$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

학습마을활동가의 잡 크래프팅을 통한 일의 의미 탐색
An exploration of the meaning of work through job crafting by Learning Village Activists 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.19 no.3, 2021년, pp.51 - 60  

송성숙 (대진대학교 미래평생학습부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 잡 크래프팅을 중심으로 학습마을활동가의 일의 의미에 대해 심층적으로 탐색하였다. 이를 위해 학습마을활동가 4명을 대상으로 2020년 3월 23일부터 2021년 03월 05일까지 참여관찰과 심층면담을 통해 질적 사례연구를 수행하였다. 분석결과, 과업 크래프팅은 '자신이 가진 강점과 자원을 활용한 과업수행', '정해진 과업 이외의 추가적 업무수행', ' 효율적 과업수행을 위한 업무방식의 변화'가 나타났다. 인지 크래프팅은 '일의 중요성과 소명의식 인지', '일의 행복과 즐거움 인지', '일의 전문성 확장을 위한 역할 인지'가 나타났다. 관계 크래프팅은 '동료와 실천학습공동체 구축', '마을주민의 성장과 변화의 매개자', '업무관계자와 갈등과 협력의 공존'이 나타났다. 결론적으로 학습마을활동가들은 잡 크래프팅을 통해 능동적으로 일을 변화시키고 있었으며, 이는 일의 만족감을 향상할 수 있는 기초자료로 활용할 수 있다. 추후 타지역 학습마을활동가 대상의 후속연구를 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aims to do in-depth exploration of the meaning of learning village activists' work, focusing on job crafting. A qualitative case study was conducted through participant observation and in-depth interview from March 23, 2020 to March 05, 2021. As a result of the analysis, a task crafting s...

주제어

참고문헌 (23)

  1. Y. J. Bae. (2014). Exploring Tasks for Successful 'Lifelong Learning Community Building' Project. The Journal of Korean Policy Studies, 14(4), 155-172. 

  2. H. S. Ji, Y. J. Lee & M. S. Kim. (2018). An Action Research on the Consulting Process in Lifelong Learning Community and its Educational Potential. Journal of Lifelong Learning Society, 14(3), 37-65. DOI: 10.26857/JLLS.2018.8.14.3.37 

  3. H. S. Ji. (2020a). A Qualitative Study on the Role Performance Experiences of Lifelong Learning Managers in Farming and Fishing Community Areas: Focused on the Didimdol Region. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 20(18), 1145-1171. DOI : 10.22251/jlcci.2020.20.18.1145 

  4. H. S. Ji. (2020b). An Analysis on the Role of Lifelong Learning Managers for the Revitalization of Lifelong Education in Rural Areas. The Journal of Humanities and Social science, 11(4), 2285-2300. DOI: 10.22143/HSS21.11.4.161 

  5. D. M. Kim & S. Jeong. (2019). An Analysis of Occupational Characteristics of Maeul Activists: Focused on the Classification of Occupations and Duration of Activities in Seoul from 2012 to 2016. Seoul Studies, 20(1), 1-17. 

  6. J. H. Eun, H. I. Jeong & S. Lee. (2016). Qualitative Research on the Participation Motivation of Citizen-lifelong Learning-activists: Focused on committee members of the lifelong learning community school located in G-local government. Journal of Lifelong Education, 22(1), 53-71. 

  7. Berg, J. M., Grant, A .M. & Johnson, V. (2008). When calling are calling: crafting work and leisure in pursuit of unanswered occupational callings. Organization Science, 21(5), 973-994. 

  8. Wrzesniewski & Dutton. (2001). Crafting a job: Revisioning employees as active crafters of their work. The Academy of Management Review, 26(2), 179-201. 

  9. Tims, M., Bakker, A. B. & Derks, D. (2013). The impact of job crafting on job demands, job resources, and well-being. Journal of Occupational Health Psychology, 18(2), 230-240. 

  10. K. S. Yoon. (2019). The Structural Relationship among Job Performance, Job Crafting, Person-Job Fit, Informal Learning and Job Challenge and Moderating Effects of LMX and Workload of Office Workers in Large Corporations. Doctoral dissertation. Seoul National University, Seoul. 

  11. H. K. Park. (2015). The Hierarchical Linear Relationship among Job Crafting, Individual and Team Level Variables of Employees in Large Corporations. Doctoral dissertation. Seoul National University, Seoul. 

  12. I. K. Kim. (2018). An Effect of Nursing Leaders' Authentic Leadership on Organizational Effectiveness: with Mediating Effect of Positive Psychological Capital and Job Crafting. Doctoral dissertation. Seoul National University, Seoul. 

  13. K. Y. Lee. (2017). The Effect of Hotel Employees among Job Crafting, Work engagement according to Change-oriented Behavior. Doctoral dissertation. Kyonggi University, Suwon. 

  14. A. L. Seo, Y. S. Jung & ㅇY. W. Sohn. (2018). The Influence of Job Crafting and Task Identity on Meaningful Work: The Moderated Mediating Effect of Perceived Organizational Support. Korean Journal of Industrial and Organizational Psychology, 31(1), 149-173. DOI : 10.24230/ksiop.31.1.201802.149 

  15. S. I. Ko & K. W. Chang. (2018). Strategies of Job Crafting in Project based Learning. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 18(23), 989-1012. DOI: 10.22251/jlcci.2018.18.23.989 

  16. Y. H. Moon. (2017). Creating job meaning through job crafting: Focusing on child care teachers. Master's thesis. Jeonbuk National University, Jeonju. 

  17. D. S. Lim, Y. H. Lim & J Y. Shin. (2020). A Consensual Qualitative Research on the Experience of Job Crafting among Elementary School Special Classroom Teachers. The Journal of Elementary Education, 33(2), 113-141. DOI: 10.29096/JEE.33.2.05 

  18. M. H. Seol. (2019). Finding Meaning of work through experience of job crafting of clinical nurse. Jeonbuk National University, Jeonju. 

  19. S. W. Yim & A. K. Choi. (2019). A Qualitative Study on the Experience of Job Crafting among Secretaries. Journal of Secretarial Studies, 28(2), 117-145. DOI: 10.35605/jss.2019.06.28.2.117 

  20. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Thousand Oaks, CA: Sage. 

  21. Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design(2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 

  22. Cho, J. & Trent, A. (2009). Validity criteria for performance-related qualitative work: Toward a reflexive, evaluative, and co-constructive framework for performance in/as qualitative inquiry. Qualitative Inquiry, 15(6), 1-29. 

  23. Berg, J. M., Wrzesniewski, A, & Dutton, J. E. (2010). Perceiving and responding to challenges in job crafting at different ranks: When proactivity requires adaptivity. Journal of Organizational Behavior, 31(2-3), 158-186. 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로