$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 다문화가정 구성원 대상 교육프로그램 중재에 대한 체계적 고찰
Systematic Review of Educational Programs for Multicultural Families in South Korea 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.4, 2021년, pp.457 - 466  

이상헌 (계명대학교 간호대학) ,  박경민 (계명대학교 간호대학) ,  손순영 (계명대학교 간호대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 다문화가정 구성원을 대상으로 한 교육프로그램의 효과를 확인하는 체계적고찰 연구이다. 연구 방법은 국내 데이터베이스인 KISS, RISS, NDSL, DBia, nanet을 사용하여 출판된 문헌을 2020년 12월 1일부터 2021년 1월 7일까지 검색 후 총 21편의 연구를 분석하여 연구자 3인이 코드화한 후 정리하였다. 다문화가정을 대상으로 한 교육프로그램 중재의 특성은 자녀 대상 연구가 12편 부모 대상 연구가 8편 부모와 자녀를 모두 포함한 연구가 1편이었다. 중재프로그램의 속성에서 대다수의 연구가 건강, 반응적 돌봄, 조기교육을 포함하고 있었지만 영양과 안전 영역을 적용한 연구는 없는 것으로 나타났으며 다문화가정 구성원 모두를 대상으로 한 연구도 없는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 다문화가정 구성원 대상 교육프로그램 개발시 교육 요구도를 파악하고 이론적 기틀을 토대로 다문화가정이 겪는 문제를 포괄 할 수 있는 교육 프로그램 개발과 효과검증이 필요함을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was a systematic review that aimed to assess the effectiveness of educational programs for members of multicultural families. Therefore, 21 studies from domestic databases - RISS, KISS, NDSL, DBia, and nanet - were analyzed and the data were compiled and encoded by three researchers. Rega...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (30)

  1. I. H. Cho & Y. S. Seoung. (2011). The Effect of a Group Counseling Program Based on the MBTI for Parents on Self-esteem and Parenting Attitude of Multicultural Families Mothers. The Korean East West Mind Science Association ,14(1),73-89. 

  2. J. Y. Park & J. K. Ahn. (2014). Study of empowerment Factors of husbands in multicultural families in Korea - based on Grounded theory -. Korean Journal of human ecology,23(6),981-997. DOI : http://dx.doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.6.981 

  3. S. H. Kim & Y. G. Noh. (2018). Influence of Spousal Support on the Relationship between Acculturative Stress and Sense of Parenting Competence among Married Vietnamese Immigrant Women. korean Journal of Women Health Nurse ,24(2), 174-184. UCI(KEPA) : I410-ECN-0102-2018-500-004081552 

  4. Ministry of the Interior and Safety.(2020).Status of foreign residents in local governments in 2019. https://www.mois.go.kr/frt/bbs/type001/commonSelectBoardArticle.do?bbsIdBBSMSTR_000000000014&nttId80781 

  5. S. J Byun et al. (2016). Childbirth and Child-Rearing in Diverse Families and Policy Implications: With Focus on Nonmarital Cohabitation. Korea institute for health and social Affairs,2016,1-297. 

  6. E. Y. Jung & J. Y. Moon. (2019). The Effects of Song-Focused Music Therapy Program Based on Positive Psychology on Subjective Well-being and Optimism of Migrant Women from Multi-cultural Families. Korean Journal of Music Therapy,21(1),167-196. DOI :http://dx.doi.org/10.21330/kjmt.2019.21.1.167 

  7. K. S. Chung. et al. (2012). The effects of a parenting support program based on Theraplay for mothers and children in multi-cultural families. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education,17(6),1-26. UCI: G704-000666.2012.17.6.002 

  8. H. J. Park. & J. Y. Yang. (2020). Impacts of Parenting Attitudes Perceived by Multicultural Family Adolescents on School Life Adaptation : Based on Meditation Effect of Self-esteem and Depression. The Korea Contents Association,20(8),418-428. DOI : 10.5392/JKCA.2020.20.08.418 

  9. J. E. Lee. et al. (2010). Preliminary Study on the Combined Treatment of Parent Education and Group Art Therapy for Multi-cultural Children's Mental Health. The Korean Journal of Health Psychology,15(4),853-864. DOI : 10.17315/kjhp.2010.15.4.017 

  10. K. S. Lee. (2015). The effects of parent education program on rearing attitude of the Vietnamese immigrant women with young children. The Korean Association for Multicultural Education,8(1),107-131. DOI : http://dx.doi.org/10.14328/MES.2015.3.31.107 

  11. E. J. Kim. et al (2017). Qualitative Case Study on the Development and Management of Parent Participation education Program - for Multi-cultural Parents with Children in early elementary School -. Korean Journal of Family Social Work,57(-),217-253. DOI : 10.16975/kjfsw.2017..57.008 

