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프리스트레스트 콘크리트 부재용 재긴장 정착구 하중전달시험
Load Transfer Test for Re-tensioning Post-Tension Kit for Prestressed Concrete 원문보기

한국구조물진단유지관리공학회 논문집 = Journal of the Korea Institute for Structural Maintenance and Inspection, v.25 no.5, 2021년, pp.8 - 14  

허재훈 (상지대학교 건설시스템공학과) ,  노병철 (상지대학교 건설시스템공학과)

초록
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포스트텐션 프리스트레스트 콘크리트 부재는 즉시 손실 이외에도 크리프, 건조수축 및 릴렉세이션과 같은 시간적 손실이 발생한다. 아울러 상부 슬래브 또는 포장 등의 교체 등에 의한 고정하중 변동으로 인하여 부재 상하부의 응력이 변화하게 된다. 이러한 응력의 변화는 부재의 안전성에 영향을 줄 경우가 있으며, 이 경우 프리스트레스 힘의 조절이 필요하다. 따라서 이 연구에서는 나사를 적용한 새로운 유형의 재긴장 포스트텐션 정착구를 제안하고, EAD160004 및 KCI-PS101에 규정된 하중전달시험을 통하여 하중에 대한 안전성과 변형률에 대한 안정성을 만족함을 구명하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Post-tensioned prestressed concrete members experience immediate prestress losses as well as time-dependent prestress losses such as creep, dry shrinkage and relaxation. In addition, the stress of the upper and lower parts of the member changes due to the change in dead load due to the replacement o...

주제어

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참고문헌 (10)

  1. Choi, K. H., Lho, B. C., and Lim, J. H. (2016), A Study on the Design of Special Circular Plate Anchorage for Post-tension, Journal of the Korea Institute for Structural Maintenance and Inspection, KSMI, 20(6), 73-83. 

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  4. KCI (2009) Concrete Design Code, Korea Concrete Institute, 747-751. 

  5. Kim, J. K., Seong, T. R., and Lee, J. K. (2012), Development of 2,160 MPa/2,400 MPa PS Strand and its Application Technology, Magazine of the Korea Concrete Institute, Korea Concrete Institute, 24(3), 45-50. 

  6. Kim, S. W., Lho, B. C., and Lim, J. H. (2018), The Load Transfer Performance of Post-tension Anchorage with 2,400 MPa Strands, Journal of the Korea Institute for Structural Maintenance and Inspection, KSMI, 22(6), 62-70. 

  7. Korea Occupational Safety and Health Agency (2016), KOSHA GUIDE O-2-2016 Technical guidelines for the selection and fastening of bolts and nuts, KOSHA, 1-9. 

  8. Korean Institute of Bridge and Structural Engineers (2015), Highway Bridge Design Specification for Limit State Design, KOR, 5-214. 

  9. Prestressing Strands, Spring Conference of the Korean Society for Railway, The Korean Society for Railway, 1278-1283. 

  10. Post-Tensioning Institute (2000), Anchorage Zone Design, PTI, USA, 4-9. 

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