$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 보험원리인가 사회적 권리인가? : 우리나라 계좌제 훈련의 발전과정을 중심으로
Principle of Insurance or a Social Right? : Centering on the Development of Individual Learning Accounts in Korea 원문보기

JPEE : Journal of practical engineering education = 실천공학교육논문지, v.12 no.1, 2020년, pp.187 - 202  

장신철 (중앙노동위원회)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

"직업훈련 수강을 하나의 사회적 권리로 인정할 수 있는가? 그리고 개인이 수강하는 직업훈련에 소용되는 재원은 누가 부담하는 것이 타당한가?" 본고는 우리나라의 계좌제훈련을 중심으로 두 가지 이슈를 검토한 후 바람직한 계좌제훈련의 발전 방향을 제시하였다. 국내법에서 직업훈련을 권리로 인정한 명시적인 조문은 없지만 취약계층 등에 대한 국가의 훈련 제공 의무가 부정되는 것은 아니다. 그리고 우리나라의 직업훈련은 고용보험의 직업능력개발사업에 크고 의존하고 있으나, 동 사업은 과거의 훈련의무제를 계수한 사업으로서 고용보험에 가입하지 않은 많은 비정규직 등으로 인해 보험원리가 작동되기 어렵다. 향후 정책 방향은 현재 일반회계와 훈련생 자비부담 비율이 30% 미만이므로 이를 높여 나가는 것이 바람직하며 중장기적으로 계좌제 훈련의 발급 대상은 전국민으로 확대해 나가야 한다. 그리고 이미 제도적으로 마련되어 있는 유급교육훈련휴가, 근로시간단축청구 제도의 활용이 촉진될 수 있도록 노사의 공동노력이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Can job training be considered a social right? Who must bear the costs of individual job training? This paper studies these two issues by examining the Korean Individual Learning Accounts (ILA) revised in 2020 and proposes future policy directions. Although there is no explicit legal provision stipu...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (53)

  1. Ministry of Employment and Labor, "Plan on individual learning account," Bureau of Skills Development, Ministry of Employment and Labor, 2008 

  2. Ministry of Employment and Labor, "Guide on Individual Learning Account," 2010. 

  3. Ministry of Employment and Labor, Employment and Labor White Book, 2012, 2013. 

  4. Ministry of Employment and Labor, Employment Insurance White Book, 2013. 

  5. Ministry of Employment and Labor, "Progress and future plan of National Agenda: Competency Society," Report to 1st meeting of Skills Development Committee, Tripartite Commission, 2014. 

  6. Ministry of Employment and Labor, Report on Enterprise Labor Cost Survey, each year 

  7. H. Ko, Y. Na, Y. Choi, J. Kim, K. Yoo, and J. Lee, A Study on the introduction of Individual Learning Accounts, Chapter 2-3, Krivet, 2008. 

  8. A. Kim, M. Kim, S. Lee, H. Jang, and W. Chung, Setting up Vocational Skills Development System Based on Civil Rights, Krivet, pp. 115-141, 2018. 

  9. C. Kim, Constitution Law, Parkyoungsa, pp. 933-966, 2007. 

  10. Y. Kim and M. Park, "A study on Voucher sysem in service field in Korea," Korea Health and Welfare Information Service, pp. 7-11, 2014. 

  11. Y. Na, W. Chung, S. Lee, and J. Lee, How to Improve Training for the Unemployed, Krivet, pp. 85-90, 2007. 

  12. Y. Na, Y. Choi, H. Kim, K. Yoo, Y. Kim, W. Lee, and D. Lee, Building strategy of Market-friendly System for Vocational Training, Chapter 3, Krivet, 2009. 

  13. J. Moon, "The concept of social rights and characteristics," Poverty Forum presentation paper, KIHASA, pp. 108-121, 2008. 

  14. S. Park, Introduction to Laws, Dong-Hyun Publishing-Co. pp. 140-150, 2004. 

  15. K. Yoo, Y. Choi, J. Nam, and Y. Park, Study on Activation of Private Vocational Training Market, Research requested by Ministry of Employment and Labor, Korea, Chapter 2, 2019. 

  16. K. Yoo and E. Lee, "International comparison on individual learning accounts," Case Studies on Training Delivery System Home and Abroad, Korea Tech HRD Research Center, pp. 115-162, 2012. 

  17. M. Yoon, "Japanese unemployment insurance law," Korea Legislation Research Institute, p. 9, 2016. 

  18. B. Lee and D. Kim, A Study on the Characteristics and Effects of Supporting System for Company Training, Korea Labor Institute, pp. 126-138, 2004. 

