$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나바이러스감염증-19 특별재난 일개 지역 교사의 교사 효능감에 영향을 미치는 요인 융합 연구
A Convergence Study on the Factors Affecting Teacher Efficacy among School Teachers in COVID- 19 Special Disaster Area 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.1, 2021년, pp.239 - 248  

김은휘 (경일대학교 간호학과) ,  하영선 (경일대학교 간호학과) ,  박용경 (경일대학교 간호학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 코로나바이러스감염증-19 특별재난지역에 근무하는 중등학교 교사의 우울, 불안과 스트레스가 교사효능감에 미치는 영향을 파악하고자 시도되었다. 자료수집은 2020년 5월 9일부터 16일까지 D시 중등학교 교사 123명을 대상으로 하였다. 연구결과 직무 만족도(β=0.27, p=.002), 경제 수준(β=0.18, p=.022), 학력(β=0.18, p=.022), 주관적 건강상태(β=0.16, p=.047), 스트레스(β=-0.16, p=.044), 성별(β=0.16, p=.042)이 교사 효능감에 유의한 영향을 나타내었으며, 설명력은 35%이었다(F=11.80, p<.001). 우울(β=-0.09, p=.468)과 불안(β=-0.12, p=.320)은 교사 효능감에 유의한 영향을 미치지 않았다. 교사 효능감 증진을 위한 프로그램 개발 시 스트레스 관리뿐만 아니라 직무 만족도 증진을 위한 방안 마련이 요구된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was aimed to investigate the factors influencing teacher efficacy of depression, anxiety, stress among school teachers in COVID- 19 special disaster area. The data were collected from May 9 to 16, 2020 for 123 high school teachers in D city. As a result of the study, the influential facto...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (28)

  1. S. E. Park. (2020). Epidemiology, Virology, and Clinical Features of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2; Coronavirus Disease-19). Pediatric Infection Vaccine, 27(1), 1-10. DOI:10.3345/cep.2020.00493 

  2. Prevention, K. C. f. D. C. a. (2020a). Confirmation of Confirmed Patients with New Coronavirus Inflow from Overseas in the Quarantine Stage. Infectious Disease Crisis Warning is Raised to the 'Caution' Level and Responded updates on COVID-19 in Republic of Korea (as of 20 January). Retrieved from http://ncov.mohw.go.kr/tcmBoardView.do?brdId&brdGubun&dataGubun&ncvContSeq352435&contSeq352435&board_id&gubunALL. 

  3. Prevention, K. C. f. D. C. a. (2020b). COVID-19 Occurrence Status in Korea(Regular briefing 29 July) Updates on COVID-19 in Republic of Korea (as of 29 July). Retrieved from http://ncov.mohw.go.kr/tcmBoardView.do?brdId&brdGubun&dataGubun&ncvContSeq358768&contSeq358768&board_id&gubunALL. 

  4. Y. J. Shin. (2020). "Toward one Health & Welfare": Health and Welfare in the Covid-19 Pandemic. Health and Social Welfare Review, 40(1), 5-10. DOI : 10.15709/hswr.2020.40.1.5 

  5. E. H. Lee (2020). COVID- 19 Generation, is Mental Health Good!. Issue& Analysis, 414, 1-25. 

  6. J. H. Oh. (2020). The Future of COVID- 19, from the Time of Education to the Time of Learning. Issue & Analysis, 421, 1-25. 

  7. P. F. Lovibond & S. H. Lovibond. (1995). The Structure of Negative Emotional States: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behavior Research and Therapy, 33(3), 335-343. 

  8. H. N. Yoo. (2018). The Effects of Acute Stress of Crime Victims on Depression and Anxiety: Moderating Effect of Emotional Dysregulation and Perceived Social Support. Unpublished master's thesis. The Dongduk Womens University, Seoul. 

  9. Y. S. Kim, E. J. Kim, S. W. Lim, D. W. Shin, K. S. Oh & Y. C. Shin. (2015). Association of Self-reported Job Stress with Depression and Anxiety. Anxiety and Mood, 11(1), 38-46. 

