$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아교사의 교수효능감 및 교수몰입이 교사-유아상호작용에 미치는 영향
The Effects of Early Childhood Teachers' Teaching Efficacy and Teaching Flow on Their Teacher-Child Interactions 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.6 no.2, 2020년, pp.429 - 436  

이주현 (인천대학교 교육대학원) ,  김상림 (인천대학교 유아교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 유아교사의 교수효능감과 교수몰입 및 교사-유아상호작용 간 관계를 살펴보고, 교수효능감과 교수몰입이 교사-유아상호작용에 미치는 영향을 고찰하는 것이다. 연구대상은 수도권 소재 유치원과 어린이집에 근무하는 유아교사 386명이다. 연구대상의 교수효능감과 교수몰입 및 교사-유아상호작용은 설문지를 사용하여 측정되었다. 수집된 자료는 SPSS 21.0을 활용하여 분석되었으며, 기술통계분석과 Pearson 상관관계분석 및 중다회귀분석이 실시되었다. 연구결과로는 첫째, 유아교사의 교수효능감과 교수몰입은 교사-유아상호작용의 총점 및 하위요인과 유의한 정적 상관관계인 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사의 교수효능감과 교수몰입은 교사-유아상호작용에 유의한 정적영향을 미쳤으며, 상대적 영향력에 있어서 교수몰입이 교수효능감 보다 더 큰 영향을 주는 것으로 밝혀졌다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of the study was to investigate the effects of early childhood teachers' teaching efficacy and teaching flow on their teacher-child interactions. The subjects were 386 early childhood teachers in Metropolitan area, South Korea. Subjects' teaching efficacy, teaching flow, and teacher-chil...

주제어

표/그림 (2)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본본 연구의 연구목적은 유아교사의 교수효능감과 교수몰입 및 교사-유아상호작용 간의 관계를 살펴보고, 교수효능감과 교수몰입이 교사-유아상호작용에 미치는 영향에 대해 고찰하는 것이다. 연구결과에 대한 논의를 토대로 결론을 제시하면 다음과 같다.
  • 이상에서와 같은 선행연구 결과를 토대로 본 연구에서는 유아교육의 질을 결정하는 주요 요인인 교사-유아상호작용에 주목하고 이와 관련된 유아교사의 교수효능감 및 교수몰입이 교사-유아상호작용에 미치는 영향에 대해 고찰하고자 한다. 본 연구결과를 통해 유아교육의 질적 수준을 높일 수 있는 기초 자료를 제공하기를 기대한다.
  • 즉, 어린이집 평가인증 통합지표[7]와 유치원 평가[8]에서 교사-유아상호작용이 교수-학습과 관련된 주요 지표로 활용되고 있다. 이에 본 연구에서는 사회적 요구가 증가되는 유아교육의 질적 제고를 위한 핵심 요인인 교사-유아상호작용에 대해 고찰하고자 한다.
  • 나아가 유아교사의 교수효능감은 교사-유아상호작용에 긍정적 영향을 미치는 것으로 보고된다[11, 13, 15-18]. 이와 같은 실증적 선행연구 결과를 토대로 본 연구에서는 유아교사의 교수효능감이 교사-유아상호작용에 미치는 영향을 고찰하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (36)

  1. Hong, J. Y., The Relationship among Child Care Center Director's Emotional Leadership, Teachers' Emotional Intelligence, Teacher Efficacy, and the Interaction Between Teachers and Children, Doctor's Thesis, Anyang University of Korea, Anyang, South Korea, 2015. 

  2. Choi, M. A., A Study of Teachers' Job Satisfaction and the Mutual Interaction Between Teachers and Children in the Kindergartens, Master's Thesis, Ewha Women's University, Seoul, South Korea, 2000. 

  3. S. Y. Kim and J. Y. Oh, "Analysis of Structure Between Child Teacher's Internal and External Variables Affecting Teacher-Children Interaction," The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education(JKOAECE), Vol. 19, No. 5, pp. 23-50, 2014. 

  4. Ahn, S. Y., The Teacher-Child Interaction and the Child-Peer Interaction in Free Play Time, Master's Thesis, Ewha Women's University, Seoul, South Korea, 2000. 

  5. Min, K. H., The Changing Process of Language Interaction of Children-Teacher and Children-Children at 3 year Children Class, Master's Thesis, Paichai University, Daejeon, South Korea, 2014. 

  6. K. S. Lee, K. J. Park, and Y. O. Kim, “Relations of Child Care Teacher's Characteristics to Cognitive and Social Development of Preschoolers,” Korean Journal of Child Care and Education Policy(KJCCEP), Vol. 1, No. 1, pp. 143-168, 2007. 

  7. Ministry of Health and Welfare, Korea Childcare Promotion Institute, "The 3rd Daycare Center Assessment and Certification Guidance (Integrated Indicators)," Seoul: Korea Childcare Promotion Institute, 2017. 

  8. Ministry of Education, "Period 4 Kindergarten Evaluation Central Training," Sejong: Ministry of Education, 2017. 

  9. A. Bandura, “Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change,” Psychological Review(PR), Vol. 84, No. 2, pp. 191-215, 1977. 

  10. Shin, H. Y., Effects of Teachers' Job Stress and Belief of Efficacy on the Quality of Teachers' Interaction Behaviors in Child Care, Doctor's Thesis, Yonsei University, Seoul, South Korea, 2004. 

  11. Ryu, M. Y., A Study on the Influence of Self-concept and Teacher Efficacy of Early Childhood Teachers on Teacher-Child Interaction, Master's Thesis, Sungshin Women's University, Seoul, South Korea, 2014. 

