$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나-19 팬데믹으로 인한 체육계열 대학생의 원격수업 학습경험 탐색
Exploring the Online Learning Experience of College Students Majoring Physical Education in the COVID-19 Pandemic 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.1, 2021년, pp.421 - 430  

이만기 (인제대학교 스포츠헬스케어학과) ,  조은별 (한국해양대학교 교직과) ,  임효성 (부산외국어대학교 스포츠산업학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 코로나-19로 인한 대학 내 원격수업에 따른 체육계열 대학생의 교육경험과 인식을 확인하고자 수행되었다. 이러한 연구목적을 위해 체육계열 대학생 278명에게 온라인을 통해 원격수업 현황, 원격수업인식(선호도, 만족도)을 조사하였다. 분석방법으로는 SPSS 22.0과 R프로그램을 활용하여 빈도분석, 대응표본 t검증, ANOVA, 워드 클라우드 분석을 적용하였다. 상기한 연구과정을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 코로나-19로 인한 체육계열 원격수업 유형에서는 이론 및 실기수업 모두 동영상형이 가장 많이 활용되었다. 둘째, 원격수업 유형의 선호도에서는 이론 및 실기수업 모두 동영상형이 가장 높게 나타났으며, 다음은 강의장면 촬영형, 음성강의형 순으로 나타났다. 셋째, 체육계열 대학생들의 원격수업에 있어 이론수업과 실기수업에 대한 만족도 차이를 분석한 결과 수업유형에 따른 만족도 차이는 없었다. 서술형 응답을 통해 과제의 적절한 활용 여부는 만족도에 영향을 미치는 요인임을 확인하였다. 결과를 반영하여 체육계열 원격수업의 방향과 향후 연구 문제를 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The study was conducted to examine the educational experiences and perceptions of college students in the field of physical education as they were taken remote classes in university due to the effects of the social collective infection caused by COVID-19. To achieve the purpose of the study, an onli...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (26)

  1. Y. H. Han (2020, March 12). WHO, has finally declared a third 'Pandemics'..."COVID-19 can be controled." Korea JoongAng Daily. https://news.joins.com/article/23728084 

  2. Korea Centers for Disease Control and Prevention (2020, March 28). Minister Park shares Korea's experiences in responding to quarantine measures at WHO. Retrieved from https://www.gov.kr/portal/ntnadmNews/2127904 

  3. Ministry of Education (2020, March 02). Announcement of academic operation and support plan in education as response to COVID-19. Retrieved from https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq79917&lev0&m02 

  4. Ministry of Education (2020, March 27). Preparation of operating standards for systematic remote classes. Retrieved from https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq80131&lev0&m02 

  5. M. Y. Choi (2020, March 17). Online classes in the university: The future forwarded through COVID-19. HanKyoreh. http://www.hani.co.kr/arti/economy/it/932957.html 

  6. R. W. Jung (2020, March 16). Server of the online lecture at the university collapse on the first day of school. Yonhap News Agency. https://www.yna.co.kr/view/AKR20200316082451004?input1195m 

  7. T. Kang (2020, February 13). Controversy over the effectiveness of 'Online Lecture' measures to delay the opening of the university during the Corona-19. Veritas α. https://www.veritas-a.com/news/articleView.html?idxno312939 

  8. J. Park (2020). A study on the online education of university promoted by Corona 19. Journal of the KSME, 60(7), 32-36. 

  9. D. Y. Lee & M. Kim (2020). University students' perceptions on the practices of online learning in the COVID-19 situation and future directions. Multimedia-Assisted Language Learning, 23(3), 359-377. DOI : 10.15702/mall.2020.23.3.359 

  10. J. Park (2020). The reality and problems of non-face-to-face instruction according to the COVID-19 situation from the perspective of college students with disabilities. Special Education Research, 19(3), 31-53. DOI : 10.18541/ser.2020.08.19.3.31 

  11. Y. Lee, Y. Park, & J. Yun (2020). Exploring the "Types" through case analysis on operation of distance education in universities responding to COVID-19. The Journal of Yeolin Education, 28(3), 211-234. DOI : 10.18230/tjye.2020.28.3.211 

  12. C. Jeong & J. Yun (2020). Online real-time lecture operation examples and traning effects: Focusing on the case of at Korea University. Korean Journal of Converging Humanities, 8(3), 159-179. DOI : https://doi.org/10.14729/converging.k.2020.8.3.159 

  13. Y. Lee (2020). A study on the correlation of between online learning patterns and learning effects in the non-face-to-face learning environment. Korea Academy Industrial Cooperation Society, 21(8), 557-562. DOI : 10.5762/KAIS.2020.21.8.557 

  14. I. J. Bang (2020). Narratives on university professor's experience in online lecture. Journal of Narrative and Educational Research, 8(2), 203-232. DOI : https://doi.org/10.25051/jner080209 

  15. H. Jung & J. Yoon (2020). A survey research of student's perception of Korean language online video lecture. The Journal of Humanities and Social Sciences 21, 11(3), 1305-1318. DOI : http://dx.doi.org/10.22143/HSS21.11.3.93 

  16. H. Jung (2020). College student's satisfaction with the overall implementation of online classes and testing during the Corona 19 pandemic. Multimedia-Assisted Language Learning, 23(3), 392-412. DOI : 10.15702/mall.2020.23.3.392 

  17. H. Suh (2020). A study on the effect of proportional logit model on satisfaction of uncontacted lectures. Journal of the Korean Data Analysis Society, 22(4), 1371-1382. DOI : https://doi.org/10.37727/jkdas.2020.22.4.1371 

  18. C. U. Nam & Y. T. Lee (2020). Engineering Education in the Post Corona: A Mid-Short Term Plan for Engineering Education in the Great Transition at the post Corona Education. Ingenium, 27(2), 31-33. 

  19. E. J. Lee (2020). Ways to revitalize education linking school and art museum in the Post-Corona and digital media era. Journal of Art Education, 62, 203-225. DOI : 10.35657/jae.2020.62..008 

  20. K. H. Lim (2020). Revitalizing educational engineering using online platform on Post-Corona era. Journal of the KSME, 60(7), 26-31. 

  21. S. Kim & Y. Moon (2020). Arts education in preparation for post-COVID-19: A study on body-based Eduction in the untact era. The Korean Journal of Dance, 78(3), 87-100. DOI : http://dx.doi.org/10.21317/ksd.78.3.5 

  22. Y. Lee. (2020). The reason for education in the Post-Corona era. Monthly Public Policy, 178, 26-29. 

  23. E. Lee, S. Zae, & H. Youn (2020). Exploring the difficulties and strategies of practicing online classes experienced by high school veteran physical education teachers in the Corona19 Pandemic. Korean Association for Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(14), 339-362. DOI : http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.14.339 

  24. S. H. Kim & S. M. Cheon (2020). A case study of online class operation and instructor's difficulties in physical education as a liberal arts in university due to COVID-19. Korean Society of sport and leisure studies, 81, 9-26. 

  25. S. Kim (2020). A analysis on the online physical education during COVID 19 pandemic. The Korean Journal of Elementary Physical Education, 26(2), 145-158. DOI : https://doi.org/10.26844/ksepe.2020.26.2.145 

  26. D. H. Schunk, J. R. Meece, & P. R. Pintrich (2012). Motivation in education: Theory, research, and applications. NJ: Pearson Education. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로