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시선추적 장치를 활용한 부정적 감정표현 이모티콘의 시각적 주의집중도 분석
Analysis of Visual Attention in Negative Emotional Expression Emoticons using Eye-Tracking Device 원문보기

멀티미디어학회논문지 = Journal of Korea Multimedia Society, v.24 no.11, 2021년, pp.1580 - 1587  

박민희 (Dept. of Digital Media, Kyungsung University) ,  권만우 (Dept. of Digital Media, Kyungsung University) ,  황미경 (Dept. of Digital Media, Kyungsung University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Currently, the development and sale of various emoticons has given users a wider range of choices, but a systematic and specific approach to the recognition and use of emoticons by actual users is lacking. Therefore, this study tried to investigate the subjective perception and visual attention conc...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 현재 다양한 이모티콘의 개발 및 판매는 사용자들에게 선택의 폭은 넓혔으나, 실사용자들의 이모티콘에 대한 인식과 활용에 대한 체계적이며 구체적인 접근은 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 사용자가 표현・전달하고자 하는 부정적 감정에 대한 메시지가 간결하면서 효과적으로 전달 가능한 부정적 감정표현 이모티콘에 대한 실사용자들의 주관적 인식과 시각적 주의집중도를 알아보고자 하였다.
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참고문헌 (16)

  1. M.H. Park, M.K. Hwang, and M.W. Kwon, "Analysis of Visual Attention in Mobile Messenger Emoticons using Eye-Tracking," Journal of Korea Multimedia Society, Vol. 23, No. 3, pp. 508-515, 2020. 

  2. J.E. Shin and J.H. Eune, "Study on Emoticon Design Elements for Emotional Communication," Korean Society of Basic Design and Art, Vol. 18, No. 6, pp. 351-362, 2017. 

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  4. 9th Anniversary of Kakao Emoticons. 73 Emoticons with Cumulative Sales of 1 Billion or More, https://www.yna.co.kr/view/AKR20201124081200017 (accessed June 12, 2021). 

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  10. H.J. Choi, Emoticon Design Guidelines for the Global Market, Master's Thesis of Kookmin University, 2019. 

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  13. S.H. Chang, A Study of Directing Users' Eye Gaze Movement in Virtual Reality : Based on Eye Tracking Techniques, Doctoral Thesis of Hanyang University of Visual Communication Design, 2019. 

  14. M.H. Park, M.K. Hwang, C.Y. Kim, and M.W. Kwon, "Analysis of Visual Attention in Bank Brand Logo using Eye-Tracking," Journal of Korea Multimedia Society, Vol. 23, No. 9, pp. 1210-1218, 2020. 

  15. J.A. Russell, "A Circumplex Model of Affect," Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 39, No. 6, pp. 1161-1178, 1980. 

  16. I.J. Chang, "A Study on Emotion Classification and Design Elements of Mobile Emoticons - Based on Characters of LINE," Mobile Messenger, Design Convergence Study, Vol. 14, No. 3, pp. 47-59, 2015. 

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