  19. Presidential Committee on Jobs, Related Ministries, "Implementation plan on national learning card," p. 7, 2019. 

  20. S. Jang, Labor Market Policies in OECD Countries, Korea Employment Information Service, p. 3, 2011. 

  21. H. Jang and M. Joo, "Training rights, Swamp of market: A Study on market-oriented restructuring of training for the unemployed," Quarterly Journal of Labor Policy, vol. 12, no. 4, Korea Labor Institute, pp. 45-76, 2012. 

  22. Y. Choi, "Problems and alternative of Korean training system," unpublished paper, 2018. 

  23. Y. Choi, How to introduce National Learning Card into Korea, Research requested by Ministry of Employment and Labor, Korea, 2019. 

  24. J. Bishop, "Do most employers and workers underinvest in training and learning on the job?," Cornell University ILR School, pp. 37-48, 1993. 

  25. A. L. Booth and D. J. Snower, Acquiring Skills: Market Failures, their Symptoms and Policy Responses, Cambridge University Press, pp. 19-25, 1996. 

  26. G. Bosch and J. Charest, Vocational Training: International Perspectives, NY: Routledge, pp. 1-26, 2010. 

  27. G. Brunello and M. De Paola, "Market Failures and the under-provision of training," CESIFO WORKING PAPER NO. 1286 Category 4: Labour markets September, 2004. 

  28. CEDEFOP, Individual Learning Account, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg, pp. 20-26, 2009. 

  29. CIPD, Addressing Employer Under-investment in Training: The Case for a Broader Training Levy, London, pp. 2-7, 2019. 

  30. P. B. Doeringer and M. J. Piore, Internal Labor Markets and Manpower Analysis, Massachusetts. D.C. Heath and Company, 1971. 

  31. R. Eberts, "Individual training accounts provided under the U.S. workforce investment act investment act," W.E. Upjohn Institute, 2010. 

  32. A. Forti, "Adult learning in Korea: Enhancing training opportunities in SMEs," OECD-Krivet-KLI Workship, 2019. 

  33. J. Gotie and C. Perez, "Promoting life long learning through individual accounts: from asset-based to capability-based policies," halshs-00706675v2, pp. 10-12, 2012. 

  34. J. Handler, Social Citizenship and Workfare in the United States and Western Europe; The Paradox of Inclusion, Chapter 1, Cambridge University Press, 2004. 

  35. E. Keep, "Market failure and public policy on training: some reasons for caution," Development and Learning in Organizations: An International Journal, vol. 20, iss. 6, pp. 7-9, 2006. 

  36. R. Lerman, "Are Employers Providing Enough Training? Theory, Evidence and Policy Implications," Urban Institute, American University and IZA, 2017. 

  37. OECD, Promoting Adult Learning, Chapter 3, OECD Publishing, Paris, pp. 55-73, 2005. 

  38. OECD, Individual Learning Account, OECD Publishing, Paris, pp. 135-137, 2019. 

  39. OECD, OECD Employment Outlook, Chapter 6, OECD Publishing, Paris, 2019. 

  40. OECD, OECD Skills Strategy 2019: Skills to Shape a better Future, Chapter 3, OECD Publishing, Paris, 2019. 

  41. M. Reich, D. Gordon, and R. Edwards, "Dual labor markets: a theory of labor market segmentation, economics department faculty publications," Paper 3, vol. 63, no. 2, 1973. 

  42. M. Stem and J. Ritzen, (edited), Market Failure in Training? New Economic Analysis and Evidence on Training of Adult Employees, Springer-Verlag, pp. 185-213, 1991. 

  43. https://www.hrd.net 

  44. https://www.arbeitsagentur.de/en/further-training. 

  45. http://skillsfuture.sg 

  46. www.mhlw.go.jp/ 

  47. https://www.canada.ca/en/employment-social-development/programs/ei/consultation-training-benefit.html 

  48. https://www.cpformation.com/compte-personnel-deformation/ 

  49. https://travail-emploi.gouv.fr/formation-professionnelle/droit-a-la-formation-et-orientation 

  50. https://www.iciformation.fr/article-1845-le-compte-personnel-de-formation-cpf-ce-quil-faut-retenir.html 

  51. https://www.cedefop.europa.eu/FinancingAdultLearning/ 

  52. http://stats.oecd.org 

  53. https://www.myworldofwork.co.uk/ 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로