$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

디지털 시대에 요구되는 예비 초등교사의 과학 관련 협력적 문제해결역량 분석
Analysis of Elementary Pre-Service Teachers' Collaborative Problem Solving Competency Related to Science which Required in the Digital Age 원문보기

초등과학교육 = Journal of Korean elementary science education, v.39 no.4, 2020년, pp.494 - 505  

나지연 (춘천교육대학교) ,  윤회정 (춘천교육대학교)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, we surveyed characteristics of the science related collaborative problem solving competency of pre-service elementary teachers, especially required in the digital age. The participants in online survey were 119 pre-service elementary teachers of National University of Education locate...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 셋째, 응답자의 심화 전공과 고등학교 계열에 따른 집단 간 차이는 통계적으로 유의미하지 않았다. 다만, 자연계열 출신 예비교사들이 인문계열 출신보다 과학 관련 협력적 문제해결 상황에서 더 끈기 있게 문제를 해결하고자 하였다. 자연계열 출신 예비교사들은 인문계열 출신 예비교사들보다 과학에 대한 흥미가 높아 자연계열을 선택했을 것이다.
  • 특히 디지털 시대에는 정보의 축적과 기술의 소유보다 다양한 역량을 지닌 사람들과의 협력을 통해 문제를 해결하는 협력적 문제해결역량이 강조되고 있으므로(You, 2016), 디지털 시대의 교사들이 디지털 네트워크 환경에서 요구되는 역량을 가졌는지 점검해볼 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 예비 초등교사를 대상으로 디지털 네트워크 환경에서 요구되는 협력적 문제해결역량을 조사하여 그 특징과 양상을 알아보고, 교사 교육과정의 내용 구성과 운영에 대한 시사점을 도출하였다.
  • 본 연구에서는 예비 초등교사를 대상으로 디지털 네트워크 환경에서 요구되는 과학 관련 협력적 문제해결역량을 조사하여 그 특징과 양상을 알아보고자 1개 교육대학교 3학년 예비교사 119명을 대상으로 온라인 설문 조사를 실시하고, 그 결과를 분석하였다. 결과는 다음과 같다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (33)

  1. Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., Miller-Ricci, M. & Rumble, M. (2012). Defining twenty-first century skills. In Griffin, P., McGaw, B. & Care, E. (Eds), Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 17-66). Springer. 

  2. Brownell, M. T., Adams, A., Sindelar, P., Waldron, N. & Vanhover, S. (2006). Learning from collaboration: The role of teacher qualities. Exceptional Children, 72(2), 169-187. 

  3. Cho, H. S., Kwon, D. U., Kang, E., Park, J., Son, J. & Nam, J. (2018). Impacts of collaborative problem solving for character competency strategy on the practical character competency and collaborative problem solving competency in middle school science. Journal of Korean Association for Science Education, 38(5), 681-691. 

  4. Funke, J., Fischer, A. & Holt, D. V. (2018). Competencies for complexity: Problem solving in the twenty-first century. In Care, E., Griffin, P. & Wilson, M. (Eds), Assessment and teaching of the 21st century skills (pp. 145-162). Cham, Switzerland: Springer. 

  5. Gable, R. A. & Manning, M. L. (1997). The role of teacher collaboration in school reform. Childhood Education, 73(4), 219-223. 

  6. Graesser, A. C., Fiore, S. M., Greiff, S., Andrews-Todd, J., Foltz, P. W. & Hesse, F. W. (2018). Advancing the science of collaborative problem solving. Psychological Science in the Public Interest, 19(2), 59-92. 

  7. Griffin, P., Care, E. & McGaw, B. (2012). The changing role of education and school. In Griffin, P., Care, E. & McGaw, B. (Eds). Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 1-15). New York: Spring. 

  8. Hesse, F., Care, E., Buder, J., Sassenberg, K. & Griffin, P. (2015). A framework for teachable collaborative problem solving skills. In Griffin, P. & Care, E. (Eds). Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 37-56). New York: Springer. 

  9. Kim, M. & Chang, H. (2020). Analysis on the sixth graders' collaborative mathematical problem solving process of a puzzle-enlarging task. School Mathematics, 22(1), 103-124, 

  10. Kim, H. S. & Ham, E. H. (2019). Student and school characteristics affecting students' collaborative problem solving in PISA 2015, The Journal of Curriculum and Evaluation, 22(3), 199-224. 

