$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

게이미피케이션 동기 전략을 적용한 교과서가 학습자의 흥미에 미치는 영향: 초등 3학년 사회 교과서를 중심으로
The Influence of Textbooks Applying Gamification Motivation Strategy on Learners' Interest: Social Textbooks for 3rd Graders in Elementary School 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.6, 2021년, pp.29 - 38  

방미향 (금성출판사 R&D BU)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

초등학교 국정 교과서의 검정 전환 정책이 실시됨에 따라 2022년부터 초등 사회, 수학, 과학 교과서가 검정화된다. 본 연구의 목적은 게이미피케이션 동기 전략이 적용된 교과서가 학습자의 흥미에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구를 위해 2022년부터 검정화되는 초등 교과서가 '흥미를 유발하는 학습자 중심의 교과용 도서'로 발돋움할 수 있도록, 교과서에 '게이미피케이션' 동기 전략을 체계적으로 적용하였다. 금성출판사의 실험용 사회 교과서를 활용하여 초등학교 3학년생 121명을 대상으로 수업을 실시한 후 효과를 검증하기 위해 설문 조사와 앙케이트 조사를 실시하였다. 연구 결과, 게이미피케이션 동기 전략이 적용된 교과서는 학습자의 수업 궁금도에 큰 영향을 미쳤으며, 이외에 수업 내용 이해도, 수업 재미, 수업 도움도에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 '게이미피케이션' 동기 전략이 유효하였다는 것을 의미한다. 본 연구의 의의는 실제 교과서에 게이미피케이션을 적용해 본 실증적인 연구라는 데에 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The social studies, mathematics, and science textbooks of the elementary curriculum will begin to be authorized from 2022. This study explores the effect of textbooks based on a gamification motivation strategy on learner interest. For this purpose, this study analyzes whether the systematic applica...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (37)

  1. S. Harter. (1981). A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Motivational and informational components. Developmental Psychology, 17(3), 300-312. DOI : 10.1037 

  2. A. M. Dotterer, S. M. McHale & A. C. Crouter. (2009). The development and correlates of academic interests from childhood through adolescence. Journal of Educational Psychology, 101, 509-519. DOI : 10.1037 

  3. KEDI. (2012). Analysis of school education status and level: Comprehensive analysis of elementary, middle, and high schools in 1-3 cycle. Seoul : KEDI. 

  4. S. Sugitani. (2018). Possibility of gamification as a learning tool. Bulletin of Seinan Jogakuin University, 22, 71-79. 

  5. X. Gu & H. S. Lee. (2021). Analysis of User's Continuous Utilization of Social Apps Using the Model of Gamification. Journal of Digital Convergence, 19(1), 315-325. 

  6. B. Burk. (2014). Gamify: How gamification motivates people to do extraordinary things. New York : Bibliomotion Inc. DOI : 10.4324 

  7. G. Zichermann & C. Cunningham. (2011). Gamification by Design: Implememting game mechanics in web and mobile apps. Canada : O'Reilly Media Inc. 

  8. D. Dicheva, C. Dichev, G. Agre & G. Angelova. (2015). Gamification in Education: A Systematic Mapping Study. Educational Technology & Society, 18(3), 75-88. DOI : 10.2307 

  9. S. S. Abrams & S. Walsh. (2014). Gamified vocabulary. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 58(1), 49-58. DOI : 10.1002 

  10. T. Fujimoto. (2015). Development and practice of gamified coursework design framework(Paper on educational practice research). Japan Journal of Educational Technology, 38(4), 351-361. DOI : 10.15077 

  11. M. S. Kim. (2020). Development of Gamification Add-on Prototype for Elementary School Science Digital Textbook. Doctoral dissertation. The Graduate School of Pusan National University, Pusan. 

  12. Y. S. Jun. (2016). The effect of the gamification factor applied lessons on academic interest and academic self-efficacy: Focused on the high school technology Class. Master's thesis. Korea National University of Education, Cheongju. 

  13. J. J. Lee & J. Hammer. (2011). Gamificatiom in Education: What, How, Why Bother? Academic Exchange Quarterly, 15(2), 146-151. 

  14. Y. Y. Jang. (2017). The Effects of intervention using Gamification-based Reading instruction application on Word Recognition Ability of Children with Reading Difficulties. Master's thesis. The Graduate School of Ewha Womans University. Seoul. 

