$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

이해중심 교육과정과 맞춤형 수업의 적용을 통한 초등학교 통합학급의 음악과 수업 방안 연구
Teaching Methods of Inclusive Music Classes at Elementary Schools Based on Application of Understanding by Design and Differentiated Instruction 원문보기

인간행동과 음악연구 = Journal of music and human behavior, v.18 no.1, 2021년, pp.79 - 102  

원초롱 (서울영등포초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 이해중심 교육과정과 맞춤형 수업을 적용하여 초등학교 통합학급에서의 음악과 수업 방안을 제시하고, 통합교육의 실현 가능성을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 백워드 설계 템플릿 2.0 버전을 바탕으로 초등학교 3·4학년 통합학급의 음악과 단원을 개발하였고, 지적장애 학생을 대상으로 한 맞춤형 수업의 예시를 제시하였다. '바라는 결과 확인하기', '수용 가능한 증거 결정하기', '학습 경험 계획하기'의 3단계로 구성하였으며, 각 단계별로 특수교육대상학생을 고려한 맞춤형 수업의 요소를 제시하였다. 1단계에서는 교육과정의 성취기준을 분석하여 목표와 본질적 질문을 제시하였다. 2단계에서는 GRASPS 기법을 활용하여 수행과제를 개발하고, 그에 따른 루브릭과 다른 증거 자료를 제시하였다. 학생의 준비도, 흥미, 학습 유형에 따른 다양한 평가 방법을 제시하였다. 3단계에서는 WHERETO 모형을 활용하여 7차시의 학습을 계획하였다. 또한 교실의 요소를 유연하게 사용하여 지적장애 학생을 위한 맞춤형 수업의 예시를 제시하였다. 본 연구를 통하여 모든 학생의 이해를 강조하는 이해중심 교육과정과 학생의 다양성을 배려하는 맞춤형 수업을 상호보완적으로 연계하여 통합교육의 방법으로 활용할 수 있는 가능성을 제시하였다. 이를 바탕으로 통합교육의 실현을 위한 음악교육 설계 및 방법에 대한 연구가 활발히 이루어져야 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify the teaching methods used in inclusive music classes at elementary schools by of music in elementary school inclusive classes through the application of understanding by design and differentiated instruction, and to explore the feasibility of inclusive educa...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (29)

  1. Choi, E. S., & Shin, H. K. (2012). Investigation of learners' perception and needs for differentiated music instruction. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 12(2), 357-387. 

  2. Chong, H. J. (2005). Music therapy: Understanding and application. Seoul: Ewha Womans University Press. 

  3. Chong, H. J. (2011). Influence of music on human behavior. Seoul: Hakjisa. 

  4. Han, K. G., Lee, M. K., Park, Y. J. (2009). A literature review of the concept, assessment, and educational supports for students with severe and multiple disabilities. Korean Journal of Physical and Multiple Disabilities, 52(1), 287-316. 

  5. Jee, J. H., & Kwak, S. C. (2021). A study on the development of backward design application unit for media literacy education for students with developmental disabilities: Focused on basic curriculum of special education on Korean language department. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 21(1), 233-259. 

  6. Kang, E. Y., & Park, Y. J. (2016). Exploring the applicability of backward design for curriculum development of elementary special education classes aligned with students' Individualized Educational Plan(IEP)s. The Journal of Special Education: Theory and Practice, 17(3), 359-388. 

  7. Kang, E. Y., Park, Y. J., Park, K. O., & Seo, H. J. (2019a). Exploring the linkage between common curriculum and teaching contents and activities in basic curriculum textbook to implementing customized instruction for students who received special education in inclusive education settings. The Journal of Inclusive Education, 14(1), 29-55. 

  8. Kang, E. Y., Park, Y. J., & Rhee, E. K. (2019b). The possibility of using backward design on special education basic curriculum for learning-centered instruction in social studies. Korean Journal of Physical, Multiple & Health Disabilities, 62(1), 49-72. 

  9. Kang, H. S., & Lee, J. E. (2016). Theory and practice of backward design for understanding by design: Class innovation. Seoul: Hakjisa. 

  10. Kang, H. S., Lee, J. E., & Bae, E. M. (2019). The future of current backward curriculum and class design. Paju: Koyookbook. 

  11. Kwon, T. W., Choi, S. M., Lee, Y. H., Yoo, J. S., & Kim, H. G. (2009). Analysis of the need and present state of inclusive classroom at elementary school. Journal of Emotional & Behavioral Disorders, 25(3), 257-278. 

  12. Lee, S. H., & Park, E. H. (2006). Teaching exceptional children in inclusive setting. Seoul: Hakjisa. 

  13. Lim, Y. N., Choi, H. O., Lee, H. J., & Yoon, W. S. (2013). Searching for the possibility of integrated adaptation between understanding by design and differentiated instruction: Focusing on the development of the unit of history education in elementary school. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 13(2), 61-83. 

  14. McTighe, J., & Sief, E. (2003). A summary of underlying theory and research base for understanding by design. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 

  15. Ministry of Education (2015a). 2015 Revised elementary and middle school curriculum. Ministry of Education. 

  16. Ministry of Education (2015b). Revised special education curriculum. Ministry of Education. 

  17. Ministry of Education (2020). Statistical chart of special education. Ministry of Education. 

  18. National Institute of Special Education (2016). Parenting knowledge and information for chileren with developmental disabilities: Guidelines. National Institute of Special Education. 

  19. Ohn, J. D. (2013). Examination of how elementary pre-service teachers integrated understanding by design with differentiated instruction. Korean Journal of Elementary Education, 24(1), 25-41. 

  20. Seo, S. J., Park, K. O., Choi, J. K., & Kamg, E. Y. (2017). Study on alternative evaluation of student with developmental disabilities. National Institute of Special Education. 

  21. Seung, Y. H. (2012). A survey of the current status of inclusive education and special/general education teacher opinions in Seoul: Basic research for inclusive music education. The Korean Journal of Arts Education, 10(3), 57-82. 

  22. Seung, Y. H. (2013). Universal music learning design for curriculum integration in inclusive classes. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 13(3), 155-172. 

  23. Tomlinson, C. (2014). The diffrentiated classroom: Responding to the needs of all learners (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 

  24. Tomlinson, C., & McTighe. J. (2006). Integrating differentiated instruction & understanding by design: Connecting content and kids. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 

  25. Tomlinson, C., & McTighe. J. (2013). Integrating differentiated instruction & understanding by design: Connecting content and kids. (K. J., Kim, J. D., Ohn, & S. B. Jang, Trans.). Alexandria, Seoul: Hakjisa. (Original work published 2006) 

  26. Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 

  27. Wiggins, G., & McTighe, J. (2012). The understanding by design guide to concepts in creation and reviewing units. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 

  28. Yang, S. Y. (2018). A study on the teaching method of music in elementary school apply on Gordon's music learning theory based on backward design. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(11), 19-37. 

  29. Yang, S. Y. (2020). Learning-centered courses planning based on backward design in elementary music curriculum. Global Creative Leader: Education & Learning, 10(2), 247-266. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로