  11. Kim, J. Y., Jang, J. H. & Park, I. W. (2018a). Teacher co-operation, activities to improve classes, teacher efficacy, and teacher satisfaction based on participation in a professional learning community. Teacher Education Research, 57(1), 1-15. 

  12. Kim, S., Lim, H. J. & Jung, H. (2018b). The relationship between collaborative problem-solving and attitude towards collaboration for Korean students in PISA 2015. The Journal of Curriculum and Evaluation, 21(3), 155-179. 

  13. Kim, M. & Min, M. (2018). A study on ICT competency of preliminary teachers based o PISA 2015 data. Journal of the Korean Association of Information Edu- cation, 22(2), 239-249. 

  14. Kim, M. & Tan, H. T. (2003). A collaborative problemsolving process through environmental field studies. International Journal of Science Education, 35(3), 357-387. 

  15. Ku, H. & Hong, J. I. (2018). The effect of teachers' collaboration and formal learning on their use of learner-centered instruction. Teacher Education Resear- ch, 57(4), 563-576. 

  16. Kyllonen, P. C. (2012). Measurement of 21st century skills within the common core state standards. Paper Presented at the Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessments. Princeton, NJ. Retrieved September 17, 2020, from https://www.ets.org/Media/Research/pdf/session5-kyllonen-paper-tea2012.pdf 

  17. Lee, M. (2019). Analysis of discourses in collaborative problem solving using mathematics history. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(16), 311-333. 

  18. Lee, S., Kim, T. & Lee, S. (2019a). The development and application of a design thinking-based maker class for improving elementary school students' collaborative problem solving ability. The Journal of Education, 39(3), 19-41. 

  19. Lee, G. R., Park, I. W. & Ju, E. (2019b). Exploring classroom culture for improving children's collaborative problem-solving ability. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(3), 707-734. 

  20. Lee, M. L. & Yoo, J. M. (2003). Effect of gender grouping on cooperative learning in middle school science. Journal of Korean Earth Science Society, 24(3), 141-149. 

  21. Moon, W. (2003). The analysis of college students' ability to use ICT: Focusing on seniors at Chinju National University of Education. Journal of Student Guidance, 12, 19-38. 

  22. Mun, K. & Ham, E. H. (2016). An analysis of the relationship of grit, interest, task-commitment, self-regulation ability, and science achievement of high school students. Journal of the Korean Association for Science Education, 36(3), 445-455. 

  23. Nisbett, R. E. (2003). The geography of thought: How Asians and Westerners think differently ... and why. (pp. 48-49). Free Press: New York. 

  24. OECD (2005). The definition and selection of key competencies: Executive summary. DeSeCo Project. OECD Publishing. 

  25. OECD (2017a). PISA 2015 results (volume V): Collaborative problem solving. Paris: OECD Publishing. 

  26. OECD (2017b). Collaborative problem solving, PISA in focus #78. OECD Publishing. 

  27. Oh, E. J. (2007). Competencies and perceptions of preservice teachers in integrating technology into curriculum. Secondary Education Institute, 55(3), 295-323. 

  28. Partnership for 21st Century Skills (P21) (2009). A framework for 21st century learning. Tucson: AZ: P21. Retrieved September 17, 2020, from www.21stcentury skills.org 

  29. Park, J. H., Song, I. B. & Lee, J. Y. (2016). The impact of teacher collaboration as a learning activity on teaching practices. The Journal of Korean Teacher Education, 33(1), 243-265. 

  30. Shin, H. S. & Kim, S. H. (2019). Do ICT related factors make a difference in the collaborative problem-solving skills of the youth?: A cross-level analysis of ICT resources at home and school. The Journal of Korean Education, 46(1), 137-160. 

  31. Song, Y. (2018). Improving primary students' collaborative problem solving competency in project-based science learning with productive failure instructional design in a seamless learning environment. Educational Technology Research and Development, 66(4), 979-1008. 

  32. Uba, L. (1994). Asian Americans: Personality patterns, identity, and mental health. New York: Guilford Press. 

  33. You, J. W. (2016). Development of collaborative problem solving scale in digital age. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 16(7), 185-214. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로