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해사영어학습 및 평가 플랫폼을 활용한 교육 효과에 대한 연구
A Study on the Educational Efficacy of a Maritime English Learning and Testing Platform 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.26 no.4, 2020년, pp.374 - 381  

설진기 (한국해양수산연수원) ,  박영수 (한국해양대학교 해사수송과학부)

초록
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상선에 당직사관으로 승선하기 위한 해기사는 승선 전 해기사로서 갖추어야 할 적절한 자격요건을 국제규정에 맞게 충족시켜야 한다. 해사영어 활용 능력은 이와 관련한 중요한 요소 중 하나이다. 해기 교육 과정에 입교한 학생들은 교내 수업을 통해 선박과 관련된 영문 서류, 검사 문서 그리고 사고 보고서에 이르기까지 다양한 상황에 대한 해사영어활용능력을 습득하게 되며 이를 통해 일반 영어뿐만이 아닌 실무에서 사용되는 해사분야 전문 용어 및 특수 문장까지 학습하게 된다. 하지만 선박 및 해운산업의 특수성으로 인해 해사영어를 포함한 해기 지식이 전달되고 또 평가되는 데에는 많은 제약이 존재한다. 해당 연구는 항시 접속 가능한 해사영어 학습 및 시험 플랫폼의 활용을 기반으로 학생들의 학습 결과를 측정하고 이를 통한 교육 효과를 조사하였다. 실험은 승선실습 과정에 참여한 실습항해사를 두 집단으로 나누어 진행되었다. 한 집단은 해사영어 학습 및 평가 플랫폼을 활용하였고 다른 한 집단은 해사영어 학습 및 평가 플랫폼을 활용하지 않았다. 6주의 실험을 통한 최종 시험 결과 두 집단 간 해사영어 시험성적에 유의한 차이가 발생하였으며 이를 통해 해사영어 학습 및 평가 플랫폼의 활용이 해사영어 시험 점수에 유의미한 점수 차이를 가져오는 것을 확인하였다. 또한 학생들의 개인 학습시간을 조사하여 그 교육 효과를 정량화하였으며 나아가 추후 연구에 대한 개선방향을 제시하고자 하였다. 해당 연구는 해사 교육 분야에 다양하게 적용하여 활용할 수 있는 학습 플랫폼 활용 효능을 조사하였으며 향후 해사영어 교육 외에 그 범위를 넓혀 활용될 수 있을 것으로 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

According to international regulations, it is mandatory for navigators or engineers to acquire suitable skillsets before their designation as a duty officer on board. One of the most important elements is Maritime English (ME), wherein students are taught a required set of basic skills that enable t...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • This research aimed at analyzing students’ self-efficacy by introducing a learning method and a testing platform that can be accessed in real time.
  • Therefore, the use of online learning platforms in the maritime sector is limited compared to other sectors. This research aims to develop a platform that is readily accessible to users in real-time to measure the impact of smart learning on enhancing the efficacy of Maritime English (ME) education.
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참고문헌 (8)

  1. Anurag, C., A. Gaurav, and J. Meghna(2014), A Review on Applications of Smart Class and E-Learning, International Journal of Scientific Engineering and Research, Vol. 2, pp. 79-80. 

  2. Boris, P.(2004), A Databank of maritime english resources, 16th International Maritime English Conference, pp. 26-27. 

  3. Ian, O.(1993), Programming Classics: Implementing the World's Best Algorithms, Prentice Hall, pp. 188-192. 

  4. IMO(2005), Standard Marine Communication Prases (SMCP), pp. 10-11. 

  5. Khirulnizam, A. R.(2007), The Design of an Automated C Programming Assessment Using Pseudo-code Comparison Technique. National Conference on Software Engineering and Computer Systems, p. 6. 

  6. Korea Institute Of Maritime and Fisheries Technology(2018), Enhancing onboard English communication onboard, Issued: 6 Oct. 2018, DOI: http:// www.prism.go.kr/homepage/researchCommon/downloadResearchAttachFile.do?work_key001&file_typeCPR&seq_no001&pdf_conv_ynY&research_id1192000-201900014 pp. 15-17. Accessed 05 Jun. 2020. 

  7. Lieve, V., V. Willy, and N. Alison(2010), Communication for maritime purposes: a research project focusing on linguistic and intercultural features, 22nd International Maritime English Conference, pp. 122-139. 

  8. Tore, H. and M. Jon(2018), Standards for smart education - towards a development framework, Smart Learning Environments, Vol 5. No. 3, pp. 7-8. 

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