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창업교육이 중국대학생의 창업의도에 미치는 영향에 관한 연구
A Study on the Influence of Entrepreneurship Education on the Entrepreneurship Intention of Chinese University Students 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.18 no.8, 2020년, pp.11 - 19  

학월 (길림공정사범학원 인력자원관리학부) ,  김형호 (세한대학교 항공교통물류학과) ,  심재연 (세한대학교 경영학과)

초록
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최근 몇 년 사이 대학생들이 중국 혁신과 창업의 주역으로 부상하고 있다. 본 논문은 TPB 이론을 바탕으로 창업 교육 변수를 도입하고 대학생을 대상으로 한 창업 교육이 창업 의욕에 미치는 영향 모델을 구축하였다. 본 논문에서는 행동 태도, 주관적 규범, 인지적 행동조절, 기업가정신 교육 및 기업가적 의도 등 5가지 변수가 포함된 설문을 활용하여 중국 길림성에 소재한 6개 대학의 학생들을 대상으로 조사하였고 SPSS23.0을 사용하여 통계분석을 수행하였다. 연구 결과 계획된 행동 이론의 세 가지 요소인 행동 태도, 주관적 규범, 인지적 행동조절과 비교했을 때 대학생들의 기업가정신 교육이 기업가적 의도에 가장 큰 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 본 논문은 대학에서 창업 교육을 강화하는 데 선도적 의의가 있다. 본 연구는 길림성 소재 6개 대학 학생들만을 대상으로 한 것으로 연구결과를 일반화하기위해서는 향후 중국 전역으로 연구범위를 확장할 필요가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In recent years, college students have emerged as the main players in Chinese innovation and start-ups. Based on the TPB theory, this paper introduced the start-up education variables and established the influence model of start-up education for university students in China on the motivation of star...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
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문제 정의

  • Thirdly, compared with the three elements of planned behavior theory, namely behavioral attitude, subjective norms, and perceived behavior control, college students' entrepreneurship education has the greatest impact on entrepreneurial intention, which has once again verified the validity of introducing entrepreneurship education as a variable to the expansion of TPB model. To sum up, this study makes a new and meaningful practice attempt on the role of planned behavior theory in the study of factors influencing entrepreneurial intention.

가설 설정

  • H1 hypothesis: correlation analysis of the influence of behavioral attitude (BA) on college students' entrepreneurial intention (EI) shows that the value of F is 18.338(p<0.001), which is very significant in traditional science, and the value after R is 0.336.
  • H1: The more positive the entrepreneurial attitude of college students, the stronger the entrepreneurial intention of college students.
  • H2 hypothesis: correlation analysis of the influence of subjective norm (SN) on college students' entrepreneurial intention (EI) shows that the value of F is 19.143(p<0.001), which is statistically significant, and the value of adjusted R is 0.355.
  • H2: the greater the subjective standard support of college students' entrepreneurship, the stronger the entrepreneurial intention of college students.
  • H3 hypothesis: the correlation analysis of the influence of perceived behavioral control (PBC) on college students' entrepreneurial intention (EI) shows that the value of F is 18.456(p<0.001), which is statistically significant, and the value of R-value adjustment is 0.348.
  • H3: the stronger the entrepreneurial perceptual behavior control of college students, the stronger the entrepreneurial intention of college students.
  • H4 hypothesis: the correlation analysis of the influence of entrepreneurship education (EE) on entrepreneurial intention (EI) of college students shows that F value is 14.819(p<0.001), which is statistically significant, and R-value after adjustment is 0.446.
  • H4: entrepreneurship education has a significant positive impact on entrepreneurial intention.
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참고문헌 (15)

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