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공기 유압식 브레이크 라인 파손 사례 및 파손 분석 연구
A Case Study on Failure and Analysis of Air Over Hydraulic Brake Line 원문보기

자동차안전학회지 = Journal of Auto-Vehicle Safety Association, v.12 no.2, 2020년, pp.47 - 55  

박정만 (국립과학수사연구원 교통과) ,  박종진 (국립과학수사연구원 교통과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this case study, the brake line failure of air over hydraulic(AOH) brake system is described. AOH brake system is applied to commercial vehicles between 5 to 8 tons. It consists of a hydraulic system using compressed air and operates the air master to form hydraulic pressure to transfer braking p...

주제어

표/그림 (18)

AI 본문요약
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문제 정의

  • 이에 따라 본 연구에서는 브레이크 라인 파손의 사고 사례를 소개하고, 파손된 배관의 상태 및 파손부위를 분석하여 결함조사 시 노후 대형 차량의 브레이크 라인 검사의 중요성과 배관 상태 검사 방법에 대한 연구의 필요성에 대하여 강조하고자 한다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
차량의 브레이크 시스템 결함은 어떤 문제를 발생시킬 수 있는가? (1) 그 중에서 차량결함으로 발생하는 사고가 있으며 제작결함과 정비결함 그리고 관리 소홀에 의한 결함으로 구분할 수 있다. 차량의 브레이크 시스템 결함은 사고를 유발하는 주요 요인이며, 차량의 중량이 클수록 사고의 피해정도가 커진다.(6)
차량의 브레이크 시스템은 어떤 시스템으로 구성되어 있는가? 차량의 브레이크 시스템은 운전자의 제동페달 작동정도에 따라 각 바퀴에 장착된 브레이크의 제동력이 변화하는 시스템으로 구성되어 있다. 브레이크의 피스톤을 작동하는 매개체로 승용차량에는 오일을 주로 사용하고 대형 차량에는 더 높은 제동력을 형성하기 위하여 압축공기를 주로 사용한다.
브레이크 라인이 파손되는 문제를 해결하기 위한 시도의 한계는 무엇인가? 두 시스템 모두 제동페달 작동 정도에 따라 마스터실린더(Master cylinder) 또는 펌프(Pump)에서 형성된 압력을 배관을 통하여 브레이크에 전달하도록 구성되어 있어 압력을 전달하는 브레이크 라인이 파손되는 경우 파손된 배관과 연결된 바퀴의 제동력이 상실된다. 이에 대한 위험을 최소화하고자 다양한 페일세이프(Fail-safe) 또는 진단 방법이 제안되고 적용되었으나.(7,8) 화물을 적재하는 대형 차량의 경우 부분적인 제동력 손실에도 제동거리가 급격히 길어져 사고로 이어지는 경우가 많다.
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참고문헌 (15)

  1. http://taas.koroad.or.kr/ 

  2. Wildsmith, G., Ward, R., 1976, "Brake tubing corrosion-its causes, effects, and commercially acceptable elimination", SAE Transactions, pp. 1206-1221. 

  3. Clarke, R., Radlinski, R.W., Knipling, R., 1991, "Improved brake systems for commercial motor vehicles", NHTSA Technical Report, DOT HS 807 706. 

  4. Transportation Research Institute, 2003, "TIFA statistics", University of Michigan's. 

  5. National Transportation Safety Board, 2003, "Analysis of Intrastate Trucking Operation", pp. 64. 

  6. 채범석, 엄미나, 2006, "대형차 교통사고 특성과 대책에 관한 연구", 대한토목학회 학술대회, pp. 3079-3083. 

  7. Yamamoto, M., 1978, "Full-Power Parking Emergency Brakes and Fail-Safe on 4-Wheel Disc Brakes", SAE Technical Paper. 

  8. Subramanian, S. C., S. Darbha, and K. Rajagopal, 2006, "A Diagnostic System for Air Brakes in Commercial Vehicles", IEEE transactions on intelligent transportation systems 7, pp. 360-376. 

  9. Imgram, Albert G, and Donald K Miner, 1969, "Hydraulic Brake Line Corrosion: An Initial Investigation of the Problem", SAE Technical Paper. 

  10. Baboian, Robert., 1971, "Corrosion-Resistant, High-Strength Clad Metal System for Hydraulic Brake Line Tubing", SAE transactions, pp. 1117-1132. 

  11. Martin, Jennings, 1943, "Investigation of Corrosion in an Air Brake System", Proceedings of the Institution of Automobile Engineers 37, No. 2, pp. 71-86. 

  12. Xiong, X., J. Wei, and J. Chen, 2009, "Modeling, Experimentation, and Simulation of an Air-over-Hydraulic Brake System", Journal of dynamic systems, measurement, and control Vol. 131, No. 3. 

  13. National Highway Traffic Safety Administration, 2016, "brake hose assemblies", 49 Code of Federal Register 571.106. 

  14. National Highway Traffic Safety Administration, 2009, "Pneumatic brake systems", 49 Code of Federal Register part 571.121. 

  15. 슈퍼트럭 정비지침서, 2001. 

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