$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 초등교사 대상의 기초 데이터 과학 교육의 사례 연구
A Case Study of the Curriculum of Data Science for Elementary School Teachers 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.6, 2021년, pp.899 - 906  

조정희 (부산교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

데이터 과학은 통계학, 컴퓨터 과학, 정보기술, 도메인 지식 등 여러 분야의 융합 학문으로써 다양한 학문에서 제공하는 복합적인 기술을 이용하여 데이터를 분석하고 의미 있는 결과를 도출한다. 데이터 과학은 인공지능과 함께 4차산업혁명의 핵심기술로써, 고도의 전문성을 요하는 데이터 과학자의 양성을 위해 세계의 대학과 기업에서는 다양한 프로그램들을 활발히 개발하고 있다. 이러한 사회적 흐름에 맞추어, 초등 교육 현장에서도 데이터 과학 교육의 중요성을 인식하고 학생들이 데이터를 이해하고 활용하도록 관련 콘텐츠를 개발하고자 연구가 진행되고 있다. 본 논문에서는 컴퓨터 분야의 비전공자가 대다수인 현직 초등교사들의 데이터 과학 교육을 목적으로 강의 콘텐츠를 제안하고, 인공지능융합대학원에 재학 중인 현직 초등교사 집단을 대상으로 15차시 교육 과정을 통해 적용하였다. 그리고, 본 논문에서 제안된 데이터 과학 교육 사례의 효과성을 분석하기 위해 학습자들로부터 수집한 설문을 바탕으로 만족도 분석을 실시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Data science is a discipline comprised of the academic fields of statistics, computer science, information technology, and domain knowledge. It analyzes data and derives meaningful results using complex technologies. Data science, along with artificial intelligence, is a core technology of the 4th i...

Keyword

참고문헌 (26)

  1. Korea Data Agency(2020). 2020 Data Industry Survey, Korea Data Agency. 

  2. Jo, W.S.(2014). Big Data Utilization and Data Scientist. Communications of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers, 32(1), 59-65. 

  3. Song, H.M.(2015). A Study of Development for job Competency in the bigdata using DACUM method, Korea University master's thesis. 

  4. Rappa, M.(2011). Master of Science in Analytics: Goals, Learning, and Outcomes, NC State University, Internal Report. 

  5. Koo, D.H., Kim D.J.(2020). Data science education program based on problem solving learning. Korean Journal of Elementary Education, 31, 203-215. 

  6. Hong, J.H., Kim, Y.S.(2020). Development of AI Data Science Education Program to Foster Data Literacy of Elementary School Students. Journal of The Korean Association of Information Education, 24(6), 633-641. 

  7. Hur, K.(2020). A Study on Elementary Education Examples for Data Science using Entry. Journal of The Korean Association of Information Education, 24(5), 473-481. 

  8. Kim, Y.M.(2020) The Effects of PBL-based Data Science Education classes using App Inventor on elementary student Computational Thinking and Creativity improvement. Journal of The Korean Association of Information Education, 24(6), 551-562. 

  9. SINTEF(2013). Big Data, for better or worse: 90%of world's data generated over last two years. Retrieved from https://www.sciencedaily.com/releases/2013/05/130522085217.htm. 

  10. Data Never Sleeps 6.0, Retrieved from https://www.domo.com/learn/infographic/data-never-sleeps-6 

  11. Shi, Y., Philip, S.Y., Zhu, Y., Tian, Y.(2014). Explore New Field of Data Science Under Big Data Era: Preface for ICDS 2014. Procedia Computer Science, (30), 1-3. 

  12. Bruce, P., Bruce, A.(2017). Practical statistics for data scientists: 50 essential concepts. O'Reilly Media, Inc. 

  13. O'Neil, C., Schutt, R.(2013). Doing data science: Straight talk from the frontline. O'Reilly Media, Inc. 

  14. Rajaraman, A., Ullman, J.D.(2011). Mining of massive datasets. Cambridge University Press. 

  15. Forbes(2019). The 7 Biggest Technology Trends That Will Transform Telecoms In 2020. Retrieved from https://www.forbes.com. 

  16. Jo, J.H., Lee, K.W.(2018). Marmot: A Hadoop-based High Performance Data Storage Management System for Processing Geospatial or Geo-Spatial Big Data. Journal of Korean Society for Geospatial Information Science, 26(1), 3-10. 

  17. White, T.(2012). Hadoop: The Definitive Guide, 3rd ed.; O'Reilly Media, Inc. Sebastopol, CA, USA: 2012; ISBN 1449338771. 

  18. Zaharia, M., Chowdhury, M., Franklin, M.J., Shenker, S., Stoica, I.(2010). Spark: Cluster Computing with Working Sets. Proceedings of the 2nd USENIX conference on Hot topics in cloud computing, 10, 10-10. 

  19. Eldawy, A.(2014). SpatialHadoop: Towards flexible and scalable spatial processing using MapReduce. Proceedings of the SIGMOD PhD symposium 2014, Snowbird, UT, USA, 22 June 2014, 46-50 

  20. Park, H.S.(2020). Analyzing the current status of how education is conducted for data science, suggesting directionality, and present the data science integration class plan. Inchon University master's thesis. 

  21. Kim, B.C., Kim, J.J., Moon, W.J., Seo, Y.H., Kim, J.A., Oh, J.C., Kim, Y.M., Kim, J.H.(2021). The Effect of Data Science Education on Elementary School Students' Computational Thinking: Focusing on Micro:bit's Sensor Function. Journal of The Korean Association of Information Education, 25(2), 337-346. 

  22. Hur, K.(2021). A Case Study of Basic Data Science Education using Public Big Data Collection and Spreadsheets for Teacher Education, Journal of The Korean Association of Information Education, 25(3), 459-469. 

  23. Jung, S.Y., Ma, Y.G., Koo, D.H.(2021). Development of a data analysis system for preventing school violence based on AI unsupervised learning, Journal of The Korean Association of Information Education, 25(5), 741-750. 

  24. Lee, M.H.(2016). A Study on the Curriculums of Data Science. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 27(1), 263-290. 

  25. Lee, H.W., Han, S.H.(2020). An Analysis of Data Science Curriculum in Korea. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 54(1), 365-385. 

  26. Kim, J.K, Sohn, E.S.(2021). Development of Data Science Course and Analysis of Computational Thinking Effect for non-Major Students. The Journal of Korean Association of Computer Education, 24(3), 23-31. 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로