$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등교사는 과학 수업에서 어떠한 딜레마를 경험하고 어떻게 대응하는가?
Which Types of Dilemmas do Elementary School Teachers Experience and How do They Cope with in Science Classes? 원문보기

초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.39 no.2, 2020년, pp.268 - 283  

윤혜경 (춘천교육대학교) ,  한문현 (부천초등학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, we aimed to look at what dilemmas of science teaching elementary school teachers experience and how they cope with their dilemmas in everyday science classes. Three elementary school teachers participated and qualitative data such as class log, class video, and interview materials wer...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (22)

  1. Brickhouse, N. W. (1993). What counts as successful instruction? An account of teacher's self account. Science Education, 77(2), 115-129. 

  2. Capitelli, S. (2015). Dilemmas in facilitating a teacher inquiry group focused on English language learners: Is there a place for an authoritative voice? Studying Teacher Education, 11(3), 246-254. 

  3. Cho, S.-J. (2016). Teachers' dilemmas and coping aspects in elementary geography class. The Journal of the Korean Association of Geographic and Environmental Education, 24(4), 41-54. 

  4. Corbin, J. & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. CA, US: Sage Publications. 

  5. Creswell, J. W. (2005). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. DC: Sage. 

  6. Elliott, J. (1985). Facilitating action research in schools: Some dilemmas. In R. Burgess (ed.), Field methods in the study of education (pp. 235-262). London: Falmer Press. 

  7. Huberman, M. (1989). The professional life cycle of teachers. Teachers College Record, 91(1), 31-57. 

  8. Kang, K. W. (2003). The teaching dilemmas of four elementary social studies teachers: Teaching conflicts and managing strategies. The Journal of Elementary Education, 16(2), 185-209. 

  9. Kim, H. & Lee, B. (2016). The types and coping methods of dilemmas of pre-service science teachers during student teaching. Journal of the Korean Association for Science Education, 36(4), 657-668. 

  10. Kim, J. Y. (2011). A case study on teaching dilemmas in Korean language class by elementary school teacher. Korean Language Education Research, 42, 313-345. 

  11. Kim, Y. C. (2006). Qualitative research methods I. Seoul: Moonumsa[문음사]. 

  12. Lampert, M. (1985). How do teachers manage to teach? Perspectives on problems in practice. Harvard Educational Review, 55, 178-194. 

  13. Lee, J. & Lee, K. (2012). A science teacher's dilemma while teaching Newton's First Law: The dichotomy between objectivism and constructivism. Journal of Educational Studies, 43(2), 53-73. 

  14. Minstry of Education (2020). Elementary science teachers' guide 5-2. Seoul: VisangKyoyook[비상교육]. 

  15. Popper-Giveon, A. & Shayshon, B. (2017). Educator versus subject matter teacher: The conflict between two subidentities in becoming a teacher. Teacher and Teaching: Theory and Practice, 23(5), 532-548. 

  16. Schon, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books. 

  17. Song, H., Lee, J., & Lee, K. (2012). Reflection on an elementary teacher's dilemmas in teaching magnetic field. Journal of Korean Elementary Science Education, 32(1), 95-103. 

  18. Suh, G.-W. (2005). Teachers dilemmas and the meaning of teaching. Asian Journal of Education, 6(2), 1-40. 

  19. Yeo, S. I. & Sung, S. M. (2013). Analysis of elementary teachers' professional performance about science teaching practice according to their personal variables. Journal of Korean Elementary Science Education, 32(4), 535-544. 

  20. Yoon, K. Y. (2007). The relationship between the developmental stage and the instructional professionalism of elementary school teachers. Journal of Elementary Educational Studies, 14(2), 59-76. 

  21. Yoon, H.-G. (2005). An use of dilemma episodes in science teacher education. Journal of the Korean Association for Science Education, 25(2), 98-110. 

  22. Yoon, H.-G. (2008). Elementary teachers' dilemmas of teaching science practical work. Journal of Korean Elementary Science Education, 27(2), 102-116. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로