$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

뇌성마비 아동의 운동학습 효과 체계적 고찰
The effect of motor learning in children with cerebral palsy: A systemic review 원문보기

대한물리치료과학회지 = Journal of Korean Physical Therapy Science, v.28 no.1, 2021년, pp.33 - 45  

김정현 (신한대학교 통합대체의학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Background: Children with cerebral palsy have difficulty acquiring motor skills through motor learning due to lack of motor planning of the central nervous system and musculoskeletal dysfunction. Motor learning is the acquisition or modification of movements with the aim of developing skilled moveme...

주제어

참고문헌 (42)

  1. 이진, 전혜림. GMFM과 ICF의 하위영역 기능이 ICF의 하위영역 활동과 참여문제에 미치는 영향 비교. 대한물리치료과학회지 2019;26(3):15-22. 

  2. 전혜림, 정영아, 이병희. 동작관찰훈련이 양하지마비 뇌성마비 아동의 뇌활성에 미치는 영향. 대한물리치료과학회지 2020;27(1):18-25. 

  3. 정은정, 한상진, 이병희. 머리-목 굽힘 기반 몸통 안정화 운동이 경직성 뇌성마비 아동의 대동작기능과 앉은 자세 정렬에 미치는 효과. 대한물리치료과학회지 2019;26(2):61-73. 

  4. Arbesman M, Scheer J, Lieberman D. Using AOTA's critically appraised topic (CAT) and critically appraised paper (CAP) series to link evidence to practice. OT practice 2008;13(12):18-22. 

  5. Bar-Haim S, Harries N, Nammourah I, et al. Effectiveness of motor learning coaching in children with cerebral palsy: a randomized controlled trial. Clin Rehabil 2010;24(11):1009-20. 

  6. Batshaw ML, Pellegrino L, Roizen NJ. Children with disabilities. 6th ed. Baltimore, MD: Paul H Brookes Publishing Co.; 2007. 

  7. Bandura A. Social cognitive theory: an agentic perspective. Annu Rev Psychol 2001;52:1-26. 

  8. Bax M, Goldstein M, Rosenbaum P, et al. Proposed definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2005;47(8):571-6. 

  9. Bhogal SK, Teasell RW, Foley NC, et al. The PEDro scale provides a more comprehensive measure of methodological quality than the Jadad scale in stroke rehabilitation literature. J Clin Epidemiol 2005;58(7):668-73. 

  10. Burtner PA, Leinwand R, Sullivan KJ, et al. Motor learning in children with hemiplegic cerebral palsy: feedback effects on skill acquisition. Dev Med Child Neurol 2014;56(3):259-66. 

  11. Chiviacowsky S, Wulf G, de Medeiros FL, et al. Learning benefits of self-controlled knowledge of results in 10-year-old children. Res Q Exerc Sport 2008;79(3):405-10. 

  12. Ferrari M. Observing the observers: Self-regulation in the observational learning of motor skills. Dev Rev 1996;16(2):203-40. 

  13. Fairbrother JT, Laughlin DD, Nguyen TV. Self-controlled feedback facilitates motor learning in both high and low activity individuals. Front Psychol 2012;3:323. 

  14. Flinn NA, Radomski MV. Occupational therapy for physical dysfunction. 5th ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 2005. p.283-97. 

  15. Garvey MA, Giannetti ML, Alter KE, et al. Cerebral palsy: New approaches to therapy. Curr Neurol Neurosci Rep 2007;7(2):147-55. 

  16. Gordon AM, Magill RA. Motor learning: Application of principles to pediatric rehabilitation. In Campbell SK, Palisano RJ, Orlin MN. Physical therapy for children. 4th ed. St. Louis, MO Elsevier; 2012. p.151-74. 

  17. Hemayattalab R. Effects of self-control and instructor-control feedback on motor learning in individuals with cerebral palsy. Res Dev Disabil 2014;35(11):2766-72. 

  18. Hemayattalab R, Arabameri E, Pourazar M, et al. Effects of self-controlled feedback on learning of a throwing task in children with spastic hemiplegic cerebral palsy. Res Dev Disabil 2013;34(9):2884-9. 

