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NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.21 no.10, 2020년, pp.345 - 353
이재혁 (서울과학기술대학교 글로벌철도시스템학과) , 김정혁 (서울과학기술대학교 철도건설공학과) , 박용걸 (서울과학기술대학교 철도건설공학과)
On conventional railway lines, trains with different speeds are operated. Therefore, trains moving on curved sections with cants must accept various ranges of balanced cants, cant deficiency, and cant excess, which is essential for the comfort and safety of train operation. In this study, the correl...
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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균형캔트란 무엇인가? | 원심가속도와 중력가속도의 합력이 궤간의 중심을 향하는 가장 바람직한 상태가 되는 때의 캔트를 균형캔트(평형캔트, 이론캔트)라 하며, 선로의 곡선반경은 열차의 속도와 균형캔트에 따라 다음의 상관관계를 가지고 있다[3]. | |
설정캔트란 무엇인가? | 일반철도는 여객과 화물, 전동열차를 혼용운행하고 있으므로 열차의 속도를 일률적으로 규정하기 어려우며, 유지관리를 위해 고속 및 저속 열차의 속도를 고려하여 적정한 캔트를 설정하여야 하는데 이때의 적절한 캔트를 설정캔트라 한다. | |
초과캔트가 발생했을 때 어떤 문제가 있는가? | 캔트가 과다할 경우 열차하중이 안쪽레일로 편기하여내측레일을 손상시키고 궤간확대 및 정차시 전복의 위험이 있으며, 캔트가 부족할 경우 열차 하중은 원심력에 의해 바깥쪽 레일에 편기하여 외측레일을 손상하거나 탈선의 우려가 있으므로, 캔트의 과부족은 열차운행 안전성, 승차감저하, 궤도손상, 열차의 탈선 및 전복에 영향을 미치므로 캔트부설시 적정 범위를 설정하도록 하여야 한다[5-7]. |
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, "The 3rd National Rail Network Establishment Plan(2016-2025)", pp.41
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, "Provisions on Railroad Construction Standards, Article 6 Curve radius", Korean National Railway Construction Standard http://www.law.go.kr/admRulSc.do?menuId5&subMe nuId41#liBgcolor5
Ministry of Land, Infrastructure and Transport, "Provisions on Railroad Construction Standards, Article 7 Cant", Korean National Railway Construction Standards, http://www.law.go.kr/admRulSc.do?menuId5&subMenuId41#liBgcolor5
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J. C. Lee, Analysis of Ride Comfort and Rail Wear in Track with Cant Deficiency, Master's thesis, Korea National University of Transportation, Uiwang, Korea, pp.68-69, 2016.
G. C. Shin, B. G. Joo, S. H. Jung A Study on the Rail Wear and Cant Adjustment according to the Increase of Train Speed, Korean Railway Association Annual Fall Conference, jeju, South Korea, pp.37-44, May 2007
G. E. Kim, A study on Correlation between Adjusting Cant and rail wear Caused by the Application of Track Improvement Work, Master's thesis, Seoul National University of Science and Technology, Seoul, Korea, pp.40-43, 2013.
C. K. Hong, A study on Influencing Factors of Rail Wear and its Reduction Measures, Master's thesis, Seoul National University of Science and Technology, Seoul, Korea, pp.57-58, 2002.
P. J. Yoo, Rail Wear Limit Analysis based on Track Stability in Curved Railway, Ph.D dissertation, Seoul National University of Science and Technology, Seoul, Korea, pp.59-61, 2018.
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B. H. Song, The Evaluation Method for Optimal Cant of Curved Ballast Track on Mixed Traffic Line, Ph.D dissertation, Seoul National University of Science and Technology, Seoul, Korea, pp.114-115, 2019.
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