  12. M. J. Kim. & K. E. Kim. (2019). The analysis of multicultural education program for young children: Focusing on the contents and research methods. The Korean Association for Multicultural Education,12(2),35-60. DOI : http://dx.doi.org/10.14328/MES.2019.6.30.35 

  13. H. A. Lee. (2020). Effect Analysis of the Fatherhood Programs Provided in Healthy Family and Multicultural Support Center. Contemporary Society and Multiculture,10(2),143-175. DOI :http://dx.doi.org/10.35281/cms.2020.05.10.2.143 

  14. J. Yoon. & E. J. Hur. (2017). Autoregressive cross-lagged modeling of the reciprocal longitudinal relationship between parenting efficacy student's self-esteem and school adjustment in multi-cultural family. Journal of Education & Culture,23(6),775-798. DOI : 10.24159/joec.2017.23.6.775 

  15. K. Jang. (2020). A Study on the research trend of Korean language education for children of multicultural families - Focusing on the language network -. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction,20(5),359-378. 

  16. J. Kwak. (2020). A study of school adaptation among children of multicultural families in the subtypes of bicultural acceptance attitudes. Korean Journal of Social welfare research,65(-),165-188. 

  17. O. H. Bae. (2017). A Study on Supporting Measures for Children's Participation in Multicultural Families in Gyeongsangbuk-do. Multicultural and Human,6(1),31-66. 

  18. B. H. Lee & H. L. Lim. (2018). The Influences of Closeness with Parents and Awareness of Internet Policies on Internet Addiction among Adolescents in Multicultural Families in South Korea. Journal of Digital Convergence,16(3), 13-25 DOI : http://dx.doi.org/10.14400/JDC.2018.16.3.013 

  19. R. Lee (2018). Daily stress and smartphone overdependence among multicultural adolescents: Comparisons by gender and age. Journal of Digital Convergence,16(11), 561-569 DOI : 10.14400/JDC.2018.16.11.561 

  20. H. Yun & H. S. Choi. (2020). Career-related Behaviors, Psychological and Academic Outcomes according to Parenting Efficacy Trajectories of Mothers in Multicultural Families. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society,21(12),234-345. DOI : 10.5762/KAIS.2020.21.12.234 

  21. J. Y. Hwang. (2020). A Study on the Child-rearing Trends of Parents in Multicultural Families -Focusing on married migrant women-. Journal of Multicultural Contents Studies,0(33),131-160. DOI : 10.15400/mccs.2020.04.33.131 

  22. H. L. Chang & R. Lee. (2019). The influence of parental support on career decision-making through self-esteem and school adjustment among adolescents in multicultural families. Journal of School Social Work,0(47),189-218. DOI : http://dx.doi.org/10.20993/jSSW.47.7 

  23. E. M. Park. (2015). The Effect of the Multicultural Youth Resilience Improvement Program on Self-esteem and Self-expression. The Korean Journal of the Human Development,22(1),37-54. DOI : 10.15284/kjhd.2015.22.1.37 

  24. E. Y. Cho & S. D. Lee (2019). A Meta-Analysis of the Program for Children of Multirultural Families. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(21) ,407-425. 

  25. J. H. Choi (2010). 5. Analysis of Domestic Research Trend on Multi-cultural Family: published between 2005 and 2010. Gyungsang National University, 22(-), 79-98. 

  26. Britto, P. R., Lye, S. J., Proulx, K., Yousafzai, A. K., Matthews, S. G., Vaivada, T., . . . Fernald, L. C. (2017). Nurturing care: promoting early childhood development. The Lancet, 389(10064), 91-102. 

  27. J. P. T. Higgins, D. G. Altman, P. C. Gotzsche, et al. (2011). The Cochrane Collaboration's Tool for Assessing Risk of Bias in Randomised Trials. British Medical Journal, 343(7829), 889-893. DOI : 10.1136/bmj.d5928 

  28. Black, M. M., Walker, S. P., Fernald, L. C., Andersen, C. T., DiGirolamo, A. M., Lu, C., . . . Shiffman, J. (2017). Early childhood development coming of age: science through the life course. The Lancet, 389(10064), 77-90. 

  29. S. Song & H. Song. (2019). Dietary and Lifestyle Factors Associated with Weight Status among Korean Adolescents from Multicultural Families: Using Data from the 2017-2018 Korea Youth Risk Behavior Surveys. Korean Journal of Community Nutrition, 24(6), 465-475. DOI : http://dx.doi.org/10.5720/kjcn.2019.24.6.465 

  30. J. Y. Jung et al. (2020). Study on the Dietary Behavior of Adolescents in Multicultural Families Using the Nutrition Quotient and Their Changes in the Nutrition Knowledge and the Dietary Attitudes after Nutrition Education. The East Asian Society of Dietary Life, 30(3), 208-218. DOI : 10.17495/easdl.2020.6.30.3.208 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로