  19. Hemayattalab R, Rostami LR. Effects of frequency of feedback on the learning of motor skill in individuals with cerebral palsy. Res Dev Disabil 2010;31(1):212-7. 

  20. Jang SH, Lee J. The Effect of Ability to Balance Sensory Integration Exercise for Adults. J Korean Phys Ther Sci 2017;24(2):36-44. 

  21. Kirschenbaum DS. Self-regulation and sport psychology: Nurturing an emerging symbiosis. J Sport Psychol 1984;6(2):159-83. 

  22. Morgan C, Novak I, Dale RC, et al. Single blind randomised controlled trial of GAME (Goals - Activity - Motor Enrichment) in infants at high risk of cerebral palsy. Res Dev Disabil 2016;55:256-67. 

  23. Morgan C, Novak I, Dale RC, et al. Optimising motor learning in infants at high risk of cerebral palsy: a pilot study. BMC Pediatr 2015;15:30. 

  24. Moseley AM, Herbert RD, Sherrington C, et al. Evidence for physiotherapy practice: A survey of the Physiotherapy Evidence Database (PEDro). Aust J Physiother 2002;48(1):43-9. 

  25. Mutsaarts M, Steenbergen B, Bekkering H. Anticipatory planning deficits and task context effects in hemiparetic cerebral palsy. Exp Brain Res 2006;172(2):151-62. 

  26. Rosenbaum P. Cerebral palsy: what parents and doctors want to know. BMJ 2003;326(7396):970-4. 

  27. Rosenbaum P, Paneth N, Leviton A, et al. A report: the definition and classification of cerebral palsy April 2006. Dev Med Child Neurol Suppl 2007;109:8-14. 

  28. Kim E, Yang S, Lee N, et al. Effects of Random Visual and Auditory Stimulation on Walking of Healthy Adults. J Korean Phys Ther Sci 2019;26(1):35-44. 

  29. Lee J, Yu TH, Seo WH. The Study of Functional Movement in Healthy adults. Jo Korean Phys Ther Sci 2017;24(1):49-58. 

  30. Peacock J. Cerebral palsy: Perspective on disease and illness. Capstone Press; 2000. 

  31. Sabari JS, Kane L, Flanagan SR, et al. Constraint-induced motor relearning after stroke: A naturalistic case report. Arch of Phys Med Rehabil 2001;82(4):524-8. 

  32. Salmoni AW, Schmidt RA, Walter CB. Knowledge of results and motor learning: a review and critical reappraisal. Psychol Bull 1984;95(3):355-86. 

  33. Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning: A behavioral emphasis. 3rd ed. Champaign, IL: Human Kinetics Inc.; 2005. 

  34. Schmidt RA, Wrisberg CA. Motor learning and performance: A situation-based learning approach. Human Kinetics; 2008. 

  35. Shea CH, Wulf G. Schema theory: A critical appraisal and reevaluation. J Mot Behav 2005;37:85-101. 

  36. Shumway-Cook A, Woollacott MH. Motor control: Translating research into clinical practice. 4th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins; 2012. 

  37. Steenbergen B, Gordon AM. Activity limitation in hemiplegic cerebral palsy: evidence for disorders in motor planning. Dev Med Child Neurol 2006;48(9):780-3. 

  38. Valvano J. Activity-focused motor interventions for children with neurological conditions. Phys Occup Ther Pediatr 2004;24:79-107. 

  39. Kumban W, Amatachaya S, Emasithi A, et al. Effects of task-specific training on functional ability in children with mild to moderate cerebral palsy. Dev Neurorehabil 2013;16(6):410-7. 

  40. Winstein CJ, Schmidt RA. Reduced frequency of knowledge of results enhances motor skill learning. J Exp Psychol Learn Mem Cogn 1990;16:677-91. 

  41. Wu W, Magill RA. Allowing learners to choose: Self-controlled practice schedules for learning multiple movement patterns. Res Q Exerc Sport 2011;82(3):449-457. 

  42. Young DE, Schmidt RA. Augmented kinematic feedback for motor learning. J Mot Behav 1992;24:261-73. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로