조선소에서는 선박 건조 시 설계 및 각 선체 블록의 제작 조립 후 선행의장이라는 것을 실시한다. 선행의장은 선체를 제외한 다른 부품, 장비들을 탑재하는 것을 의미하는데, 이 과정에서 블록 내 존재하는 파이프 및 다양한 장비들의 체결이 각 블록 간 조립 시 정확히 이루어지지 않는다면 오작업 및 그에 따른 생산품질 저하와 재작업 등에 따른 막대한 비용이 발생한다. 또한 이미 완료한 의장작업이라도 파이프 및 내부 자재 공간배치 등의 문제 발생 시 재작업에 따른 선박 생산효율이 나빠진다. 따라서 본 연구에서는 이러한 문제점 해결을 위해 3D 설계도면을 이용하여 공존현실 기술을 기반으로 한 선체의장 작업 전후 공간 배치 및 검사 시스템에 대해 소개하고자 한다. 본 연구에서 개발 및 소개한 다양한 공존현실 알고리즘 및 검사 시스템은 국내에는 도입이 전무한 AR 서비스를 기반으로 하고 있으므로 조선 선박제조 공정뿐 아니라 자동차, 건축 등 설계도면을 이용한 다양한 제조 산업 분야에 널리 적용 가능할 것으로 사료된다.
조선소에서는 선박 건조 시 설계 및 각 선체 블록의 제작 조립 후 선행의장이라는 것을 실시한다. 선행의장은 선체를 제외한 다른 부품, 장비들을 탑재하는 것을 의미하는데, 이 과정에서 블록 내 존재하는 파이프 및 다양한 장비들의 체결이 각 블록 간 조립 시 정확히 이루어지지 않는다면 오작업 및 그에 따른 생산품질 저하와 재작업 등에 따른 막대한 비용이 발생한다. 또한 이미 완료한 의장작업이라도 파이프 및 내부 자재 공간배치 등의 문제 발생 시 재작업에 따른 선박 생산효율이 나빠진다. 따라서 본 연구에서는 이러한 문제점 해결을 위해 3D 설계도면을 이용하여 공존현실 기술을 기반으로 한 선체의장 작업 전후 공간 배치 및 검사 시스템에 대해 소개하고자 한다. 본 연구에서 개발 및 소개한 다양한 공존현실 알고리즘 및 검사 시스템은 국내에는 도입이 전무한 AR 서비스를 기반으로 하고 있으므로 조선 선박제조 공정뿐 아니라 자동차, 건축 등 설계도면을 이용한 다양한 제조 산업 분야에 널리 적용 가능할 것으로 사료된다.
In shipyards, internal materials are assembled after designing and manufacturing each ship's block. Internal material assembly means the installation of parts and equipment except ship's body. In this process, if the assembly of pipes and equipment existing in the block is not done correctly during ...
In shipyards, internal materials are assembled after designing and manufacturing each ship's block. Internal material assembly means the installation of parts and equipment except ship's body. In this process, if the assembly of pipes and equipment existing in the block is not done correctly during the assembly between blocks, this causes a lot of costs. In addition, even if the assembly of the internal materials already completed, the production efficiency of the ship is reduced due to rework when problems such as space arrangement of the internal materials occurs. Therefore, this study introduces space arrangement and inspection system before and after hull outfitting work based on coexistence reality technology using 3D design drawing to solve these problems. The various coexistence reality algorithms and inspection systems developed and introduced in this study are based on AR service, which has never been introduced in Korea. So it will be widely applicable to various manufacturing industries using design drawings such as automobiles and architectures as well as ship building process.
In shipyards, internal materials are assembled after designing and manufacturing each ship's block. Internal material assembly means the installation of parts and equipment except ship's body. In this process, if the assembly of pipes and equipment existing in the block is not done correctly during the assembly between blocks, this causes a lot of costs. In addition, even if the assembly of the internal materials already completed, the production efficiency of the ship is reduced due to rework when problems such as space arrangement of the internal materials occurs. Therefore, this study introduces space arrangement and inspection system before and after hull outfitting work based on coexistence reality technology using 3D design drawing to solve these problems. The various coexistence reality algorithms and inspection systems developed and introduced in this study are based on AR service, which has never been introduced in Korea. So it will be widely applicable to various manufacturing industries using design drawings such as automobiles and architectures as well as ship building process.
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