$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] The Study on Direction of the Software Education - focused on the freshman students of the College of Social Sciences - 원문보기

Journal of Internet Computing and Services = 인터넷정보학회논문지, v.21 no.4, 2020년, pp.69 - 76  

Han, Oakyoung (University College, Sungkyunkwan University) ,  Kim, Jaehyoun (Dept. of Computer Education, Sungkyunkwan University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents direction for efficient software education. Due to the impact of the Fourth Industrial Revolution, the whole world is interested in software education. However, simply teaching how to code is not software education. The thinking abilities used in coding for software implementatio...

Keyword

표/그림 (10)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • The questionnaire was conducted for the students of the social sciences college in order to analyze the level of computational thinking. The lowest score among 20 factors was the reformulating at the beginning of the semester, while the lowest score was the parallelism after the semester.
  • The purpose of this paper is to make a guideline how to provide efficient software education to educate students preparing for the 4th industrial revolution.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (11)

  1. K. Kim, "Domestic Research Trends and Cases of University Education and Operation in the Era of the Fourth Industrial Revolution", Journal of Digital Convergence, Vol. 17, No. 8, pp. 15-26, 2019. https://doi.org/10.14400/JDC.2019.17.8.015 

  2. J. Kim, "Effect of Computational Thinking on Problem Solving Process in SW Education for non-CS Major Student", Journal of Korea Multimedia Society, Vol. 22, No. 4, pp. 472-479, 2019. https://doi.org/10.9717/kmms.2019.22.4.472 

  3. O. Han and J. Kim, "Examining the relationship between educational effectiveness and computational thinking in smart learning environment", Journal of Internet Computing and Services, Vol. 19, No. 2, pp. 57-67, 2018. http://dx.doi.org/10.7472/jksii.2018.19.2.57 

  4. O. Han and J. Kim, "Correlation Analysis of Factors of Computational Thinking", The 14th Asia Pacific International Conference on Information Science and Technology, 2019. http://http://www.apicist.org/2019/ 

  5. M. Chung and J. Kim, "The Internet Information and Technology Research Directions based on the Fourth Industrial Revolution", KSII Transactions on Internet and Information Systems, Vol. 10, No. 3, pp. 1311-1320, 2016. http://dx.doi.org/10.3837/tiis.2016.03.020 

  6. S. Ham, "Attitudes and Performance of Workers Preparing for the Fourth Industrial Revolution", KSII Transactions on Internet and Information Systems, Vol. 12, No. 8, pp. 4038-4056, 2018. http://dx.doi.org/10.3837/tiis.2018.08.027 

  7. O. Han and J. Kim, "The Study on Correlation of Cognition on Software Education with Improvement of Computational Thinking", Journal of Internet Computing and Services, Vol. 20, No. 3, pp. 93-100, 2019. http://dx.doi.org/10.7472/jksii.2019.20.3.93 

  8. J. Wing, "Computational thinking and thinking about computing", Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, Vol. 366, No. 1881, pp. 3717-3725, 2008. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118 

  9. ISTE, "Computational Thinking: teacher resources second edition", The International Society for Technology in Education, pp. 1-69, 2011. https://id.iste.org/docs/ct-documents/ct-teacher-resources_2ed-pdf.pdf?sfvrsn2 

  10. Google, "What is computational thinking?". https://sites.google.com/site/ityear7bcc/home/computational-thinking/lesson-1-computational-thinking 

  11. J. Kwon and J. Kim, "A Study on the Design and Effect of Computational Thinking and Software Education", KSII Transactions on Internet and Information Systems, Vol. 12, No. 8, pp. 4057-4071, 2018. http://dx.doi.org/10.3837/tiis.2018.08.028 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로