$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

비체육 전공 대학생이 인지한 대학교 교양 수업 지도자의 전문성과 운동몰입 및 참여지속의도간의 관계
Relationship among the Expertise of University Liberal Arts Class Instructor, the Exercise Flow and Persistent Participation Intention Perceived by Non-Sports Major University Students 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.38 no.3, 2021년, pp.735 - 749  

이영준 (숭실대학교 스포츠학부)

초록

COVID-19사태로 인하여 현재 대학교에서 제공하는 비대면 형식의 교양 수영 수업에 대한 평가는 전반적으로 부정적이라는 점에 대해서는 이견이 없는 것이 사실이다. 이러한 이유로 대학교의 교양수영 수업의 질은 지도자가 갖추고 있는 전문성에 의존할 수밖에 없다. 하지만 학생들은 실기가 절대적으로 부족한 현재 상황에서 운동몰입을 경험하고, 이를 바탕으로 지속적으로 참여할 것인가에 대해서는 쉽게 확답을 할 수 없는 실정이다. 이는 수영 종목뿐만 아니라 모든 교양 체육 및 생활 체육 종목에 있어서 앞으로 상당한 위협이 될 것으로 판단된다. 본 연구는 교양 수영 수업을 수강한 경험이 있는 281명의 비체육 전공 대학생을 대상으로 대학교 수영 수업 지도자의 전문성이 비체육 전공 대학생이 인지한 운동몰입과 참여지속의도간의 구조적 관계에 연구의 필요성을 발견하고 그 결과를 분석하였다. 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 비체육 전공 대학생이 인지한 교양 수영 수업 지도자의 전문성(인성, 강의기술, 학생관리, 실습능력, 기초지식)이 운동몰입(인지몰입, 행동몰입)에 미치는 영향에 있어서 인지몰입에 영향을 미치는 요인으로는 강의기술이 통계적으로 정(+)의 영향이 있는 것으로 나타났고, 행위몰입에 영향을 미치는 요인으로는 인성, 강의기술, 학생관리, 기초지식에서 통계적으로 정(+)의 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 비체육 전공 대학생이 인지한 운동몰입(인지몰입, 행동몰입)이 지속적 참여의도에 미치는 영향에 대해서는 행동몰입 요인이 통계적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

There is true that the evaluation of non-face-to-face swimming classes currently offered by universities due to the COVID-19 outbreak is generally negative. For this reason, the quality of non-face-to-face swimming classes at universities is bound to depend on the expertise of the instructor. Howeve...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (30)

  1. Y. M. Kwon, S. H. Kim, "Investigation on University Students's Sources of Worry about Physical Education in Liberal Arts Course during COVID 19", Journal of Education & Culture, Vol.26, No.5 pp. 743-758, (2020). 

  2. J. S. Kim, C. S. Lee, "The Characteristics of Activity Continuance and Club Operation in Masters' Swimming Club", Korean Society for the Sociology of Sport, Vol.24, No.4 pp. 47-73, (2011). 

  3. G. S. Cho, B. S. Lee, B. S. Kim, "A Structural relationship model among Expertise, Trust and Instructing Effectiveness of Swimming Instructors", The Korean Society of Sports Science, Vol.17, No.4 pp. 241-251, (2008). 

  4. C. H. Seok, S. H. Lee, S. B. Kong, "Analyze Motivation Factors of University Students Participating in Physical Education Swimming Class by Using Inductive Content Analysis Approach", The Korean Society of Sports Science, Vol.27, No.6 pp. 735-748, (2018). 

  5. G. S. Cho, B. S. Lee, B. S. Kim, "A Structural relationship model among Expertise, Trust and Instructing Effectiveness of Swimming Instructors", The Korean Society of Sports Science, Vol.17, No.4 pp. 241-251, (2008). 

  6. Y. M. Kim, W. J. Kim, I. G. Park, "A Study on the Improvement of Contents and Expertise through Qualitative Understanding of the Survival Swimming Educational Context", Korean Society of Sports Pedagogy, Vol.25, No.1 pp. 75-103, (2018). 

  7. H. C. Kim, "The relation among expertise, customer satisfaction and loyalty of swimming instructors", The Korea Sports Society, Vol.9, No.3 pp. 277-288, (2011). 

  8. J. H. Lee, "Narratives of a Teacher Educator and Pre-service Elementary Teachers in a Swimming Class", The Journal of Education, Vol.39, No.1 pp. 251-273, (2008). 

  9. M. Csikszentmihalyi. Beyond Boredom and Anxiety. San Francisco, CA: Jossey-Bass, (1975). 

  10. M. Csikszentmihalyi. Beyond Boredom and Anxiety. San Francisco, CA: Jossey-Bass, (1975). 

  11. K. W. Chun. Structural Relationship among Mentor Role of Sports Center Instructor, Achievement Goal Orientation, Confidence, Exercise Flow and Exercise Adherence Intention of Participant. Dankook University, Doctoral Dissertation, (2020). 

