$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나 시기 한국교회의 교육목회에 관한 사례연구
Educational Ministries in Korean Churches amid the COVID-19 Pandemic 원문보기

기독교교육 논총 = Journal of christian education in Korea, v.65, 2021년, pp.103 - 131  

김성원 (총신대학교) ,  서은선 (세대로교회)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 교육사역에서 모델이 되는 교회를 규모별로 선택하여 코로나 시기에 실시한 사역을 조사함으로 미래 교회사역의 방향을 규명하는 것을 목적으로 한다. 연구방법은 4개 교회 목회자의 사역 경험이 자료의 주된 출처가 된 사례연구를 활용했다. 교회마다 독특한 사역이 실행되었지만, 새벽 특별기도회, 가족예배, 가족단위 별 여름성경학교, 성경쓰기 또는 읽기 프로그램, 온라인 제자훈련 프로그램 등이 일반적이었다. 이 밖에도 각 교회에서는 토크쇼, 번개팅, 보이는 라디오, 전교인의 성경 필사본 제작 등 교회의 특징 및 필요 그리고 코로나 시기의 특성을 반영한 특별 프로그램을 실시하였다. 이러한 결과를 바탕으로 교회의 목회철학을 반영한 목회 프로그램 실시, 공동체 의식 강화, 가족의 영적 기능 회복, 온라인 교수법 활용, 소외계층에 대한 심리적 지원 등이 교육목회 방향으로 제시되었다. 이 외에도 기독교의 공공성 회복과 교단이나 전문기관의 도움을 받아 시대의 요구를 반영한 프로그램과 온라인 자료를 개발할 수 있는 방안이 제시되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify the direction of future Christian ministry by examining the educational/pastoral ministries of Korean churches during the COVID-19 period. The study used the case study method, where pastors from four different churches were the primary sources of data. Altho...

주제어

참고문헌 (34)

  1. Bae, J. S., Yang, H. S., & Ryu, J. S. (2013). How to Build a Healthy Church. Seoul: IVP. 

  2. Chae, H. S. (2020). Educational ministry in the new normal. Theology and Praxis, 72, 487-515. 

  3. Cho, Y. S. (2020). How should the church change after the COVID-19? Korea Christian Public Notice. Retrieved from http://m.pckworld.com/article.php?aid8513893139 

  4. Choi, E. T. (2020). A model of Christian family spiritual education in the COVID-19: Focusing on the biblio drama. Paper presented at the Spring and Summer conference of the Korean Society of Christian Religious Education. Zoom Conference. 

  5. Choi, J. K (2020). Tasks of church education in uncontacted environment. Christian Education & Information Technology, 67, 227-247. 

  6. Creswell, J. W. (2015). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches (3rd ed.) (H. S. Cho, S. W. Jung, J. S. Kim, & J. S. Kwon, Trans.). Seoul: Hak-ji-sa. 

  7. Editorial (2020). COVID-19, mental health and religion: An agenda for future research. Mental Health, Religion & Culture, 23(1), 1-9. Retrieved from https://doi.org/10.1080/13674676.2020.1768725 

  8. Ham, Y. J. (2020). COVID-19 times, family-connected ministries in childhood. In S. W. Kwon, S. H. Kim, Y. H. Ra, S. I. Bang, E. H. Yoo, Y. J. Ham, & K. H. Huh (Eds.), Post CODIV-9, Designing Church Education. Bucheon, Gyeonggi: Listening and Hearing. 

  9. Hwang, B. R. (2020). Webinar of educational ministry design for postCorona times. Education Church, 496, 4-8. 

  10. Jang, S. G. (2020). The public mission and role of Church education viewing through COVID-19. Education Church, 494, 15-22. 

  11. Kang, M. H. (2020). The educational outlook of the post-Corona era. Worldview, 7, 49-52. Retrieved from http://theworldview.co.kr/archives/14135 

  12. Kim, D. I. (2020). The ecosystem paradigm of Christian education through COVID-19. Education Church, 494, 9-14. 

  13. Kim, E. H. (2020). A study on response of the Korean church in the situation of Covid 19: Focusing on worship and mission. Korea Reformed Journal, 53, 99-122. 

