도 패키지형 수소충전소의 개발 및 실용화를 진행 중이다.
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참고문헌 (10)

  1. Hydrogen Progress, Priorities and Opportunities (HyPPO), "A California road map: the commercialization of hydrogen fuel cell vehicles", California Fuel Cell Partnership (CaFCP), 2014, pp. 3-4. Retrieved from https://www.slideshare.net/Cwhite3655/hydrogen-progress-priorities-and-opportunities. 

  2. E. Ohira, "NEDO's activity on $CO_2$ -free hydrogen", New Energy and Industrial Technology Development Organization (NEDO), 2017, pp. 3. Retrieved from http://injapan.no/wp-content/uploads/2017/02/6-NEDO-Activity-on-CO2-free-H2.pdf. 

  3. J. H. Park and U. S. Yang, "World energy issue insight". Korea Energy Economics Institute, 2016, pp. 20. Retrieved from http://www.keei.re.kr/web_keei/d_results.nsf/0/5A5001828127B46F4925808D00428847/$file/WEIS1603.PDF. 

  4. S. H. Jang, "Significantly reduce the cost of building hydrogen stations", Today Energy, 2016. Retrieved from http://www.todayenergy.kr/news/articleView.html?idxno118261. 

  5. H. Yoichilo, "Tatami station that produces hydrogen from water", Smart Japan, 2014. Retrieved from https://www.itmedia.co.jp/smartjapan/articles/1409/22/news038.html. 

  6. Future Strategy Team, "Proposals and trends of hydrogen fuel cell vehicle (FCEV)", Korea Petroleum Association, 2018. Retrieved from URL http://www.google.co.kr/url?sat&rctj&q&esrcs&sourceweb&cd2&ved2ahUKEwjNj52cpLznAhXUMd4KHXTSBFEQFjABegQIAxAB&urlhttp%3A%2F%2Fwww.petroleum.or.kr%2Fm%2Fprogram%2Fpolicy%2Fdownload.php%3Fid%3D542&usgAOvVaw07q6iemp8Wx7g_AmQz5OiT. 

  7. K. J. Cho, "Packaged hydrogen station, not far from localization", H2 News, 2017. Retrieved from http://www.h2news.kr/news/article.html?no6060. 

  8. Ministry of Environment, "Subsidy guidelines for the supply of hydrogen fuel cell vehicles and charging station installation business", Ministry of Environment, 2019. Retrieved from URL http://www.me.go.kr/home/web/policy_data/read.do?menuId10262&seq7297. 

  9. Ministry of Trade, Industry and Energy, "Exception standards for facility standards of combined and packaged car filling stations", 2018. Retrieved from http://www.law.go.kr/행정규칙/융.복합,패키지형및이동식자동차충전소시설기준등에관한특례기준/(2018-179,20181001). 

  10. D. S. Oh, "A study of the status and safety assessment of domestic and foreign hydrogen station", A Master's thesis of Hoseo University, 2009. Retrieved from http://www.riss.kr/search/detail/DetailView.do?p_mat_typebe54d9b8bc7cdb09&control_no4fb73bf7337da589ffe0bdc3ef48d419. 

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