$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

어린이 독서문화 운동단체 회원 자녀와 일반인 자녀의 독서행태 비교연구 - 어린이도서연구회를 중심으로 -
A Comparative Study on the Reading Behavior between Children of Children's Reading and Culture Movement Organization Members Versus Non-member Children: Based on Korean Children's Book Association 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.52 no.2, 2021년, pp.45 - 64  

김은옥 (어린이도서연구회)

초록

이 연구는 부모의 독서 활동이 자녀의 독서 활동에 영향을 미치는지 알아보기 위해 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀와 일반인·일반인 자녀로 나누어 조사하였다. 전국 5개 특별광역시 초등학생 477명, 학부모 483명을 대상으로 설문 조사하여 독서행태를 조사하였다. 독서행태는 독서 빈도, 도서 선택정보원, 독서 인식, 선호도서 측면에서 조사한 결과 어린이 독서문화 운동단체의 회원·회원 자녀와 일반인·일반인 자녀 사이에 차이가 나는 것을 확인하였다. 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀가 일반인·일반인 자녀보다 양질의 독서행태를 보여 독서 빈도가 높고, 도서선택 정보원을 활용하였다. 독서 인식에서는 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀가 독서 목적에서 학습보다는 즐거움으로 인식을 하였다. 선호도서에서는 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀가 우리 창작동화, 그림책 위주의 도서를 선택하였으며 일반인·일반인 자녀는 우리 창작동화, 그림책, 학습만화를 선택했다. 이러한 연구 결과를 볼 때 장기적인 측면에서 건강한 독서문화 환경을 만들기 위해서는 일반인에 대한 보다 적극적인 독서 참여 방법의 개발이 요구된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study compares the members of children's reading and culture movement organization versus general public and their children with the aim of understanding how parents' reading activities affect children's reading activities. The study surveyed 477 elementary school students and 483 parents from ...

주제어

참고문헌 (16)

  1. Daegu Metropolitan Office of Education (2006). 2006 Daegu Student Reading Survey (2007 Scholarship Materials-Middle-243). Daegu: Daegu Metropolitan Office of Education. 

  2. Jang, Hae-Sook (2014). A Study on Factors Influencing the Reading Habits of Upper-Grade Elementary School Students. Doctoral dissertation, Department of Library & Information Science Graduate School Kyonggi University. Korea. 

  3. Jo Wol Lye (2002, May 11). Current status and prospect of children's book publication. Korean Children's Book Association 2002 Regular Seminar. Sejong Center for the Arts Conference Hall. 

  4. Kim, Dong I (2004). An Analysis of the Elementary Students' Actuality of Reading and a Study on Reasonable Way to Guide Reading. Master's Thesis, Major in Librarian Education Graduate School of Education Chonbuk University, Korea. 

  5. Kim, Eun Ok (2019). The History of the Reading Promotion Movement for Children in South Korea: Based on Korean Children's Book Association. Seoul: Danbi. 

  6. Kim, Jong-Sung (2006). A study on reading behavior and culture of children and young adult: with special reference to Daegu. The Journal of Humanities, 11(2), 235-263. 

  7. Kim, Jong-Sung (2007). A study on the influence of school librarian on students' reading behavior: with special reference to Daegu Metropolitan City. Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(1), 173-194. 

  8. Kim, Sun-ja (2006). Elementary School Students' Reading Habits and their Reading Environments. Master's thesis, Major in Lifelong Education Graduate School of Education KyungNam University Masan, Korea. 

  9. Korean Children's Book Association (1981). Report on the perception of children's books by parents and children: survey of Korean Children's Book Association. Children Reading, 3, 3-18. 

  10. Korean Children's Book Association (1986a). A report on the awareness of children's books of children and parents: Korean Children's Book Association. Children and Books, 3, 2-14. 

  11. Korean Children's Book Association (1986b). A report on the awareness of children's books of children and parents: Korean Children's Book Association. Children and Books, 18, 11-24. 

  12. Korean Children's Book Association (2000, April 29). Prospects of children's reading culture in the 21st century. Korean Children's Book Association 20th Anniversary Seminar, Sejong Center for the Arts Conference Hall. 

  13. Korean Children's Book Association (2020, February 29). Regular General Meeting. Nikolao Hall on the 5th floor of JU, Youth Culture Space. 

  14. Korean Publishers Association (2021, February 19). 2020 Publication Statistics. Available: http://member.kpa21.or.kr/kpa_bbs/2020 

  15. Kyun, Myung-Suk (2008). The Analysis of Elementary School Students' Reading Conditions. Master's thesis, Major in Educational Administration The Graduate School of Education Kumoh National Institute of Technology, Korea. 

  16. Republic of Korea. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2019). 2019 National Reading Survey (11-1371000-000154-10). Seoul: Republic of Korea. Ministry of Culture, Sports and Tourism. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로