$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

실시간-비실시간 온라인플랫폼을 통한 역량강화중심 대학영어 교수-학습 모형 개발
Development of a college English teaching and learning model in online synchronous/asynchronous platforms to enhance Competencies 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.4, 2021년, pp.35 - 42  

이명관 (안양대학교 교양대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 실시간-비실시간 온라인플랫폼을 통한 역량강화중심 대학영어 교수-학습 모형을 개발하는 것이다. 본 연구에서의 대학영어 교수-학습 모형은 의사소통, 자기주도성, 협동성 등의 역량증진을 위한 딕토글로스 활동을 다양한 온라인플랫폼 기능 활용을 고도화하여 효과적으로 적용하기 위한 것이다. 딕토글로스는 의사소통의 네가지 기능(듣기, 말하기, 읽기, 쓰기)을 통합하여 사용하는 언어 교수-학습 활동이다. 본 연구에서의 대학영어 수업은 의사소통 중심 통합적 영어교육에 중점을 두고 있다. 그리고 본 연구에서의 교수-학습 모형은 구성주의 이론에 입각한 온라인기반 영어통합 교수-학습 방법으로서, 각 단계별로 학습자와 교수자의 역할을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The college English teaching-learning model in this study is intended to effectively apply dictogloss activities to enhance competencies such as communication, self-directedness, and cooperation by upgrading the utilization of various online platform functions. Dictogloss is a language teaching and ...

주제어

표/그림 (1)

참고문헌 (31)

  1. C. Sutia, A.R. Wulan, and R. Solihat, "Students response to project learning with online auidance through google classroom on biology projects," Journal of Physics: Conference Series, Vol. 1157, No. 2, 022084. 2019. DOI: 10.1088/1742-6596/1157/2/022084 

  2. R.E. Frimming and T.D. Bordelon, "Physical education students' perceptions of the effectiveness of their distance education courses," Physical Educator, Vol. 73, No. 2, pp. 340-351, 2016. DOI: 10.18666/TPE-2016-V73-I2-2759 

  3. D.J. Lee and M. Kim, "University students' perceptions on the practices of online learning in the COVID-19 situation and future directions," Multimedia-Assisted Language Learning, Vol. 23, No. 3, pp. 359-377, 2020. https://doi.org/10.15702/mal.2020.23.3.359 

  4. B.K. Lee, "A Study on Learners' Response to Online College English Class as General Education Due to the COVID-19 Pandemic," Korean Journal of General Education, Vol. 14, No. 4, pp. 97-112, 2020. https://doi.org/10.46392/kjge.2020.14.4.97 

  5. S. Lee, "An analysis of interaction patterns in face-to-face and online synchronous/ asynchronous learning environments," Journal of Educational Technology, Vol. 20, No. 1, pp. 63-88, 2004. 

  6. M. Janzen, Hot Team: Google Classroom. Retrieved from http://tlt.psu.edu/2014/12/04/hot-team-google-classroom.2014. 

  7. K. Heggart, and J. Yoo, "Getting the most from google classroom: A pedagogical framework for tertiary educators," Australian Journal of Teacher Education, Vol. 43, No. 3, pp. 140-153, 2018. 

  8. S. Iftakhar, "Google classroom: what works and how?," Journal of Education and Social Sciences, Vol. 3, Feb 2016. 

  9. G. Kessler, D. Bikowski, and J. Boggs, "Collaborative writing among second language learners in academic web-based projects," Language, Learning and Technology, Vol. 16, No. 1, pp. 91-109, 2012. 

  10. C. Kennedy, and T. Miceli, "In piazza online: Exploring the use of wikis with beginner foreign language learners," Computer Assisted Language Learning, Vol. 26, pp. 389-411, 2013. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1080/09588221.2013.770035 

  11. O. Suwantarathip and S. Wichadee, "The effects of collaborative writing activity using google docs on students' writing abilities," The Turkish Online Journal of Educational Technology, Vol. 13, No. 2, pp. 148-156, 2014. 

  12. W. Zhou, E. Simpson, and D.P. Domizi, "Google Docs in an out-of class collaborative writing activity." International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, Vol. 24, pp. 359-375, 2012. 

  13. M. Woodrich and Y. Fan, "Google docs as a tool for collaborative writing in the middle school classroom," Journal of Information Technology Education Research, Vol. 16, pp. 391-410, 2017. 

  14. H.J. Kim, "The efficacy of online lectures in university and English reading comprehension for EFL learners," Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol. 6, No. 3, pp. 225-231, 2020. 

  15. R. Wajnryb, Grammar dictation. Oxford: Oxford University Press, 1990. 

  16. A. Malmqvist, "How does group discussion in reconstruction tasks affect written language output?" Language Awareness, Vol. 14, No. 2-3, pp. 128-141, 2005. 

  17. M. Swain, Intergrating language and content teaching through collaborative tasks. In W. A. Renandya & C. S. Ward (Eds). Language teaching: New insight for the language teacher Singapore: Regional Language Centre, pp. 125-147, 1999. 

  18. D.W Johnson, and R.T. Johnson, Cooperation and competition: Theory and research, Edina. Minn: Interaction Book Company, 1989. 

  19. R.E.W.B. Olsen and S. Kagan, About cooperative learning. In C. Kessler (Ed.), Cooperative language learning: A teacher's source book, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, pp. 1-30, 1992. 

  20. R .Ellis, Task-based language learning and teaching, Oxford: Oxford University Press, 2003. 

  21. K.J. Garrett, "Cooperative learning in social work research courses: Helping students help one another," Journal of Social Work Education, Vol. 34, pp. 237-246, 1998. 

  22. D.W. Johnson, R.T. Johnson, and M.B. Stanne, Cooperative learning methods: A meta-analysis, University of Minnesota, 2000. 

  23. M.J. Potthast, "Outcomes of using small-group cooperative learning experience in introductory statistics courses," College Student Journal, Vol. 33, pp. 34-42. 1999. 

  24. S.P. Ravenscroft, "In support of cooperative learning," Accounting Education, Vol. 12, pp. 187-190, 1997. 

  25. D.P. Rivera, "Using cooperative learning to teach mathematics to students with learning disabilities," Forum, Vol. 21, pp. 29-33, 1996. 

  26. G. Jacobs, and T.S.C. Farell, "Paradigm shift: understanding and implementing change in second language education," TESL-EJ, Vol. 5, No. 1, pp. 126-137, 2001. 

  27. G. Jacobs, and J. Small, "Combining dictogloss and cooperative learning to promote language learning." The Reading Matrix, Vol. 3, No. 1, pp. 1-15, 2003. 

  28. J. Shark, "Children using dictogloss to focus on form." Reflections on English Language Teaching Vol. 5, No. 2, pp. 47-62, 2005. 

  29. D, Kang, "The role of dictogloss on both listening and grammar," English Language Teaching, Vol. 21, No. 1, pp. 1-23, 2009. 

  30. M. Suhn, "A Study on Improving English Listening Skills through Dictogloss Practice," Studies in Linguistics, Vol. 20, pp. 111-127, 2011. 

  31. H. Lee, "Analyzing the effects of English news listening lessons using dictogloss at a university level," Foreign Languages Education, Vol. 18, No. 1, pp. 225-251, 2011. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로