$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] Collecting the Information Needs of Skilled and Be-ginner Drivers Based on a User Mental Model for a Cus-tomized AR-HUD Interface 원문보기

감성과학 = Science of emotion & sensibility, v.24 no.4, 2021년, pp.53 - 68  

Zhang, Han (Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba) ,  Lee, Seung Hee (Faculty of Art and Design, University of Tsukuba)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The continuous development of in-vehicle information systems in recent years has dramatically enriched drivers' driving experience while occupying their cognitive resources to varying degrees, causing driving distraction. Under this complex information system, managing the complexity and priority of...

주제어

참고문헌 (23)

  1. Abdi, L., & Meddeb, A. (2018). In-vehicle augmented reality system to provide driving safety information. Journal of Visualization, 21(1), 163-184. DOI: 10.1007/s12650-017-0442-6 

  2. Amditis, A., Andreone, L., Pagle, K., Markkula, G., Deregibus, E., Romera Rue, M., Bellotti, F., Engelsberg, A., Brouwer, R., Peters, B., & De Gloria, A. (2010). Towards the automotive HMI of the future: Overview of the AIDE - integrated project results. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 11(3), 567-578. DOI: 10.1109/TITS.2010.2048751 

  3. Ardito, C., Buono, P., Caivano, D., Costabile, M. F., & Lanzilotti, R. (2014). Investigating and promoting UX practice in industry: An experimental study. International Journal of Human Computer Studies, 72(6), 542-551. DOI: 10.1016/j.ijhcs.2013.10.004 

  4. Campbell, J. L., Brown, J. L., Graving, J. S., Richard, C. M., Lichty, M. G., Bacon, L. P., Morgan, J. F., & Sanquist, T. (2018). Human factors design principles for level 2 and level 3 automated driving concepts. Highway Traffic Safety Administration, National Department of Transportation, August, 122. DOI: 10.13140/RG.2.1.1874.7361 

  5. Drummond, A. E. (1989). An overview of novice driver performance issues. October, 55. DOI: 10.1177/154193129303700922 

  6. Firth, M. (2019). Introduction to automotive augmented reality head-up displays using TI DLP technology. DOI: 10.1364/OE.404318 

  7. Han, H. (1998). A study on the effects of mental model on Interactive system design. Science of Emotion & Sensibility, 105-111. 

  8. Heckman, J. J., Pinto, R., & Savelyev, P. A. (1967). Situational awareness rating technique (Sart): The development of a tool for aircrew systems design. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951-952. 

  9. Maroto, M., Cano, E., Gonzalez, P., & Villegas, D. (2018). Head-up displays (HUD) in driving. DOI: 10.1109/ITSC.2019.8917204 

  10. Nacheva, R. (2015). The importance of users' mental models for developing usable human-machine interfaces. March, 132-135. DOI: 10.18421/TEM84-54 

  11. Norman, D. A. (2004). Emotional design: Why we love (or Hate) everyday things. The Journal of American Culture, 27(2), 234-234. 

  12. Reason, J., Manstead, A., Stephen, S., Baxter, J., & Campbell, K. (1990). Errors and violations on the roads: A real distinction?. Ergonomics, 33(10-11), 1315-1332. DOI: 10.1080/00140139008925335 

  13. Robb, E. R., & Cashen, D. (2017). Augmented reality human-machine interface: Defining future AR system technology. 2014 Vehicle Displays and Interfaces. 

  14. Schneider, M., Bruder, A., Necker, M., Schluesener, T., Henze, N., & Wolff, C. (2019). A real-world driving experiment to collect expert knowledge for the design of AR HUD navigation that covers less. Mensch Und Computer 2019 - Workshop band, 410-420. DOI: 10.18420/muc2019-ws-610 

  15. Strategy, A. D., Behavior, H., Young, I., & Veen, J. (n.d.). Aligning design strategy with human behavior how to use this book. 

  16. Ugoni, A., & Walker, B. F. (2014). The chi square test an introduction. COMSIG Review. 1995 Nov 1; 4(3), 61-4. PMID: 17989754; PMCID: PMC2050386. 

  17. Valverde, R. (2011). Principles of human computer interaction design. Lambert Academic Books, August, 1-113. 

  18. Von Saucken, C., & Gomez, R. (2014). Unified user experience model enabling a more comprehensive understanding of emotional experience design. 9th International Conference on Design and Emotion 2014: The Colors of Care, 631-640. 

  19. Weber, J. B. (1999). Applying visual basic for human machine interface applications. 

  20. Wu, T., Dufford, A. J., Egan, L. J., Mackie, M. A., Chen, C., Yuan, C., Chen, C., Li, X., Liu, X., Hof, P. R., & Fan, J. (2018). Hick-hyman law is mediated by the cognitive control network in the brain. Cerebral Cortex, 28(7), 2267-2282. DOI: 10.1093/bhx127 

  21. Yang, H., & Wu, Z. (2017). Effect of novice driver's car-following characteristic on roadway segment capacity. Advances in Mechanical Engineering, 9(7), 1-11. DOI: 10.1177/1687814017711853 

  22. Yang, L., Zhang, X., Zhu, X., Luo, Y., & Luo, Y. (2019). Research on risky driving behavior of novice drivers. Sustainability (Switzerland), 11(20), 1-20. DOI: 10.3390/su11205556 

  23. ZHANG, H., WANG, J., & LEE, S. (2020). Take-over request in highly automated driving: A survey on driving experience and emergency operation accuracy. International Symposium on Affective Science and Engineering, ISASE2020(0), 1-4. DOI: 10.5057/isase.2020-C000033 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로