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개인형 이동수단의 이용에 따른 교통약자의 보행환경 개선에 관한 연구
A Study on the Improvement of Pedestrian Environment for the Mobility Handicapped on the Use of Personal Mobility Vehicle 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.12 no.2, 2021년, pp.201 - 213  

이주형 (서울시 유니버설디자인센터) ,  이규일 (삼육대학교 건축학과)

초록

최근 개인형 이동수단의 보급과 이용의 증가에 따라 보행환경은 더욱 열악해지고 있으며 이와 관련한 안전사고도 급증하고 있는 상황이다. 이에 본 연구는 개인형 이동수단의 보행장애 요소와 관련된 현황조사를 실시하여 이를 통한 문제점을 파악하고 전문가의 의견조사를 통해 개인형 이동수단의 규제를 포함한 교통약자의 보행환경 개선을 위한 방안을 다음과 같이 제시한다. 개인형 이동수단의 보행공간 내 이동을 원칙적으로 금지하여야 하며 주행이 불가피한 경우 제한속도를 규정함으로써 교통약자의 안전하고 편리한 보행권을 확보해주어야 할 것이다. 주차 공간은 차로부의 노외 주차구역이나 보도와 차로 경계부에 장애물 구역을 조성하여 해당 구역에만 하도록 해야 할 것이며 이를 지키지 않는 불법방치된 이동수단의 수거와 관련한 규제가 필요하다. 기존의 자동차 중심의 도로에서 저·중속 이동수단 이용을 고려한 도로 구조로의 전환이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Recently, personal mobility has been spreading and using increasing, but the pedestrian environment is getting worse and accidents are also rapidly increasing. Therefore, this study conducts a status survey related to the elements of pedestrian disturbances in personal mobility and identifies the pr...

주제어

표/그림 (25)

참고문헌 (16)

  1. Samsung Traffic Safety Research Institute (2019). Current Conditions and Preventive Measures for Electric Kickboard Traffic Accidents. Seoul: Samsung Traffic Safety Research Institute. 

  2. J. Y. Choi. (2017). A Study on Consumer Protection of Personal Mobility, Korea Consumer Agency. 

  3. M. H. Myoung et al. (2016). A Study on the Safety Measures for the Use of New Transportation Methods, Korea Road Traffic Authority Traffic Science Institute. 

  4. G. S. Yoo et al. (2017). Strategies to Cope with the Spread of Personal Mobility. Seoul: The Seoul Institute 

  5. J. Y. Kim (2017). A Study on Consumer Protection of Personal Mobility. Korea Consumer Agency. 

  6. J. I. Park. (2019). U.S. Shared Electric Kickboard Management Policy and Implications, Korea Research Institute for Human Settlements. 

  7. V. Karen. (2019a). Macro Managing Micro Mobility: Taking the Long View on Short Trips. POLIS. 

  8. V. Karen. (2019b). Micromobility Challenges and Opportunites: The Perspective of Polis Cities & Regions. POLIS. 

  9. KISO. (2019). Domestic Trends and Expected Effects of Shared Electric Kickboards. KISO Jounal, 36. 

  10. H. C. Shin et al. (2016). Study on the improvement of Laws and Regulations for Personal Mobilities. Korea Transport Institute. 

  11. S. Shaheen & A. Cohen. (2019). Shared Micromobility Policy Toolkit. California: UC Berkeley 

  12. S. Shaheen, A. Cohen, M. Randolph, E. Farrar, R. Davis & A. Nichols. (2019). Shared Mobility Policy Playbook. California: UC Berkeley 

  13. San Francisco Municipal Transportation Agency. (2019). Powered Scooter Share Mid-Pilot Evaluation. San Francisco: San Francisco Municipal Transportation Agency 

  14. City of Santa Monica. (2019). Shared Mobility Pilot Program Summary Report. City of Santa Monica. 

  15. NACTO. (2019). Guidelines for Regulating Shared Micromobility. NACTO 

  16. 6t-bureau de recherche. (2019). Uses and Users of Free-floating Electric Scooters in France. ADEME 

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