최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국식품영양학회지 = The Korean journal of food and nutrition, v.33 no.4, 2020년, pp.406 - 418
박남희 (공주대학교 교육대학원 영양교육전공) , 이제혁 (공주대학교 식품영양학과)
This study aimed to investigate the dietary guidelines from the dietitians and parents' perceptions in kindergarten. The survey was carried out by 39 dietitians and 320 parents in kindergarten of Sejong city from April 18 to May 14, 2019. Approximately, 48.6% of dietitians responded that the amount ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
유치원기 유아의 올바른 식습관을 저해하는 대표적인 요인 중의 하나는? | 유치원기 유아의 올바른 식습관을 저해하는 대표적인 요인 중의 하나는 편식이다(Sohn JW 2016). 편식은 어떤 종류의 식품을 거부하고, 특정한 종류의 식품만을 좋아하는데한 가지 음식을 싫어하는 경우가 아니고 특정한 식품군(채소 군, 생선 군 등)을 전혀 먹지 않는 경우를 말한다(Kim 등 2013). | |
유아의 식생활 지도의 특징은? | 하지만, 유아의 식생활 지도는 가정과 유치원에서 독립적으로 이루어져 유아의 식생활 지도가 원활히 이루어지지 않고 있다. 유아의 식습관은 유치원의 식생활 지도뿐만 아니라, 부모의 식습관과 가정에서의 식생활 지도에 영향을 받는다(Cha 등 2019). | |
유아에 대한 식생활 지도의 혼란이 없도록 유치원에서의 식생활 지도와 학부모와의 긴밀한 상호협조는 일관성 있는 식생활 지도를 위해 매우 필요하다고 본 이유는? | 유아의 식습관은 유치원의 식생활 지도뿐만 아니라, 부모의 식습관과 가정에서의 식생활 지도에 영향을 받는다(Cha 등 2019). 가정에서의 유아의 식생활 지도는 부모의 식습관, 식생활과 부모의 판단에 따라 다르게 이루어지고 있으며, 이러한 것이 유아의 올바른 식생활 형성과는 다를 수 있다. 또한, 유치원에서는 가정과 연계하여 학부모가 인지하고 있는 유아의 식생활 문제인식을 공유함으로써 가정과 일관성 있는 식생활지도가 될 수 있도록 유아에게 올바른 음식에 대한 인식과 식사예절, 행동기준을 제시하여야 한다(Kim & Kim 2014). 따라서 유아에 대한 식생활 지도의 혼란이 없도록 유치원에서의 식생활 지도와 학부모와의 긴밀한 상호협조는 일관성 있는 식생활 지도를 위해 매우 필요하다(An 등 2018). |
An SH, Kim MH, Jang KH, Lee JH. 2018. Parent's awareness of dietary education and satisfaction with foodservice at kindergartens in Sejong. J East Asian Soc Diet Life 28:197-212
Cha W, Park SH, Jung SJ, Chang KJ. 2019. Effects of dietary habits and feeding practices of their parents on dietary habits and food preference of children in Incheon. Food Service Ind J 15:31-43
Chae YM. 1998. A study on mothers's recognition of the guidance in lunch time in preschool. Master's Thesis, Sookmyung Women's Univ. Seoul. Korea
Han SY, Park SH. 2017. Children who don't eat, Children who eat well. pp.6-150. Cheong-eolam Life
Jung JH. 2016. Study on the relation between sensory education and children's eating habits. J Table Food Coord 11:75-93
Jung YM. 2019. Dietary habit and unbalanced diet status of young children by age. J Korean Soc Food Cult 34:587-594
Kang KM. 2007. Analysis of eating habits and lifestyle related to obesity and dietary intakes in preschool children. Master's Thesis, Dong-eui Univ. Busan. Korea
Kim HM. 2009. A comparison of kindergarten teachers' and parent's recognition of the early childhood eating habits guidance. Master's Thesis, Gangneung-Wonju Nat. Univ. Wonju. Korea
Kim IY. 2014. An early childhood teacher's beliefs and practice regarding guiding school meal time. Master's Thesis, Chonnam Nat. Univ. Gwangju. Korea
Kim JA. 2010. The effects of the home connected nutrient educational program on the knowledge in nutrients and the eating habits of children. Master's Thesis, Chonnam Nat. Univ. Gwangju. Korea
Kim JM. 2003. Effect of cooking activities on the unbalanced diet of small children. J Res Curric Instr 7:121-139
Kim JS. 2003. A study on the meal services for Kindergarten children, their behaviors during meal time and teacher's guidance in their meal life. Master's Thesis, Ewha Womans Univ. Seoul. Korea
Kim JY. 2012. An analysis of meal guidance and meal management of early childhood teachers. J Korea Academia-Ind Coop Soc 13:4487-4495
Kim MH. 2014. Relations of mothers' and infants' eating habits with infants' obesity. Master's Thesis, Gunsan Univ. Gunsan. Korea
Kim SH, Kim OS, Choi HY, Park SS, Kwon SY. 2013. Children's Nutrition. p.228. Power Book
Lee GH. 2009. An analysis of teachers' awareness of the realities of nutrition education for young children. Early Childhood Educ Res Rev 13:69-96
Lee JE. 2013. The relationship between children's picky eating behavior, physical growth and mother's child feeding practice. Korean J Child Stud 34:1-17
Lee SA. 2016. A study on teachers and parents' perception and practice on infants eating habits guidance. Master's Thesis, Gyeongnam Nat. Univ. of Science and Technology. Jinju. Korea
Lee SR. 2008. Public kindergarten teachers' instruction on children's use of food service and parents' perception of the instruction. Master's Thesis, Ewha Woman's Univ. Seoul. Korea
Ministry of Education. 2014. Guideline on the Management of Kindergarten Meal and Snacks. pp.6-32
Ministry of Education. 2019. Press Release. Results Announcement for OECD Education Indicators 2019. Available from https://moe.go.kr [cited 30 October 2019]
Park ME. 2010. Actual status of nutritionist's food service guidance and parent's perception in public independent kindergarten. Master's Thesis, Silla Univ. Busan. Korea
Pyun JS, Lee KH. 2010. Study on the correlation between the dietary habits of mothers and their preschoolers and the mother's need for nutritional education for preschoolers. J Korean Diet Assoc 16:62-76
Sejong City Office of Education. 2019. Educational statistics 2019. Available from http://www.sje.go.kr/sub/info.do?page091001_8&m051001&ssje [cited 20 July 2020]
Seong NJ. 2012. Relations of the unbalanced eating of early childhood with social interaction and self-control. Master's Thesis, Dongguk Univ. Seoul. Korea
Sohn JW. 2016. A qualitative study on the unbalanced diet of preschool children which mothers recognize. Master's Thesis, Sungshin Women's Univ. Seoul. Korea
Yu HC. 2011. Basic research to improve early childhood dietary life: Children's diet condition at home & mother's dietary recognition. J Early Childhood Educ Educare Welf 15:191-212
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.