최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.1, 2021년, pp.185 - 193
정부는 소프트웨어 교육 연구학교와 소프트웨어 교육 선도학교를 2015년도부터 지정하여 운영해오고 있다 본 연구에서는 2019 SW교육 초등 선도학교 1,082개 학교를 대상으로 실태 분석을 통해 SW교육의 현황을 파악하였다. 분석결과 소프트웨어 교육이 안착을 학교 현장의 시설과 예산 확보가 가장 필요하다는 점을 알 수 있었다. 둘째, 소프트웨어 선도학교 교사들이 일반 학교 교사들보다 소프트웨어 교육에 긍정적으로 생각하고 있고, 소프트웨어 교육 시수 확대에 더 긍정적임을 알 수 있었다. 셋째, 소프트웨어 교육 선도학교에 소속된 초등학생들은 소프트웨어 교육에 더 자신감을 가지고 임하는 것을 알 수 있었다. 넷째, 소프트웨어 교육이 공교육에서 시작해야 하는 시기는 현재의 초등학교 고학년으로 답을 가장 많이 했지만, 그와 비슷한 비율로 초등학교 중학년이라고 답한 선도학교 교사들의 의견도 있었다. 연구 결과 SW교육 선도학교 운영은 SW교육을 현장에 안착하는 데 많은 도움이 되었고, 인식 개선에도 많은 도움이 되었다는 것을 알 수 있었다.
The government has designated and operated software education research schools and software education leading schools since 2015. In this study, the current status of SW education was identified through an analysis of the actual condition of 1,082 leading schools in 2019 SW education elementary scho...
Ministry of Education (2015a). Software Education Operation Guidelines, Sejong City: Ministry of Education
Ministry of Education (2015b). 2015 revised primary and secondary curriculum overview (Ministry of Education Notice No. 2015-80), Sejong City: Ministry of Education.
Seongwon Kim (2018). Analysis of the effectiveness of software education in Korea. Proceedings of the Korean Society for Computer Education, 23(1), 185-186.
Jeonghee Seo, Chandong Gu. (2018). Software education research school effectiveness analysis. Journal of the Korean Society for Computer Education, 23(1), 263-284.
Park Jung-ho (2020). Software education leading school operation status and effectiveness analysis. Journal of the Korean Digital Contents Society, 21(10), 1845-1854.
Jaemyung Yang and 4 others (2017), Analysis of the current status and effectiveness of software (SW) education research schools in 2017, Korea Education and Research Information Institute Research Report, CR-2017-11
Software-oriented society web site, software.kr
KOFAC(2017), A Study on the Actual Conditions and the Effectiveness of Software(SW) Education Lead Schools, Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity
Hyoungyoung Park, Sunghun Ahn (2016), A Effectiveness Analysis Method for SW Education, Journal of Creative Information Culture, 2(2), 83-91.
Yi, Soyul, Lee, YoungJun (2017). A Study on SW Education-centered Elementary STEAM Education through Case Analysis of SW Education Leading School, Convergence Education Research Institute, 3(1), 23-34.
SeongWoo Lee (2020), Effectiveness Analysis of Leading Schools in Software Education, MS's Thesis, Graduate School of Education, Korea National University of Education
KERIS (2013). KERIS Issue report: Analysis of foreign information (computer) curriculum status.
Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity (2017), Software Education Leading School Operating Guide.
Ministry of Education (2019). Leading school's best practices and know-how support software education, Ministry of Education Press Release
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.