  15. J. T. Kim et al. (2014). Gamification plays the world. Hongneung Publishing Company. Seoul. 

  16. S. Hidi. (1990). Interest and its contribution as a mental resource for learning. Review of Educational Research, 60(4), 549-571. DOI : 10.3102 

  17. M. Ainley, S. Hidi & D. Berndorff. (2002). Interest, learning, and the psychological processes that mediate their relationship. Journal of Educational Psychology, 94, 545-561. DOI : 10.1037 

  18. J. I. Rotgans & H. G. Schmidt. (2011). Situational interest and academic achievement in the active-learning classroom. Learning and Instruction, 21, 58-67. DOI : 10.1016 

  19. J. M. Harackiewicz, A. M. Durik, K. E. Barron, L. Linnenbrink-Garcia & J. M. Tauer. (2008). The role of achievement goals in the development of interest: Reciprocal relations between achievement goals, interest, and performance. Journal of Educational Psychology, 100, 105-122. DOI : 10.1037 

  20. S. Hidi & M. Ainley. (2008). Interest and self-regulation: Relationships between two variables that influence learning. New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 

  21. W. Lee, M. J. Lee & M. Bong. (2014). Testing interest and self-efficacy as predictors of academic self-regulation and achievement. Contemporary Educational Psychology. 39(2), 86-99. DOI : 10.1016 

  22. S. M. Fulmer & J. C. Frijters. (2011). Motivation during an excessively challenging reading task: The buffering role of relative topic interest. The Journal of Experimental Education, 79, 185-208. DOI : 10.1080 

  23. E. Tanaka & S. Ichikawa. (2019). How can we capture the development of interest?: Review and integration of previous research using a three-element model. Japanese psychological review, 60(3), 203-215. DOI : 10.24602 

  24. A. Krapp, S. Hidi & K. A. Renninger. (1992). Interest, learning, and development. New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 

  25. K. Rathunde & M. Csikszentmihalyi. (1993). Undivided interest and the growth of talent: A longitudinal study of adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 22, 385-405. DOI : 10.1007 

  26. M. S. Yoon. (2003). Effects of thinking styles on academic achievement with the mediators of academic motivation and subject-specific interests. Doctoral dissertation. The Graduate School of Korea University. Seoul. 

  27. J. H. Kim. (2001). Regression Analysis of Related Variables Affecting High School Students' Academic Achievement. Korean Journal of Educational Research. 39(4). 349-366. 

  28. M. R. Kim. (2006). The influence of peer-teaching group composition types by achievement goals according to compensation presentation and elimination on academic achievement and interest. Master's thesis. The Graduate School of Korea University. Seoul. 

  29. H. K. Choi. (2020). To highlight the aspects of content change(content, choice, enjoyment, connection, reuse) regarding the untouch content revolution in the Corona era. Broadcasting and media magazine, 25(4). 61-72. 

  30. J. Y. Na, Y. I. Park. & H. B. Kim. (2016). A Case study of "Branded Contents" applied Gamification concepts. Journal of Korea Game Society, 16(5), 45-56. 

  31. J. L. Shang & S. H. Ryu. (2021). Analysis of RPG Characters' Personality Performance. Journal of Digital Convergence, 19(2), 403-408. 

  32. D. L. Lee. (2018). A study on character change of game graphics according to media coverage and diversity of technology. Journal of Digital Convergence, 16(8), 287-292. 

  33. W. S. Choi. (2016). The Proportion of Game Character and Game Image. Journal of Digital Convergence, 14(12), 165-172. 

  34. C. Araragi. (1992). Self-estim transformation and educational guidance. The Psychology of Self Esteem - The Search for Self Value(compilation). Teem's psychology, Nakanishya Corporation, 200-226. (セルフエスティ?ムの?容と?育指導 遠藤辰雄他(編)). セルフエスティ?ムの心理? ナカニシヤ). 

  35. Y. Taruki. (1995). Effects of computer use in functional classes Science Education, Science Education, Mathematics Education 456, Meijitosho Shuppan Corporation, 21-28. (?授業でのコンピュ?タ活用の?果 ?育科? ???育456 明治?書) 

  36. Y. Taruki, H. Lino. (1994) A Study on Stumbling and Student Interests in Basic Calculation, 49th Kanto Metropolitan Mathematical Education Research Conference thesis collection, 72. (基礎計算におけるつまづきと生徒の興味.?心に?する?究 第49回?東都????育?究大?論文集) 

  37. Y. Fukuyama, Y. Tokonabe & Y. M. (2017). A practice and evaluation of gamification-based digital teaching materials designed for japanese first graders. Journal of Digital Games Research, 9(2), 31-40. DOI : 10.9762 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로