$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

TPACK 기반 테크놀로지 활용 STEAM 프로그램 개발 및 적용 효과 - 순환 기관을 중심으로 -
Development and Application Effect of STEAM Program Using Technology Based on TPACK - Focused on the Circulatory System - 원문보기

초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.39 no.1, 2020년, pp.84 - 99  

고동국 (외도초등학교) ,  홍승호 (제주대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to develop a STEAM program using technological pedagogical and content knowledge (TPACK) model to effectively utilize technology to solve the difficulties in the teaching of 'structure and function of our body' unit in the primary science curriculum and to confirm the ef...

주제어

표/그림 (10)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 초등과학과 교육과정 중 ‘우리 몸의 구조와 기능’ 단원의 지도상의 어려움을 해결하고 테크놀로지를 수업에 효과적으로 활용하기 위하여 순환 기관을 학습 주제로 TPACK 기반 테크놀로지 활용 STEAM 프로그램을 개발하고, 이를 적용하여 초등학생의 학업성취도, 창의적 문제해결력 및 과학 흥미도에 미치는 영향을 분석하여 그 효과를 알아보았다.
  • 본 연구에서는 다양한 첨단 과학기술이 도입되고 있는 시대 흐름에 따라 테크놀로지를 TPACK을 기반으로 수업에 활용하여 ‘우리 몸의 구조와 기능’ 단원 중 순환 기관을 학습 주제로 한 TPACK 기반 테크놀로지 활용 STEAM 프로그램을 개발하고 적용하며, 학습자의 학업성취도, 창의적 문제해결력 및 과학 흥미도에 어떠한 영향을 미치는 알아보고자 하였다.

가설 설정

  • 단, 실험 집단과 비교 집단의 프로그램을 개발하는 과정에서 두 프로그램 간 제한점이 있다. 첫째, 학습 시간에 있어서 2차시의 차이가 있다. 이는 실험 집단 프로그램의 경우 산출물을 제작하기 위해 필요한 3D 프린터 활용 기술에 대한 학습 시간이 더 필요했기 때문이다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (38)

  1. Angeli, C. & Valanides, N. (2009). "Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICTeTPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge(TPCK),". Computers & Education, 52(1), 154-168. 

  2. Archambault, L. & Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K-12 online distance educators in the United States. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 71-88. 

  3. Bae, M. (2017). The effects of instruction of 'Structure and function of human body' unit applying cognitive domain-centered brain-based evolutionary approach on the elementary school students' interest, achievement and Scientific Creativity. Master's thesis, Seoul National University of Education. 

  4. Barrow, H. S. (1994). Practice-based learning: Problem-based learning applied to medical education. Springfield, IL: Southern Illinois University School of Medicine. 

  5. Barrow, H. S. & Tamblyn, R. M. (1980). Problem-based learning: An approach to medical education. New York: Springer Publishing Company. 

  6. Cho, Y. (2006). The theory and practice of problem-based learning: A problem-initiated class. Hakjisa. 

  7. Choi, Y. M. & Hong S. (2019). Designing and implementing integrated lessons for pre-service elementary teachers' technological pedagogical content knowledge development. Journal of Korean Elementary Science Education, 38(2), 287-304. 

  8. Eom, J. & Kwon, Y. (2016). Development of the biomimicry-focused convergence teaching program using 3D modeling & printing in life science. Biology Education, 44(4), 658-673. 

  9. Foulger, T. S. & Slykhuis, D. A. (2013). TPACK as a tool for teacher professional learning. Learning & Leading with Technology, 41(1), 20-22. 

  10. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press. 

  11. Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn?. Educational Psychology Review, 16(3), 235. 

  12. Hong, J. & Hong, S. (2019). The effects of fractal STEAM lesson for plant structure on scientific process skills, creative problem-solving ability and scientific interest using 3D printer. Biology Education, 47(1), 50-58. 

  13. Jeong, E. (2008a). The development of teaching-learning materials for an instructional improvement in unit of the structure of human body of elementary school science. Master's thesis, Jeonbuk National University. 

  14. Jeong, E. (2008b). The effects of Squeak Etoys based informatics education on the effects of Squeak Etoys based informatics education on elementary school student's creative problem solving ability. Master's thesis, Korea National University of Education. 

  15. Korean Educational Development Institute (2001). A study on the development of simple and creative problem solving test (I). Korean Educational Development Institute. 

  16. Kim, H. & Choi, S. (2019). The development and application of the SW-STEAM program using unplugged computing for elementary science class. Biology Education, 47(2), 213-222. 

  17. Kim, M. & Hong, S. (2019). Influences of 'earthquakeresistant design' STEAM class on creative problem solving abilities and STEAM attitude of elementary students. Journal of Energy and Climate Change Education, 9(2), 125-135. 

  18. Kim, S. & So, K. (2016). The effect of project based learning using smart devices on the science learning motivation, creative personality and creative problem-solving ability of elementary scientific gifted. Biology Education, 44(3), 364-371. 

  19. Ko, D. & Hong, S. (2019). Development and application of TPACK based STEAM program using 3D printer. Biology Education, 47(2), 153-170. 

  20. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity (2015). A study on the satisfaction of the development of STEAM program in 2015. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity. 

  21. Lee, H. (2011). The effects of scientific tales on science learning in elementary school. Master's thesis, Seoul National University of Education. 

  22. Lee, S. (2015). The effect of the design based STEAM program utilizing smart device for interest in science and STEAM literacy. Journal of Korean Society of Earth Science Education, 8(3), 240-250. 

  23. Lee, S. & Hong, S. (2019). The development and application effects of STEAM program utilizing animation production about 'structure and function of the our bBody'. Journal of Korean Elementary Science Education, 38(2), 263-274. 

  24. Magnusson, S., Krajcik, J. & Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In Gess-Newsome, J. & Lederman, N. G. (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (pp. 95-132). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer. 

  25. Ministry of Education (2015). The science curriculum. MOE Public Announcement, 2015-74. 

  26. Ministry of Education and Science Technology (2011). The science curriculum according to the 2009 revised curriculum. Ministry of Education and Science Technology. 

  27. Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. 

  28. Mishra, P. & Koehler, M. J. (2008). "Introducing tpck" Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators. NY: Routledge, 3-29. 

  29. OECD (2010). "Inspired by technology, driven by pedagogy: A systemic approach to technology-based school innovations," OECD Publishing. 

  30. Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEM mania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26. 

  31. Shin, T. (2013). A relation between pre-service teachers' fixed mindsets regarding their abilities to teach with technology and their perceived TPACK. Journal of Educational Studies, 44(2), 21-45. 

  32. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Research, 15(2), 4-14. 

  33. Tak, J. & Yoo, M. (2019). The effects of creativity-convergence program utilizing virtual reality creation platform on elementary school students' creative problem solving ability, 21st century skills and learning interest about social subject. The Journal of Korean Practical Arts Education, 24(4), 73-101. 

  34. Thompson, A. D. & Mishra, P. (2007). Breaking news: TPCK becomes TPACK!. Journal of Educational Computing Research, 24(2), 38-64. 

  35. Yakman, G. (2006). STEAM pedagogical commons for contextual learning. Unpublished class paper for EDCI 5774, Virginia Tech. 

  36. Yakman, G. (2008). STEAM education. An overview of creation a model of integrative education. PATT. 

  37. Yoon, Y. (2019). STEAM education program based on micro-bit. Master's thesis, Jeonbuk National University. 

  38. Yun, M. & Kim, S. (2003). A study on constructs of subject-specific interests and its relationship with academic achievement. Journal of Korean Educational Psychology Association, 17(3), 271-290. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로