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[국내논문] 고속도로 터널 내 LED Digital 경관조명 디자인의 유형별 특징 비교 연구
A Study on the Characteristics of Each Type of LED Digital Landscape Lighting in Expressway Tunnel 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.12, 2021년, pp.457 - 462  

황예진 (광주대학교 패션.주얼리디자인학부)

초록
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우리나라 지형의 특성상 산지가 많아 고속도로 직선화 건설 시에는 터널 설치가 필수적인 요소이다. "2019년도 도로 교량 및 터널 현황조서" 통계에 따르면 터널은 2,682개소이고 2,077km로 전체 도로연장의 1.9%를 차지하고 있으며 10년 전에 비해 1,300개소로 94% 증가하고 있다. 국내외 연구에 따르면 고속도로 설치된 1Km이상 되는 장대터널들은 좁고 어두운 조명과 단조로운 벽면 디자인으로 인해 운전자로 하여금 집중력 저하 및 지루함을 느끼게 하여 피로와 졸음이 쉽게 발생한다. 이에 한국도로공사에서는 2020년까지 3Km 이상 터널 10곳을 대상으로 주의력 높이는 디자인 조명을 설치하였다. 본 연구는 터널 내부에서 발생할 수 있는 사고의 위험성을 개선하고자 한국고속도로에서 설치된 터널 내 LED 경관 조명 디자인을 유형별로 특징을 비교 분석하였다. 연구 결과를 바탕으로 향후 터널 내 LED 경관 조명 설치 시 운전자로 하여금 주행 안정성 확보와 피로와 졸음사고를 낮출 수 있는 효과적인 설치를 위한 기초자료 제공의 목적으로 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As South Korea is a mountainous topography, installation of tunnel is essential for construction of expressway in straight lines. According to "2019 Road Bridge and Tunnel Status Report", there are 2,682 tunnels in Korea with total length of 2,077km. Tunnels take up 1.9% of total road length and the...

주제어

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참고문헌 (15)

  1. Seung-hee Han, Eok-Cheol Park, A study on formative characteristics of Lighting design in the highway tunnel considering driver preference, Korea Society of Basic Design & Art, Vol.15, No. 2, pp. 601-608, 2014 

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  3. Il-Dongl Park, A Study on Human Sensitivity Engineered Internal Landscape by Lighting Colors in Tunnels using LISREL Model, Vol.22, No. 75, pp.97-106, 2004. 

  4. Yi-Wan Wang, A Study on Development Evaluation Modeling Internal Landscape in Tunnel Considering Human Sensitivity Engineering, Korea Society of Road Engineers, Vol.12, No. 1, pp. 9-20, 2010. 

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  6. Korea Expressway, Expressway Public Design Manual, Bridge, tunnel, 2010. 

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  9. Korea Expressway, Detailed promotion plan for ensuring driving safety considering human factors, Miryang, Ulsan Tunnel Continuous Section, 2020. 

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  12. Do-Wook Lee, A Research on the reduction of fatality in Tunnel Traffic Accidents, Master's thesis at Chung-Ang University, 2017. 

  13. Hyo-Kyu Kim, A study on the relationship among traffic accidents,fire occurrences and tunnel characteristics in local road tunnels, Korean Tunnelling and Underground Space Association, 2004. 

  14. Byung-ho Ahn, A Study on the Characteristics of Traffic Accidents in Jangdae Tunnels on Expressway, My master's thesis at Chonnam National University, 2014. 

  15. Joo-Young Kim, Analyzing drivers' visual response variation in very long expressway tunnel ; the Yuksimnyeong tunnel, Korean Society of Transportation, Vol.27, No. 1, pp.17-25, 2009. 

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