최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.24 no.1, 2021년, pp.24 - 33
진성희 (한밭대학교 인문교양학부) , 유미나 (경일대학교 평생교육컨설팅학부) , 김태현 (티칭앤러닝) , 김성은 (한밭대학교 전자제어공학과) , 이현빈 (한밭대학교 컴퓨터공학과) , 최학남 (인하대학교 정보통신공학과)
As online learning continues to be extended, many engineering colleges are engaged in online learning activities. One of the core competencies required of engineering students in a knowledge-convergence society is communication skills. Online discussion activities are frequently used in educational ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
강명희 외(2010). 온라인 토론 학습에서 인식된 튜터의 역할, 사회적 실재감, 학습결과 간의 관계 규명. 평생교육.HRD 연구, 6(4), 159-183.
김은주.성명희(2017). 산업체가 인식하는 대학 교양교육과 핵심역량 교육요구도 분석: 보건업을 중심으로. 교양교육연구, 11(2), 121-145.
김희배(2015). 스마트미디어를 활용한 토론수업의 효과분석: 웹기반 수업과의 비교를 중심으로. 교육정보미디어연구, 21(4), 645-665.
남기찬.임효창.황국재(2002). 온라인 교육훈련의 효과성에 관한 연구. 한국경영과학회지, 27(1), 75-94.
남창우.이영태(2020). 포스트 코로나 공학교육에 대한 소고(小考) 포스트 코로나 교육의 대전환을 위한 공학교육의 중단기적 계획. Ingenium, 27(2), 31-33.
신선경(2010). 공학인을 위한 발표와 토론 교육의 방향. 사고와표현, 3(1), 83-105.
유미나.진성희(2018). 온라인 토론활동의 참여를 촉진하기 위한 대시보드 개발 및 적용. 교육정보미디어연구, 24(3), 517-542.
이응규.이종기(2006). e-Learning 에서의 학습환경과 학습자 자기효능감이 학습 유효성에 미치는 영향. Asia Pacific Journal of Information Systems, 16(1), 1-21.
임규연.박하나.김희준(2014). 온라인 토론학습에서 사회연결망분석 기반 피드백이 상호작용 및 성취도에 미치는 영향. 교육공학연구, 30(3), 443-466.
임지영 외(2020). 사회비교 정보를 제공하는 대시보드에 대한 학습자 인식 탐색. 교육공학연구, 36(3), 443-477.
진성희(2019). 비동시적 온라인 토론에서 대시보드 유형과 학습자 특성이 교육효과에 미치는 영향. 교육공학연구, 35(2), 339-364.
진성희.유미나(2019). 온라인 토론에서 찬반토론 현황 대시보드가 학습성과 및 학습자 인식에 미치는 영향. 학습자중심교과 교육연구, 19(7), 41-61.
진성희.유미나(2020). 온라인 토론활동 참여정보에 대한 피드백 유형이 학습참여 및 학습성과에 미치는 영향. 교육공학연구, 36(3), 561-588.
진성희.유미나.김태현(2015). 이러닝 학습참여활동 및 상호작용에 대한 대시보드 설계 연구. 교육공학연구, 31(2), 159-189.
Cilesiz, S.(2011). A phenomenological approach to experiences with technology: Current state, promise, and future directions for research. Educational Technology Research and Development, 59(4), 487-510.
Gao, F., Wang, C. X. & Sun, Y.(2009). New Model of Productive Online Discussion and Its Implications for Research and Instruction. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 2(1), 65-78.
Govaerts, S. et al.(2012). The student activity meter for awareness and self-reflection. In Proceedings of CHI'12 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (pp. 869-884). ACM.
Hewitt, J.(2003). How habitual online practices affect the development of asynchronous discussion threads. Journal of Educational Computing Research, 28(1), 31-45.
Iandoli, L. et al.(2014). Socially augmented argumentation tools: Rationale, design and evaluation of a debate dashboard. International Journal of Human-Computer Studies, 72(3), 298-319.
Larson, B. E. & Keiper, T. A.(2002). Classroom discussion and threaded electronic discussion: Learning in two arenas. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 2(1), 45-62.
Murray, T. et al.(2013). A prototype facilitators dashboard: assessing and visualizing dialogue quality in online deliberations for education and work. Paper presented at the International Conference on e-Learning, e-Business, Enterprise Information Systems, and e-Government, Las Vegas, NV, USA.
Tan, J. P. L. et al.(2017). Learner dashboards a double-edged sword? Students' sense-making of a collaborative critical reading and learning analytics environment for fostering 21st century literacies. Journal of Learning Analytics, 4(1), 117-140.
Thomas, J.(2013). Exploring the use of asynchronous online discussion in healthcare education: a literature review. Computers & Education, 69, 199-215.
Weinberger, A. & Fischer, F.(2006). A framework to analyze argumentative knowledge construction in computer-supported collaborative learning. Computers & Education, 46(1), 71-95.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.