$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

성인 학습자의 학습성과 결정 요인에 관한 연구
Learning outcomes of adult learners 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.5, 2021년, pp.163 - 174  

김영형 (금오공과대학교 IT융합학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 직장인 성인 학습자의 학습 가치 지각 수준과 학습성과 간의 영향 관계를 확인하고, 이들 두 변수간의 관계에서 관리자 지원과 일-가정 향상의 조절 효과를 검증하는 것이다. 본 연구 목적을 달성하기 위해 3개의 가설을 도출하고 도출된 가설은 실증분석을 통해 검증하였다. 가설검증을 위해 기혼 직장인 중 평생학습 프로그램을 수강하고 있거나 재직자 특별전형학과 재학생을 대상으로 337부의 설문지를 배포하여 불성실한 설문지를 제외하고 총309부가 최종분석에 사용되었다. 가설 검증 결과 학습 가치는 학습성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학습가치와 학습성과 간의 긍정의 영향 관계에서 관리자 지원, 일-가정 향상, 가정-일 향상이 조절역할을 하는 것으로 나타났다. 즉, 지각된 관리자 지원수준이 높을수록, 일-가정 향상과 가정-일 향상 수준이 높을수록, 학습 가치가 학습성과에 미치는 영향이 커진다는 것이다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 실무적 시사점 및 미래연구를 방향을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purposes of this study were to investigate the influence of perceived learning value on employees' learning outcomes and to explore the mediating roles of work-family enrichment(WFE) and supervisor support in the relationship between perceived learning value and learning outcomes. The data was c...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (40)

  1. R., Edwards & R. Usher. (2001). Lifelong learning: a postmodern condition of education?. Adult education quarterly, 51(4), 273-287. DOI : 10.1177/07417130122087296. 

  2. C., Ni, Y., Hua, P., Shao, P., Wallen, G. R., S., Xu, & L Li, (2014). Continuing education among Chinese nurses: A general hospital-based study. Nurse education today, 34(4), 592-597. DOI : 10.1016/j.nedt.2013.07.013 

  3. A., Wigfield, & J. S. Eccles. (1992). The development of achievement task values: A theoretical analysis. Developmental review, 12(3), 265-310. DOI: 10.1016/0273-2297(92)90011-P 

  4. J. S.Wigfield, A., & J. S Eccles, (2000). Expectancy- value theory of achievement motivation. Contemporary educational psychology, 25(1), 68-81. DOI : 10.1006/ceps.1999.1015 

  5. P. R., Pintrich, & D. H. Schunk, (2002). Motivation in education: Theory. Research, and Applications(2nd ed.). Ohio: Merrill Prentice Hall. 

  6. EUROPEAN COMMISSION (2001), A memorandum on lifelong learning, Brussels: European Commission. 

  7. D. Crabb,. (2007). Learning opportunities: adding learning value to tasks. ELT Journal, 61(2), 117-125. DOI : 10.1093/elt/ccm004 

  8. D. H., Curry, P., Caplan, & J. Knuppel,(1994). Transfer of training and adult learning (TOTAL). Journal of Continuing Social Work Education, 6(1), 8-14. 

  9. T. G., Reio,& A. Wiswell, (2000). Field investigation of the relationship among adult curiosity, workplace learning, and job performance. Human Resource Development Quarterly, 11(1), 5-30. DOI : https://doi.org/10.1002/1532-1096(200021)11:1 3.0.CO;2-A| 

  10. M., Knowles, E., Holton, & R. A. Swanson, (1998). The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource management. Houston, TX: Gulf Publishing. 

  11. M., Cully, A. V.,Heuvel, R., Curtain, & M. Wooden, (2000). Participation in, and barriers to, training: The experience of older adults. Australasian journal on ageing, 19(4), 172-179. DOI : https://doi.org/10.1111/j.1741-6612.2000.tb00231.x| 

  12. J. Biggs, (1999). Teaching for quality learning at university. Buckingham: Open University Press/SHRE. 

  13. L. Sook-kyoung (2007). An SEM analysis on participation outcomes and effect factors of female adult learners. Doctoral dissertation. Dong-A University. 

  14. S., Bohlinger, & J. van Loo, (2010). 2. Lifelong learning for ageing workers to sustain employability and develop personality. Working and ageing, Luxembourg: Publications Office of the European Union. 

  15. M., Griffin, M., Patterson, & M. West, (2001). Job satisfaction and teamwork: The role of supervisor support, Journal of Organizational Behavior, 22(5), 537-550. DOI : https://doi.org/10.1002/job.101| 

  16. S., Parasuraman, J. H., Greenhaus, & C. S.Granrose, (1992). Role stressors, social support, and well-being among two-career couples. Journal of Organizational Behavior, 13(4), 339-356. DOI : https://doi.org/10.1002/job.4030130403| 

  17. J., Schaubroeck, & L. S. Fink, (1998). Facilitating and inhibiting effects of job control and social support on stress outcomes and role behavior: A contingency model. Journal of Organizational Behavior, 19(2), 167-195 DOI : https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199803)19:2 3.0.CO;2-T| 

  18. R., Eisenberger, P., Fasolo, & V. Davis-LaMastro, (1990). Perceived organizational support and employee diligence, commitment, and innovation, Journal of Applied Psychology, 75(1), 51-59. DOI : https://doi.org/10.1037/0021-9010.75.1.51 

