$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 탐구실험 수업에 자기조절학습 전략을 적용: 학업성취도 및 과학적 태도에 대한 효과
Applications for Self-Regulating Learning Strategy to Quantitative Relationships in Chemical Reaction 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.1, 2021년, pp.487 - 495  

김연철 (경상대학교 화학교육과) ,  박종근 (경상대학교 화학교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

4차 산업혁명 시대에 필요한 창의적 및 비판적 사고를 함양할 수 있는 자기조절학습 전략을 이용하여, 고등학교 화학I '화학반응에서의 양적관계' 단원의 탐구실험 수업에 응용하였으며, 학업성취도 및 과학적 태도에 대한 효과를 연구하였다. 학업성취도의 경우, 사전검사에서 두 집단 간에 의미 있는 차이가 없었으나, 사후검사에서 실험집단의 평균값이 유의미하게 높았다. 실험집단 학생들은 모둠별 토의, 메타인지 활동 등으로 부피비, 몰비, 입자수 비 및 계수 비, 등의 양적관계를 더 잘 이해하였다. 학업성취도는 메타인지와의 상관성이 가장 높게 나타났다. 과학적 태도의 경우, 준비성, 호기심, 등에서 두 집단 간의 평균점 차이가 크게 나타났으며, 과학적 태도는 행동조절과의 상관성이 가장 높게 나타났다. 따라서 메타인지와 과학적 태도에 대한 효과를 고려할 때, 자기조절학습 전략이 이 시대에 필요한 창의성 및 인성교육에 가장 적합한 교수-학습 형태인 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Using self-regulation learning strategies that can cultivate the creative and critical thinking required in the era of the Fourth Industrial Revolution, it was applied to the exploration experimental class of the section 'quantitative relationship in chemical reactions' in high school chemistry and ...

Keyword

표/그림 (7)

참고문헌 (28)

  1. Ministry of Education and Science Technology. The 2009 Revised National Curriculum of Science; Ministry of Education and Science Technology: Seoul, Korea, 2009. 

  2. Ministry of Education. 2015 Revised Science and Curriculum. Education Ministry Notice No. 2015-74, 2015. 

  3. B.J. Zimmerman. Academic Studying and the Development of personal skill : A self-Regulatory Perspective. Educational Psychologist, 33(2/3), 73-86, 1998. 

  4. B.J. Zimmerman, A.R. Moylan. "Self-regulation: where metacognition and motivation intersect," in Handbook of Metacognition in Education, eds D. J. Hacker, J. Dunlosky, and A. C. Graesser (New York, NY: Routledge), 299-315, 2009. 

  5. J. Kuhl. Volitional mediators of cognitionbehavior consistency: self-regulatory processes and action versus state orientation. In J. Kuhl & J. Bechmann (Eds.). Action control from cognition to behavior. West Berlin: Springer-Verlag, 1985. 

  6. Y. Ko, H. Kim, B. Choi. Analyses of Volition Strategy by Achievement Level of the Students with High Learning Motivation. Journal of the Korean Association for Science Education, 26(3), 376-384, 2006. 

  7. C. Senecal, R. Koestner, R.J. Vallerand. self-regulation and academic procrastination. The Journal of Social Psychology, 135, 607-616, 1995. 

  8. P.H. Winne. Inhernt details in self-regulated learning. Educational Psychologist, 30(4), 173-187, 1995. 

  9. J. Kim. Multiple mediated effects of school life adjustment and self-regulated learning strategies in the relation between successful intelligence and learning flow. Chonnam National University of Doctoral thesis, 2015. 

  10. J. Eom. The Effects of Utilizing Discussions and Debates in Science Laboratory Classes on Science Learning Motivation, Science Process Skills, and Science Academic Achievement. Pusan National University of Master's thesis, 2017. 

  11. M. Jung. The effect of self-regulated learning program on the science process skill, achievement, scientific attitude, and inquiry motivation. Pusan National University of Doctoral thesis, 2007. 

  12. H. Kim. (The) grade differences of self-regulatd learning and the relationship between self-regulated learning and academic achievement. Mokpo National University of Doctoral thesis, 2009. 

  13. Y. Lee. The Mediating Effects of Metacognition on the Relationship between Epistemological beliefs and Scientific attitudes. Sookmyung Women's University Master's thesis, 2020. 

  14. Y. Song. Effects of problem-solving activities on science process skills and scientific attitudes of middle school students. Korea National University of Education of Doctoral thesis, 2005. 

  15. S. Park. Study on the Influence of TED on the Scientific Attitudes of Middle School Students; Focusing on climate change, biodiversity and natural disasters. Daegu University of Master's thesis, 2018. 

  16. S. Park. Effects of Flipped Learning Using Peer Instruction in High School Chemistry Class on Academic Achievement, Scientific Attitude and Self-Directed Learning. Incheon National University of Master's thesis, 2017. 

  17. E. Kim. The effects of graphic organizers in earth system course on high school students science achievement, scientific attitude, and science process skills. Ewha Womans University of Master's thesis, 2019. 

  18. H. Kwon. Effects of self-regulated learning strategy on academic achievement and learning attitude according to learning styles. Korea National University of Education of Master's thesis, 2007. 

  19. Jung, S. et. Effects on Scientific Inquiry, Scientific Attitudes, and Scientific Achievements of Experimental Classes for Kinetics Unit using Self-Regulated Learning Strategy. Journal of the Korean Association for Science Education. 30(6), 681-692, 2010. 

  20. I. Hwang. Effects on Scientific Inquiry, Scientific Attitudes, and Scientific Achievements of Experimental Classes for Acid/Base Unit using Self-Regulated Learning Strategy. Gyeongsang National University of Master's thesis, 2012. 

  21. L.W. Trowbrige, R.W. Bybee. Becoming a Secondary School Science Teacher, 4rd ed. Colombus. OH: Merill Publishing Co, 1986. 

  22. S. Hwang, H. Kim, J. Yoo, S. Park. Ninth Graders' Self - Assessment of Scientific Process Skills in Open Investigation. Journal of the Korean Association for Science Education 21(3), 506-515, 2001. 

  23. Y. Kim, E. Cho, H. Jung. Research Article : A Study on Influences of Learning Environment Variables in Elementary School Student's Science Process Skills. Journal of the Korean Association for Science Education, 22(1), 1-11, 2002. 

  24. M. Lee. The Effects of the Scientific Inquiry Ability by Informal Inquiring Experiment Lessons. Kongju National University of Master's thesis, 2016. 

  25. E. Park. Analysis and Identification of Students' Threshold Concepts in High School Chemistry. Journal of the Korean Chemical Society 58(1), 126-139, 2014. http://dx.doi.org/10.5012/jkcs.2014.58.1.126. 

  26. J. Bea. Instruction Method of Mole Concept through Visualization of Mole Mass. School Science Journal 11(2), 280-287, 2017. 

  27. B.J. Zimmerman, M. Martinez-Pons. Development of a structured strategies. American Educational Research Journal, 23(4), 614-628, 1986. 

  28. M. Ahn. The development and application of self-regulated learning teaching model in elementary science. Ewha Womans University of Doctoral thesis, 2009. 

저자의 다른 논문 :

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로