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[국내논문] 정밀도로지도 제작을 위한 도로 노면선 표시의 자동 도화 및 구조화
Automatic Drawing and Structural Editing of Road Lane Markings for High-Definition Road Maps 원문보기

한국측량학회지 = Journal of the Korean Society of Surveying, Geodesy, Photogrammetry and Cartography, v.39 no.6, 2021년, pp.363 - 369  

최인하 (Department of Spatial Information Engineering, Namseoul University) ,  김의명 (Department of Drone.GIS Engineering, Namseoul University)

초록
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정밀도로지도는 자율주행차의 기본 인프라로 활용되어 최신 도로정보가 신속하게 반영되어야 한다. 하지만 현재 정밀도로지도 공정 중 객체 도화 및 구조화 편집과정이 수작업으로 이루어지며 주요 구축 대상인 도로 노면선 표시의 레이어를 생성하는데 가장 오랜 시간이 소요된다. 이에 본 연구에서는 선행 연구에서 기학습된 포인트넷(PointNet) 모델을 통해 색상 유형(백색, 청색, 황색)이 예측된 도로 노면선 표시의 포인트 클라우드입력 데이터로 활용하였고, 이를 기반으로 본 연구에서는 도로 노면선 표시 레이어의 도화 및 구조화 편집을 자동화하는 방법론을 제안하였다. 제안한 방법론을 통해 구축한 3차원 벡터 데이터의 활용성을 검증하기 위해 정밀도로지도 품질검사 기준에 따라 정확도를 분석하였다. 벡터 데이터의 위치정확도 검사에서 수평 오차와 수직 오차에 대한 평균제곱근오차(RMSE: Root Mean Square Error)는 0.1m 이내로 나타나 적합성을 검증하였으며, 구조화 편집 정확도 검사에서 선표시 유형과 선규제 유형의 구조화 정확도가 모두 88.235%로 나타나 활용성을 검증하였다. 따라서, 본 연구에서 제안한 방법론으로 정밀도로지도를 위한 도로 노면선 표시의 벡터 데이터를 효율적으로 구축할 수 있는 것을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

High-definition road maps are used as the basic infrastructure for autonomous vehicles, so the latest road information must be quickly reflected. However, the current drawing and structural editing process of high-definition road maps are manually performed. In addition, it takes the longest time to...

주제어

표/그림 (13)

참고문헌 (8)

  1. National Geographic Information Institute (2020), Manual of quality inspection criteria of the high-definition road maps, pp. 1-136. 

  2. National Geographic Information Institute (2021), Explanation and guidance materials of high-definition road maps, pp. 1-51. 

  3. Choi, H.K. (2021), A study and suggestion of digital twin realization in korean new deal, Review of Architecture and Building Science, Vol. 65, No. 3, pp. 38-42. 

  4. Choi, I.H. and Kim, E.M. (2021), Automatic construction of deep learning training data for high-definition road maps using mobile mapping system, The Journal of Korea Society of Surveying, Geodesy, Photogrammetry, and Cartography, Vol. 39, No. 3, pp. 133-139. (in Korean with English abstract) 

  5. Choi, K.J. and Kim, K.H. (2021), An automatic extraction method for road maps using LiDAR-based 3D point maps, The Korean Institute of Information Scientists and Engineers, Vol. 27, No. 5, pp. 234-240. (in Korean with English abstract) 

  6. Choi, T.S., Yoon, H.S., Choi, Y.S., Lee, W.J., and Chang, S.Y (2020), A study on high definition road map construction using aerial photography, The Journal of Korean Society for Geospatial Information Science, Vol. 28, No. 3, pp. 69-76. (in Korean with English abstract) 

  7. Korean Society of Transportation (2021), Trend of Policy, Transportation Technology and Policy, Vol. 18, No. 2, pp. 90-92. 

  8. Qi, C.R, Su, H., Mo, K., and Gulibas, L.J (2017), PointNet: deep learning on point sets for 3D classification and segmentation, Proceedings of the IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR), pp. 652-660. 

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