  14. Kim, H. W. (2020). What are you going to do at church schools in the post COVID-19? Worldview, 7, 67-69. Retrieved from http://theworldview.co.kr/archives/14159 

  15. Kim, J. H., & Park, E. H. (2020). A study on the method of educational ministry for Christian elderly in the COVID-19. Paper presented at the Spring and Summer conference of the Korean Society of Christian Religious Education. Zoom Conference. 

  16. Kim, J. J. (2020). A new direction in the operation of the church school, in the COVID-19. Paper presented at the Spring and Summer conference of the Korean Society of Christian Religious Education. Zoom Conference. 

  17. Kim, S. J., & Yoo, Y. W. (2020). Post-corona period, mentoring pastoral research for the restoration of the essence of pastoral society. Theology and Praxis, 72, 715-741. 

  18. Kookmin Newspaper (2020, September 07) What will be the future of Sincheonji? Retrieved from http://news.kmib.co.kr/article/view.asp?arcid0924154744 &code23111113&cpdu 

  19. Kwon, S. W. (2020). The next generation revival movement in the un-contact age of COVID-19. In. S. W. Kwon, S. H. Kim, Y. H. Ra, S. I. Bang, E. H. Yoo, Y. J. Ham, & K. H. Huh (Eds.), Post CODIV-9, Designing Church Education. Bucheon, Gyeonggi: Listening and Hearing 

  20. Kyung-hyang Newspaper (2020, September 18). The Seoul city has filed a 4.62 billion won lawsuit against Jeon, Kwang-hoon and Sarang First Church for damages. Retrieved from http://news.khan.co.kr/kh_news/khan_art_view.html?artid202009181100001&code940100#csidx0c14031bf06506bb959a92ec3cdf61b 

  21. Lee, D. Y. (2020). Post-CODIV 19 and the Tasks of Korean Churches. Seoul: New Wave Plus. 

  22. Lee, E. H. (2020). Worship and faith education in an untact society: Toward multifaceted education beyond the untact education. Christian Education & Information Technology, 66, 295-322. 

  23. Lee, J. K. (2011). The impact of modern family changes on youth Christian education at home and its alternatives. Theology and Practice, 27, 281-308. 

  24. Lee, N. S. (2020). Post-corona society, how will it change? Worldview, 7, 14-23. Retrieved from http://theworldview.co.kr/archives/13850 

  25. Oh, J. H. (2020). The future forwarded by COVID-19, from an era of education to an era of learning. Issues & Diagnostics, 421, 1-21. 

  26. Ra, Y. H. (2020). Untact times, new opportunities. In. S. W. Kwon, S. H. Kim, Y. H. Ra, S. I. Bang, E. H. Yoo, Y. J. Ham, & K. H. Huh (Eds.), Post CODIV-9, Designing Church Education. Bucheon, Gyeonggi: Listening and Hearing. 

  27. Richardson, R. (2012). Creating a Healthier Church (J. S. Yoo, Trans.). Seoul: Disciple Making Ministries International. 

  28. Song, W. J. (2020). Covid-19, propose summer education. Live Stream, 795, 114-117. 

  29. Seoul Newspaper (2020, September 18). Seoul City sued Jeon, Kwang-hoon and Sarang First Church for 4.6 billion won in damages. Retrieved from https://www.seoul.co.kr/news/newsView.php?Id20200918500065&wlog_tag3daum 

  30. The Educational Ministry Research Team of the Christian Education Research Institute (2020). Dreaming a full recovery of the educational ministry in the COVID-19. Education Church, 496, 4-8. 

  31. Wright, T. (2020). God and the Pandemic (J. H. Lee, Trans.) Pa-ju, Gyeonggi: Viator. 

  32. Yeong-nam Newspaper (2020, September 23). Current status of COVID-19 in North Gyeong-sang district. Retrieved from http://uyn.co.kr/main/sub_detail_view.html?t_gubun&gubun36&no97775 

  33. Yoo, E. H. (2020). The introspection of the church passing through the Corona period. In. S. W. Kwon, S. H. Kim, Y. H. Ra, S. I. Bang, E. H. Yoo, Y. J. Ham, & K. H. Huh (Eds.), Post CODIV-9, Designing Church Education. Bucheon, Gyeonggi: Listening and Hearing. 

  34. Yoo, J. D. (2020). Church education in the COVID-19 era. Journal of Christian Education in Korea, 63, 13-37. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로