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상대 가속도를 이용한 기초 가진을 받는 다자유도 기계 시스템의 동적 해석
Dynamic Analysis for Mechanical Systems with Multi-Degree of Freedom under Base Excitation Using Relative Acceleration 원문보기

한국기계가공학회지 = Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, v.19 no.3, 2020년, pp.36 - 41  

이태원 (금오공과대학교 기계설계공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Mechanical systems installed in transport devices, such as vehicles, airplanes, and ships, are mostly subject to translational accelerations at the joints during operations. This base acceleration excitation has a large influence on the performance of the system, therefore, its response must be well...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구는 상대 가속도를 이용한 기초 가속도 가진 하의 다자유도 시스템의 동적 해석 방법을 제안하고자 한다. 대부분의 기계 시스템은 기초 가속도 가진이 병진운동만 존재하고 회전운동이 없기 때문에 이 경우로 한정한다면 운동방정식의 유도는 어렵지 않다.
  • 제안된 방법이 조화응답해석에는 잘 적용됨을 두 개의 예제를 통하여 입증되었으므로 여기서는 시간에 따른 동적 해석에 대하여 검토하기로 하자.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
일반적인 구조물의 선형 동적 문제에 대한 유한 요소 방정식의 표현은? 일반적인 구조물의 선형 동적 문제에 대한 유한 요소 방정식은 초기조건과 경계조건에서 질량행렬, 감쇠행렬, 강성행렬 및 하중벡터와 변위벡터의 시간에 대한 2차 미분방정식으로 표현되며 하중의 형태에 따라 조화응답해석, 충격해석, 진동해석 등으로 분류한다. 그런데, 동적 해석이 필요한 기계 시스템들 중 자동차 및 항공기에 탑재되어 운행되는 기계 장치들은 지진을 받는 구조물 [1,2] 과 마찬 가지로 병진운동에 해당하는 기초 가진(base excitation)으로 진동이 일어난다 [3-7] .
가속도 경계조건을 갖는 기계 구조물의 동적 해석은 수치해법으로 거대질량법이 많이 사용되는데, 이 방법은 무엇인가? 가속도 경계조건을 갖는 기계 구조물의 동적 해석은 수치해법으로 거대질량법(large mass method) [8-10] 이 많이 사용된다. 이 방법은 가속도 가진이 일어나는 기초부를 임의의 거대 질량으로 대체하고 이 질량에 가속도를 부여하여 동적해를 구하는 방법이다. 그러므로 임의의 유한한 값으로 가정된 질량의 크기에 따라 동적 거동의 계산 결과에 오차가 있을 수 있다.
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참고문헌 (14)

  1. Moon, B. Y., Kang, G. J., Kang, B. S. and Kim, K. S., “Dynamic Stability Analysis of Base-Isolated Low-level Nonlinear Structure ubder Earthquake Excitation,” Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, Vol. 25, No. 11, pp. 1743-1750, 2001. 

  2. Shin, T. M., “Response Charcteristics of Two Block System unde Sesmic Base Excition,” Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers A, Vol. 33, No. 11, pp. 1288-1293, 2009. 

  3. Lee, S. E. and Lee, T. W., “A Study on the Vibration Characteristics of Camera Module for Aerial Reconnaissance Camera Module Considering Vibration Isolator,” Journal of the Korean Society for Precision Engineering, Vol. 29, No. 5, pp. 545-553, 2012. 

  4. Lee, S. E. and Lee, T. W., “Vibration Characteristic Analysis of Gimbal Structure System in Collection Equipment of Image Information,” Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 9, No. 2, pp. 20-25, 2010. 

  5. Lee, S. E., Lee, T. W. and Kang, Y. G., “Shock Analysis of Gimbal Structure System Including Rubber Vibration Isolator in a Observation Reconnaissance Aircraft,” Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 13, No. 2, pp. 73-80, 2014. 

  6. Lee, S. E. and Lee, T. W., “Dynamic Analysis of Gimbal Structure System Including Nonlinear Elastic Rubber Vibration Isolator with Shock Acceration,” Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers A, Vol. 40, No. 4, pp. 415-422, 2016. 

  7. Lee, S. E., Park, H. G. and Lee, T. W., “A Study on the Shock Response of an Image Sensor Unit in an Electro-Optical Targeting System Mounted on a Military Vehecle,” TRANSACTIONS OF THE KOREAN SOCIETY OF MECHANICAL ENGINEERS A, Vol. 42, No. 4, pp. 391-398, 2018. 

  8. Haberman, D., "Sine-sweep test simulation in ANSYS using the large-mass and direct-displacement methods," Collaborative Solutions, Inc., 2000. 

  9. Kim, Y. W., Kim H. N. and Jung, M. J., "Mathematical Analysis on Large Mass Method for the Dynamic Responses of a Two-d.o.f Spring-Mass System Excited by Ground Acceleration," Fall Conference of the KSME, pp. 933-938, 2010. 

  10. Kim, Y. W., "A study on large mass method for dynamic problem of multiple degree-of-freedom system excited by ground acceleration time history," Journal of Mechanical Science and Technology, Vol. 28. No. 1, pp. 25-41, 2014. 

  11. Bathe, K. J., Finite Element Procedures, Prentice Hall, London, pp. 763-837, 1996. 

  12. ANSYS, ANSYS Documentation for Revision 16.1, ANSYS Inc., 2015. 

  13. Sinapius, J. M., "Tuning of the Normal Modes by Multi Axial Base Excitation," Mechanical Systems and Signal Processing, Vol. 13, No. 6, pp.911-924, 1999. 

  14. MIL-STD-810G., "Department of Defense Test Method Standard for Environmental Engineering Considerations and Laboratory Tests, Method 516.6 Shock", 2008. 

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