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에너지 절감을 위한 태양광 발전시스템의 선박 적용 타당성 연구
A Study on the Feasibility of Applying Solar Power Generation Systems to Merchant Ships for Energy Saving 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.27 no.7, 2021년, pp.1067 - 1073  

김경환 (한국해양수산연수원) ,  전현민 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ,  김성완 (한국해양수산연수원)

초록
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선박으로부터 발생하는 온실가스 배출을 저감하기 위한 규제가 점차 강화되고 있다. 현존선에서도 EEXI(Energy Efficiency Existing Index)가 도입되었으며 이와 같은 온실가스 배출 감축목표를 달성하기 위해 다양한 연구가 진행되고 있다. 본 연구에서는 국제항해에 종사하는 현존선 중 자동차운반선에 태양광 발전시스템을 적용하여 연료유 사용량을 줄임으로써 온실가스 배출이 저감될 수 있는 시스템을 제안하였다. 제안된 태양광 발전시스템은 태양광 모듈, 에너지저장시스템, 전력변환장치 등으로 구성되었으며, 본 시스템의 적용 가능성을 확인하기 위해 전력전자프로그램을 통해 시스템을 모델링하였으며, 시뮬레이션을 실시하였다. 또한, 실제 선박에 적용하기 위한 타당성 검증을 위해 경제성 분석을 실시하였으며, 약 11년 이후 경제성 부분에서도 유의미한 결과가 도출됨을 확인할 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Regulations to reduce greenhouse gas emissions from ships are gradually being strengthened. EEXI (Energy Efficiency Existing Index) has been introduced in existing ships, and various studies are aimed at achieving the greenhouse gas emission reduction target are currently underway. In this study, we...

주제어

참고문헌 (10)

  1. Clarkson research(2021), Shipping Intelligence Network, http://lps3.sin.clarksons.net (accessed 2021.10.20.) 

  2. Enslin, J. H. R., M. S. Wolf, D. B. Snyman, and W. Swiegers (1997), Integrated photovoltaic maximum power point tracking converter, IEEE, Vol. 44, Issue. 6, pp. 769-773. 

  3. Hussein, K. H., I. Muta, T. Hoshino, and M. Osakada(1995), Maximum photovoltaic power tracking: An algorithm for rapidly changing atmospheric conditions, In Proc. Inst. Elect. Eng., Vol. 142, No. 1, pp. 59-64. 

  4. Hwang, J. Y., C. H. Jeon, H. M. Jeon, and J. S. Kim(2019), A study on the application of domestic ferry to a battery propulsion ship connected with photovoltaic system, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol 25(7), pp. 945-952. 

  5. Jeong, B. U., H. M. Jeon, S. W. Kim, J. S. Kim, and Z. Peilin(2020), Evaluation of the lifecycle Environmental Benefits of Full Battery Powered Ships: Comparative Analysis of Marine Diesel and Electricity, Journal of Marine Science and Engineering, Vol 8(8), pp. 580. 

  6. Ju, J. W., H. S. Kim, S. J. Oh, S. Y. Ha, and J. M. Choi(2008), A study on the economic evaluation of photovoltaic system in the residential building by the amount of electricity used, Journal of Korean Institute of Architectural Sustainable Environment and Building System, Vol. 2, No. 2, pp. 28-34. 

  7. Marine GHG Certification Department, Class NK(2021), EEXI Regulation, Tokyo, Japan. 

  8. Ministry of Oceans and Fisheries(MOF)(2020), Introduction of Marine pollution regulations, Sejong, Korea. 

  9. Ministry of Oceans and Fisheries(MOF)(2021), Revision of the convention on prevention of marine pollution related to greenhouse gas, Sejong, Korea. 

  10. Stopford, M.(2008), Maritime Economics 3rd, Taylor & Francis, p. 155. 

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