  10. H. Y. Hong. (1995). The Relationships of Perfectionism, Self-efficacy and Depression.. Unpublished master's thesis. The Ewha Womans University, Seoul. 

  11. A. Bandura. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191. 

  12. D. C. Shin & J. H. Kwon. (2018). Cause of Job Stress Determining Job Satisfaction of Head Supervisor Working in Middle School: Mediation Effect of Empowerment and Teacher-efficacy. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(22), 537-553. 

  13. B. Y. Khu & Y. M. Kim. (2014). A Relationship among Secondary School Teachers` Stressors, Psychological Burnout, and Teacher Efficacy. Korean Journal of Youth Studies, 21(7), 275-306. 

  14. E. S. Cha, M. Y. Park & G. A. Kim. (2008). A Comparison Analysis of Somatotype, Physical Activity, Mental Health, Healthy Behavior between Normal Weight and Overweight College Students in Korea. Korean Journal of Health Promotion, 8(4), 245-255. 

  15. P. Ashton. (1984). Teacher's Sense of Efficacy: A Self- or Norm-referenced Construct?. Florida Journal of Educational Research, 26(1), 29-41. 

  16. H. M. Jeon. (2010). Impact of Perceived Teaching Professionalism on Teacher Efficacy and Commitment to Teaching in Elementary Teachers. Unpublished master's thesis. The Korea University, Seoul. 

  17. Y. J. Jang. (2014). The Effects of Teachers' Emotional Quotient and Ego-resilience on the Teachers' Efficacy. Unpublished master's thesis. The Suwon University, Hwaseong. 

  18. R. M. Allinder. (1995). An Examination of the Relationship between Teacher Efficacy and Curriculum-based Measurement and Student Achievement. Remedial and Special Education, 16(4), 247-254. 

  19. M. H. Dembo & S. Gibson. (1985). Teacher's Sense of Efficacy: An Important Factor in School Improvement. The elementary School Journal, 86(2), 173-184. 

  20. S. Y. Kim. (2020). A Convergence Study of Stress caused by the Epidemic of COVID-19, Quality of Life and Positive Psychological Capital. Journal of the Korea Convergence Society, 11(6), 423-431. DOI : 10.15207/JKCS.2020.11.6.423 

  21. A. Y. Kim. (1997). A Study on the Academic Failure - Tolerance and its Correlates. The Korean Journal of Educational Psychology, 11(2), 1-19. 

  22. J. D. Henry & J. R. Crawford. (2005). The Short-form Version of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS-21): Construct Validity and Normative Data in a Large Non-clinical Sample. British Journal of Clinical Psychology, 44(2), 227-239. DOI : 10.1348/014466505x29657 

  23. Y. S. Ko. (2018). Effects of Emotion Management Program for the Students Attending College of Nursing. Unpublished master's thesis. The Ewha Womans University, Seoul. 

  24. J. Y. Min & Y. M. Kim. (2020). The Relationship between Elementary School Teachers' Work Stress and Teacher Efficacy: The Mediating Effects of Social Support and Self-compassion. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(10), 187-205. 

  25. J. M. Park & J. H. Kwon. (2016). The Effects of School Organizational Culture on Teacher`s Job Satisfaction: The Mediated Effect of Job Stress and Teacher Efficacy. Korea Journal of Counseling, 17(5), 307-329. DOI:10.15703/kjc.17.5.201610.307 

  26. J. Y. Lim & S. L. Do. (2014). The Effects of Teachers' Emotional Labor on Job Stress, Burnout and Teacher-Efficacy. The Journal of Korean Teacher Education, 31(1), 197-220. DOI:10.24211/tjkte.2014.31.1.197 

  27. T. K. Kim & J. S. Moon. (2018). The Effect of Mindfulness Training on the Job Stress, Burnout, Teacher Efficacy of Middle School and High School Teachers. Journal of Digital Convergence, 16(4), 363-369. DOI:10.14400/JDC.2018.16.4.363 

  28. J. E. Kang. (2011). A Study on Influential Factors for the Teacher Efficacy of Daycare Teachers. Unpublished master's thesis. The Incheon Nstional University, Incheon. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로