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온실가스 감축목표에 따른 고속도로 구간 배출량 변화 연구
Changes in Emissions of Highway Sections according to the GHG Reduction Target 원문보기

한국재난정보학회논문집 = Journal of the Society of Disaster Information, v.16 no.4 = no.50, 2020년, pp.849 - 856  

최성훈 (Urban Science Institute, College of Urban Science, Incheon National University) ,  장현호 (Urban Science Institute, College of Urban Science, Incheon National University) ,  윤병조 (College of Urban Science, Incheon National University)

초록
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연구목적: 온실가스는 전 세계적인 재난인 지구 온난화의 주요 원인 중 하나이다. 수송부문에서 펼쳐지고 있는 지구온난화의 주요 원인인 온실가스 저감 정책이 고속도로에서 얼마나 효과가 있었는지와 온실가스 배출량 산정 방법의 개선하는 목적을 가진다. 연구방법: DSRC 원시자료를 사용해 거시적 방법(기존)과 미시적 방법(개별차량) 두 가지 방법으로 2017년부터 2019년까지의 남해고속도로(영암-순천) 배출량 산정을 진행한다. 연구결과: 고속도로의 배출량을 산정한 결과 예측하고 있던 배출량을 훨씬 넘어선 결과가 나왔으며 개별차량별로 산정을 진행할 때 20%이상 과소추정되고 있었다는 결과가 나왔다. 결론: 현재 수송부문에서 예상하고 있던 온실가스 배출량보다 더 많은 배출량이 지속적으로 배출될 경우 현 상태에서 온실가스 감축목표를 달성하기 위해서는 추가적인 배출량 저감정책이 필요하다. 또 한 이 정책의 기본이 되는 배출량 산정에서 현재 DSRC 원시자료를 통해 개별차량별로 분석을 진행하였지만 이후 GPS를 활용하면 좀 더 미시적인 분석을 통해 정밀한 배출량 산정이 가능할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: Greenhouse gases are one of the major causes of global warming, a global disaster. It aims to improve how effective the GHG reduction policy, which is the main cause of global warming in the transportation sector, has been effective on the highway and how to calculate GHG emissions. Method:...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (8)

  1. Chang, H.H., Choi, S.H., Yoon, B.J. (2019). "GHGs emissions based on individual vehicles speed." Journal of the Korea Society of Disaster Information, Vol. 15, No. 4, pp. 560-569. 

  2. Hong, D.H., Jang, D.I., Lee, S.J., Kim, S.I., Park, J.Y. (2017). Study on Air Pollutant Emission Estimation Method in Transportation Section, The Korea Transport Institute. 

  3. Joint Ministry (2018). Amendment to the Basic Roadmap for Achieving the National Greenhouse Gas Reduction Target in 2030. 

  4. Kim, Y.S., Chang, J.H. (2001). A Study on the Role of Seoul City Govemment implementing the UN Framework Convention Climate Change. Seoul Development Institude. 2001-R-12. 

  5. National Institute of Environmental Research (2008). Establishment of Climate Change responding System for Transportation Sector(I). NIER, Nier 11-1480523-000361-01. 

  6. National Institute of Environmental Research (2013). CAPSS Model National Air Pollutant Emission Estimation Manual. NIER, Nier-GP2013-097. 

  7. Rakha, H., Aerde, M.V., Ahn, K., Trani, A.A. (2000). Requirements for Evaluating Traffic Signal Control Impacts on Energyand Emissions Based on Instantaneous Speed and Acceleration Measurements. Transportation Research Record, No. 1738, pp.56-67. 

  8. Ryu, B.Y., Bae, S.H. (2012). "Estimation of greenhouse gas in the urban area by using advanced traffic management systems - Case study of Daejeon." Journal of Transport Research, Vol. 19, No. 3, pp. 119-134. 

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