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이공계 대학생이 참여하는 청소년 교육용 과학관 전시 콘텐츠 개발
Development of Science Museum Exhibition Contents for Youth Education Developed by Science and Engineering College Students 원문보기

공학교육연구 = Journal of engineering education research, v.24 no.3, 2021년, pp.11 - 20  

김승규 (DGIST 융복합대학 기초학부) ,  한현택 (DGIST 융복합대학 기초학부) ,  박종래 (DGIST 융복합대학 기초학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is for science and engineering students to experience social contribution through voluntary projects. The method of research is to create and introduce the exhibits and its exhibition commentary of Science Museum for local youth. The exhibition commentary is a project that ...

주제어

참고문헌 (9)

  1. 국립대구과학관(연도 미상). 인사말. Retrieved from https://www.dnsm.or.kr/about/intro.do 

  2. 김승규 외(2019). 과학관의 효과적인 청소년 과학교육을 위한 전시해설 프로그램 제안:국립대구과학관 '과학 산책' 프로그램을 중심으로. ISSM, 49-53. 

  3. 박주은.윤은정.박윤배(2015). 과학 커뮤니케이션 차원과 과학적 소양 영역에 의한 국립대구과학관 전시물과 프로그램 분석. 과학교육연구지, 39, 290-305. 

  4. 송성수(2010). 과학관의 사례와 발전방향. 정책자료, 1-54 

  5. 이성근.임규채.서준교(2016). 대구 섬유산업과 기계산업의 연계구조 및 경쟁력 비교. 한국지역개발학회지, 28(4),131-154 

  6. 장지영.이현주(2016). 공과대학 학생들이 갖추어야 할 실행능력에 대한 공학 교수자들의 인식 및 교수활동 실태. 한국공학교육학회, 4, 3-13 

  7. 최정원.남태우(2018). 과학관 전시해설 프로그램이 만족도와 재방문 의도에 미치는 영향. 한국과학예술융합학회, 36, 401-412 

  8. 현혜정(2008). 과학관 전시 패러다임의 변화에 따른 전시해설사 필요성 연구. 한국과학예술융합학회, 4, 129-141 

  9. Koster, E. H.(1999). In Search of Relevance: Science Center as Innovators in the Evolution of Museums. Daedalus, 128, 277-285. 

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