  19. S. J., Wayne, L. M., Shore, & R. C. Liden, (1997). Perceived organizational support and leader-member exchange: A social exchange perspective. Academy of Management Journal, 40(1), 82-111. DOI : https://doi.org/10.5465/257021 

  20. J., Coyle-Shapiro, & J. Neuman, (2004). Individual dispositions and the psychological contract: The moderating effects of exchange and creditor ideologies. Journal of Vocational Behavior, 64(1), 150-164. DOI : https://doi.org/10.1016/S0001-8791(03)00031-9 

  21. T. T., Baldwin, & R. J. Magjuka, (1997). Training as an organizational episode: Pretraining influences on trainee motivation. In J. K. Ford, S. W. J. Kozlowski, K. Kraiger, E. Salas, M. S. Teachout(Eds), Improving training effectiveness in work organizations(pp. 99-127). New York: Psychology Press. 

  22. S., Lee, T., Yun, & S. Y. Lee, (2015). Moderating role of social support in the stressor-satisfaction relationship: evidence from police officers in Korea. International Review of Public Administration, 20(1), 102-116. DOI: 10.1080/12294659.2014.982271 

  23. M., Boz, I., Martinez, & L. Munduate, (2009). Breaking negative consequences of relationship conflicts at work: The moderating role of work family enrichment and supervisor support. Journal of Work and Organizational Psychology, 25(2), 113-122. 

  24. J. H., Greenhaus, & G. N. Powell, (2006). When work and family are allies: A theory of work-family enrichment. Academy of management review, 31(1) : 72-92. DOI : https://doi.org/10.5465/amr.2006.19379625 

  25. D. S., Carlson, K. M., Kacmar, J. H., Wayne, & J. G. Grzywacz, (2006). Measuring the positive side of the work-family interface: Development and validation of a work-family enrichment scale. Journal of Vocational Behavior, 68(1), 131-164. DOI : https://doi.org/10.1016/j.jvb.2005.02.002 

  26. R. A., Friedman, S. T., Tidd, S. C., Currall, & J. C. Tsai, (2000). What goes around comes around: The impact of personal conflict style on work conflict and stress. International Journal of Conflict Management, 11(1), 32-55. DOI : https://doi.org/10.1108/eb022834 

  27. S. D. Sieber, (1974). Toward a theory of role accumulation. American sociological review, 39(4), 567-578. DOI : https://doi.org/10.2307/2094422 

  28. R. C., Barnett, & K. C Gareis, (2006). Role theory perspectives on work and family, In M. Pitt-Catsouphes, E. E. Kossek, & S. Sweet(Eds), Sweet The work and family handbook: Multi-disciplinary perspectives and approaches(pp. 209-221). Hove: Psychology Press. 

  29. R. C., Barnett, & J. S. Hyde, (2001). Women, men, work, and family: An expansionist theory, American Psychologist, 56(10), 781-796. DOI : https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.10.781 

  30. M., Stewart,& F. M. Donald, (2006). Spouses' experiences of their partners' absences due to frequent business travel. South African Journal of Psychology, 36(1), 103-125. DOI : 10.1177/008124630603600107 

  31. L. Kangeun (2014). The characteristics of an adult learner with a day and the effect of work-life balance on their academic performance. Master thesis, Chung-Ang University. 

  32. A. J., Doornbos, R. J., Simons, & E. Denessen, (2008). Relations between characteristics of workplace practices and types of informal work-related learning: a survey study among Dutch police. Human resource development quarterly, 19(2), 129. DOI : 10.1002/hrdq.1231 

  33. Joo, Y., H, S., & Kim, N. (2013). Development and validation of a scale to measure learning outcomes, . Journal of Research in Curriculum Instruction, 17(2), 461-475. DOI : 10.24231/rici.2013.17.2.461 

  34. J. Nunnally, (1978). Psychometric methods. New York: McGraw-Hill. 

  35. M. H., Kutner, C., Nachtsheim, & J. Neter, (2004). Applied linear regression models. Irwin: McGraw-Hill. 

  36. H., Aguinis, R. K., Gottfredson, & T. A. Wright, (2011). Best-practice recommendations for estimating interaction effects using meta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 32(8), 1033-1043. DOI: 10.1002/job.686 

  37. L. S., Aiken, S. G., West, & R. R. Reno, (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Sage. 

  38. A. L., Saltzstein, Y., Ting, & G. H. Saltzstein, (2001). Work-family balance and job satisfaction: The impact of family-friendly policies on attitudes of federal government employees. Public administration review, 61(4), 452-467. DOI : 10.1111/0033-3352.00049 

  39. L., Lu, S. F., Kao, C. L., Cooper, T. D., Allen, L. M., Lapierre, M., O'Driscoll, & P. E. Spector, (2009). Work resources, work-to-family conflict, and its consequences: A Taiwanese-British cross-cultural comparison. International Journal of Stress Management, 16(1), 25-44. DOI:10.1037/a0013988 

  40. L. Lu, (2011). A Chinese longitudinal study on work/family enrichment. Career Development International, 16(4), 385-400. DOI : 10.1108/13620431111158797 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로