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PCSI Index를 이용한 교육서비스품질 요인 개선 방안에 관한 연구 : K-항공사를 중심으로
A Study on the Improvement of Airline Educational Service Quality Factors using PCSI Index : Focusing on K-airline 원문보기

品質經營學會誌 = Journal of Korean society for quality management, v.48 no.2, 2020년, pp.329 - 344  

김민교 ((주)대한항공) ,  김연성 (인하대학교 경영학과) ,  임성욱 (대진대학교 산업경영공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The purpose of this study is to measure the Airline Educational Service Quality and to find ways to improve the priority factors that need improvement. Methods: The 267 collected data from the survey of K-airline calculate the Potential Customer Service Improvement Index based on the Kano M...

주제어

표/그림 (6)

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구는 항공기 기내에서 이루어지는 접점 대면 서비스직군인 객실승무직을 포함하여 공항서비스직, 예약/발권직과 고객이 안전하게 목적지까지 여행할 수 있도록 지원하는 비대면 서비스직군인 운항승무직과 정비직군의 직원들의 교육서비스품질을 제고하기 위한 방안을 연구하는 것을 주요 목적으로 한다. 그 주요 내용과 절차는 다음과 같다.
  • 각 직군을 대표하는 교육전문가 1~2인을 대상으로 표적집단면접법을 실시하였다. 설문조사 결과를 토대로 설문 조사에서는 세부적으로 얻을 수 없는 교육서비스의 PCSI Index 우선순위에 해당하는 교육서비스품질에 대해 논의하고 향후 개선방안을 도출하였다. 각 직군을 대표할 수 있는 주요 표본은 [Table 4]와 같다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
서비스 기업의 특징은? 서비스 기업은 대체로 노동집약도가 높고 인적서비스에 많은 부분을 의존하고 있다는 특징이 있다. 고객이 느끼는 대부분의 서비스품질 또한 고객이 직접 경험한 인적서비스에 대한 평가로 이루어지기 때문에, 서비스 기업의 경영성과는 인적자원을 어떻게 효율적으로 활용하느냐에 달려 있다(Becker & Huselid 1998, Jeong 2009).
항공산업은 무엇이 경영에 영향을 주는가? 대표적인 서비스 산업의 하나인 항공산업은 유가, 국제 정세 변화 등 급변하고 예측하기 힘든 대내외적 경제 이슈에 따라 경영에 영향을 받는 경향이 있으며, 이는 저가항공사(LCC, Low Cost Carrier)는 물론 메이저 항공사들도 예외는 아닌 것으로 보인다. 따라서, 글로벌 경영 환경 변화의 대응과 치열한 경쟁에서 승리하기 위한 항공사들의 다양한 전략적 노력은 지속되고 있다.
항공사의 경쟁력 강화의 일환으로 조직의 역량을 제고하기 위한 인적자원관리가 중요한 요소인 이유는? 항공사의 경쟁력 강화의 일환으로 조직의 역량을 제고하기 위한 인적자원관리는 공통적인 전략 이슈이고 중요 어젠다 중의 하나라고 하겠다. 인적자원관리는 항공사의 생존, 지속가능경영과 직결되는 요소로 분석되기 때문이다(Kim 2020). 
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참고문헌 (28)

  1. Becker, B. E., Huselid, M. A. 1998. High Performance Work Systems and Firm Performance: A Synthesis of Research and Managerial Implications. In Research in Personnel and Human Resource Management, JAI PRESS INC 16:53-102. 

  2. Chang, Youngsoon, Jung, Dajung, Kim, Donyun. 2017. A Study on Quality Dimension and Improvement Priority for Enhancing University Educational Service Satisfaction. Journal of the Korean Society for Quality Management 45(1):11-23. 

  3. Choi, Duk Chul. 1995. The Effect of Physical Environment on Service Expectations and Satisfaction. The Institute of Industrial Management Kyungnam University, The Journal of Industrial Management 18(1):79-91. 