  12. Han, S. W., The Effect of Teacher's Efficacy and Teacher-Young Children Interaction on Early Childhood Teacher's Happiness, Master's Thesis, Chung-ang University, Seoul, South Korea, 2018. 

  13. M. S. Kweon and H. J. Moon, “The Effects of Teacher Efficacy and Level of Professionalism of Child-care Teachers on Interaction of Teachers and Children,” Journal of Korean Child Care and Education(JKCCE), Vol. 9, No. 4, pp. 277-296, 2013. 

  14. H. J. Kim and D. J. Na, “The Relationship Between Teachers' Efficacy Belief and Interactions of Teachers and Children,” Journal of Korean Child Care and Education(JKCCE), Vol. 2, No. 2, pp. 111-128, 2006. 

  15. Oh, S. M., A Study on the Influence of Teacher Efficacy of Kindergarten Teachers on the Teacher-Child Interactions, Master's Thesis, Gachon University, Seongnam, South Korea, 2012. 

  16. Kim, K. Y., Effect of Empowerment and Teaching Efficacy of Kindergarten Teachers on Interaction Between Kindergarten Teachers and Infants, Master's Thesis, Kyonggi University, Suwon, South Korea, 2014. 

  17. Y. K. Moon and S. N. Choi, “Teachers' Teaching Efficacy on Preschoolers' Peer Interaction: Focusing on the Mediating Effect of Teachers-Child Interaction,” Korean Journal of Child Education and Care(KJCEC), Vol. 15, No. 2, pp. 1-20, 2015. 

  18. Lee, J. J., Teacher Efficacy in Teachers and Coaching Competencies Teacher-Infant Interaction Effects, Master's Thesis, Namseoul University, Cheonan, South Korea, 2013. 

  19. M. Csikszentmihalyi (Translated by S. C. Lee), "Beyond Boredom and Anxiety," Seoul: Deobuleosoop Pub., 1975/2003. 

  20. A. Y. Kim, C. H. Lee, and K. Y. Choi, “Development and Validation of a Teaching Flow Scale,” Korean Journal of Educational Psychology(KJEP), Vol. 22, No. 4, pp. 647-670, 2008. 

  21. Kim, H. H., A Study on Tendency and Relationship of Professional Development and Teaching Flow of Early Childhood Teachers, Master's Thesis, Ewha Women's University, Seoul, South Korea, 2017. 

  22. Song, J. Y., Development and Validation of The Teaching Flow Scale for Early Childhood Teachers, Doctor's Thesis, Pusan University of Korea, Busan, South Korea, 2014. 

  23. Y. S. Moon and K. M. Kang, "Development and Effect of an Early Childhood Teachers' Teaching Flow Promotion Program," Research on Korean Early Childhood Education and Care(RKECEC), Vol. 12, No. 4, pp. 241-267, 2017. DOI: 10.16978/ecec.2017.12.04.010 

  24. Kim, D. E., A Study on the Influences of Teacher Efficacy and Teaching Flow of Early Childhood Teachers on Teacher-Child Interaction, Master's Thesis, Incheon National University, Incheon, South Korea, 2019. 

  25. Park, J. Y., The Influence of Young Children Teacher's Professional Development Level and Degree of Instruction Engagement on Young Children Teacher-Young Children Interaction, Master's Thesis, Incheon National University, Incheon, South Korea, 2017. 

  26. S. K. Shim, E. A. Kim, and S. K. Lee, “The Relationship Between Early Childhood Teachers' Teaching Flow and Teacher-Child Interaction,” The Journal of Korean Teacher Education(JKTE), Vol. 31, No. 4, pp. 73-92, 2014. 

  27. Kim, S. H., The Influences of Child-Care Teacher's Teaching Competency and Teaching Flow on Teacher-Children Interaction, Master's Thesis, Chongshin University, Seoul, South Korea, 2018. 

  28. Jeon, Y. H., Influence of Teachers' Ethical Awareness and Teaching Flow on Teacher-Preschooler Interaction, Master's Thesis, Namseoul University, Cheonan, South Korea, 2018. 

  29. Lee, S. K., Teachers' Interaction to Young Children, Play Flow and Self-Efficacy of Young Children according to Early Childhood Teachers' Teaching Flow, Doctor's Thesis, Wonkwang University of Korea, Iksan, South Korea, 2015. 

  30. Lee, J. S., Interaction Between a Teacher and Children Depending on Teaching Experience and Children's Age, Master's Thesis, Keimyung University, Daegu, South Korea, 2003. 

  31. I. M. Riggs and L. G. Enochs, "Toward the Development of an Elementaty Teacher's Efficacy Belief Instrument," Science Teacher Education(STE), Vol. 79, pp. 63-75, 1990. 

  32. Jung, J. H., The Effects of Teachers' Efficacy and Director's Leadership on Teachers' Job Stress, Master's Thesis, Yonsei University, Seoul, South Korea, 2015. 

  33. S. A. Jackson and R. C. "Flow Scales Manual," WV: Fitness Information Technology, 2004. 

  34. Kim, M. H., Kindergarten Teachers' Teaching Flow and Differences According to Variables and Relationship with Organizational Climate of Kindergarten, Master's Thesis, Ewha Women's University, Seoul, South Korea, 2012. 

  35. Zhu, N. Q., The Effects of Teachers' Flow Experiences on the Cognitive Engagement of Students, Doctor's Thesis, University of SanDiego, U.S.A., 2001. 

  36. Kwark, H. K., A Study of the Relationship Between Happiness, Self-Identity and Teacher's Efficacy Belief, Teacher-Young Children Interaction, Doctor's Thesis, Chonbuk National University, Chonju, South Korea, 2011. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로