  12. Y. S. Jung. The Relationships among Basic Psychological Needs, Sensation Seeking, Flow, and Exercise Addiction of Leisure Sports Participants. SungKyunKwan University, Doctoral Dissertation, (2010). 

  13. G. B. Kim. The Effect of the Men's Soccer Club Member's Participation Motivation on the Continuous Participation Intention and Life Satisfaction. JeonNam National University, Master Thesis, (2018). 

  14. T. G. Lim. The Structural Relationship between University Students' Sports Participation Motivation, Satisfaction with Participation, Social Capital and Intention to Continue Exercising. JeonBuk National University, Doctoral Dissertation, (2021). 

  15. S. J. Seo, C. S. Lee, "The Development of an Instrument Measuring Professionalism Among Dance Sport Instructors", Korean Alliance for Health, Physical Education, Recreation, and Dance, Vol.49, No.4 pp. 119-130, (2010). 

  16. I. Lee, "Relationship among The Instructor's Expertise, Event Image, and Intention to Continue Exercise Perceived from Dancesport Instructor", Korean Alliance for Health, Physical Education, Recreation, and Dance, Vol.54, No.5 pp. 399-413, (2015). 

  17. Scanlan TK, Carpenter PJ, Schmidt GW, Simon JP, Keeler B, "An Introduction to the Sport Commitment Model", Journal of Sport & Exercise Psychology, Mar.93, No.15 pp. 1-15, (1993). 

  18. C. G. Oh. Relationship among Needs of Exercise, Exercise Commitment, and Exercise Adherence of Swimming Participants. Dankook University, Master Thesis, (2010). 

  19. G. B. Kim. The Effect of the Men's Soccer Club Member's Participation Motivation on the Continuous Participation Intention and Life Satisfaction. Jeonnam National University, Master Thesis, (2018). 

  20. I. Lee, "Relationship among The Instructor's Expertise, Event Image, and Intention to Continue Exercise Perceived from Dancesport Instructor", Korean Alliance for Health, Physical Education, Recreation, and Dance, Vol.54, No.5 pp. 399-413, (2015). 

  21. Scanlan TK, Carpenter PJ, Schmidt GW, Simon JP, Keeler B, "An INtroduction to the Sport Commitment Model", Journal of Sport & Exercise Psychology, Mar.93, No.15 pp. 1-15, (1993). 

  22. C. G. Oh. Relationship among Needs of Exercise, Exercise Commitment, and Exercise Adherence of Swimming Participants. Dankook University, Master Thesis, (2010). 

  23. G. B. Kim. The Effect of the Men's Soccer Club Member's Participation Motivation on the Continuous Participation Intention and Life Satisfaction. Jeonnam National University, Master Thesis, (2018). 

  24. T. Y. Lee, M. S. Park, "The Relations between Leader's Professionalism perceived by the Members of Pilates Program and Exercise Immersion and Customer Satisfaction", The Korean Society of Sports Science, Vol.25, No.1 pp. 667-678, (2016). 

  25. T. Y. Lee, M. S. Park, "The Relations between Leader's Professionalism perceived by the Members of Pilates Program and Exercise Immersion and Customer Satisfaction", The Korean Society of Sports Science, Vol.25, No.1 pp. 667-678, (2016). 

  26. A. R. Kim. The effect of Professionalism and Attractiveness of Pilates Instructors on Participant's Emotional Reaction and Flow degree. JeonNam National University, Master Thesis, (2019). 

  27. M. S. Park, T. Y. Lee, "Influences of the Leader's Professionalism recognized by the Members of Life Dance Program on the Exercise Flow and the Customer Satisfaction", The Korean Society of Sports Science, Vol.22, No.4 pp. 683-693, (2013). 

  28. J. H. Lee, J. H. Lee, "The Effect of Golf Instructors Emotion Intelligence and Nonverbal Communication on Participants Behavior", Korean Association of Physical Education and Sport for Girls and Women, Vol.32, No.3 pp. 1-19, (2018). 

  29. H. S. Moon, G, J. Cho,"The Relation of Golf Coach's Teaching Style to Immersion and Exercise Adherence Intention", Korean Society for the Sociology of Sports, Vol.25. No.3 pp. 155-176, (2012). 

  30. H. Y. Lee, J. W. Park, "The Relationship Between Sports Program Instructor's Nonverbal Communication of Training Program for Public Officials, Participants' Sports Immersion and Their Continuos Participation Behavior", Korean Alliance for Health, Physical Education, Recreation, and Dance, Vol.51, No.4 pp. 223-235, (2011). 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로