  4. Choi, Eun-hee. 2015. Effects of Quality of Corporate Education Service on Participants' Satisfaction and Intention of Recommendation : Focused on Difference by Participation Motives. Pusan National University, Dissertation. 

  5. Jeong, Gi-Ah. 2009. A Study on the Quality of Education Service based on the Kano's Model - Focused on Case of A-Airlines. Soongsil University, Thesis. 

  6. Kang, Ryeo-Eun. 2017. A Study on the Effects of Medical Tourism Education Service Quality on Education Satisfaction and Education Training Transmission. Kyung Hee University, Thesis. 

  7. Kano, N. 1984. Attractive Quality and Must-be Quality. Hinshitsu (Quality, The Journal of Japanese Society for Quality Control) 14:39-48. 

  8. Kathy, S. J. 1998. Academic and service quality in distance education. A Dissertation Presented to the College of Education. University of Denver. 

  9. Kim, Eun Soo. 2015. The Effects of the Wage of Art Instructors on the Educational Service Quality. Kyung Hee University, Thesis. 

  10. Kim, Min Kyo. 2020. A Study on the Improvement of Airline Educational Service Quality Factors using PCSI Index : Focusing on K-airline. Inha University, Thesis. 

  11. Kim, Myung Kyum, Park, Jongwoo. 2019. The Importance-Satisfaction Analysis of Service Quality in University. Journal of the Korean Society for Quality Management 47(4):807-822. 

  12. Kim, Sunghoon, Seo, Hyun-Soo. 2018. A study on Service the Quality of Defence Quality Assurance Activites using Kano Model by Company Size. Journal of the Korean Society for Quality Management 46(3):397-410. 

  13. Koh, Hyun Jung. 2019. A Study on the Effects of Medical Tourism Education Service Quality on Education Satisfaction and Education Training Transmission. Kyung Hee University, Thesis. 

  14. Lee, DonHee. 2017. The effects of Educational Service Quality and Participation Intention on Educational Performance through a Case of Action Learning. Journal of the Korean Society for Quality Management 45(4):847-866. 

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  16. Lovelock, C. H. 1991. Services marketing. Prentice hall, Englewood Cliffs, NJ. 

  17. Oh, Chul Hee. 2016. The Research Related with University Education Service Quality using Kano Model and the Satisfaction Factors of Timko : based on Taekwondo department. Kyung Hee University, Dissertation. 

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  19. Park, Euihwan. 2017. Influence of the Quality of Education Service on Students' satisfaction : Focusing on the Mediating Effect of Learning Motive. Korea University of Technology Education, Thesis. 

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  22. Shin, Hee-jae. 2019. Examing the Educational Service Quality of Vocational Consignment Program for General High School using KANO Model - Focused on Cooking Educational Institutions. Sejong University, Thesis. 

  23. Son, Kwon-Bae. 2013. The Effects of Education Service Quality on Education Service Performance in Private Education Institution : Mediating Roles of Service Fairness, Service Trust, Service Relational Commitment. Konyang University, Dissertation. 

  24. Song, HaeGeun, Park, Young T. 2012. Wordings of the Kano Model's Questionnaire Kano. Journal of the Korean Society for Quality Management 40(4):453-466. 

  25. Timko, M. 1993. An experiment in continuous analysis. Center for Quality of Management Journal 2(4):17-20. 

  26. Wang, Jing, Kim, Youn Sung. 2019. The Effect of Service Quality of Economy Hotels Through Mediating Customer Satisfaction on Re-visit Intention - Focused on Home Inn in China. Journal of the Korean Society for quality Management 47(4):875-894. 

  27. Woodside, A. G., Frey, L. L., Daly, R. T. 1989. Linking Service Quality, Customer Satisfaction, and Behavioral Intention. Journal of Health Care Marketing 9(4):5-17. 

  28. Zhang, HanYu. 2010. The Effects of Education Service Quality Factors on the Education Performance and Loyalty-Focused on The College of Music. Cjimg-Ang University. Thesis. 

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