$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 전공의 의료커뮤니케이션 능력과 진료수행 자기효능감, 공감능력과의 상관관계
Associations of Communication Skills, Self-Efficacy on Clinical Performance and Empathy in Trainee Doctors 원문보기

精神身體醫學 = Korean journal of psychosomatic medicine, v.29 no.1, 2021년, pp.49 - 57  

김도형 (고신대학교 복음병원 정신건강의학과) ,  김민정 (고신대학교 복음병원 신경과) ,  이해영 (고신대학교 복음병원 흉부심장혈관외과) ,  김현석 (고신대학교 복음병원 정신건강의학과) ,  김영미 (국제사이버대학교 아동복지상담학과) ,  이상신 (고신대학교 복음병원 정신건강의학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

연구목적 전공의 공통역량으로서 의료커뮤니케이션의 중요성을 환기시키기 위하여 전공의를 대상으로 의료커뮤니케이션 능력을 조사하고 의료커뮤니케이션 능력, 진료수행 자기효능감 그리고 공감능력의 관련성을 분석하고자 하였다. 방 법 일 대학병원 소속 총 106명 전공의를 대상으로 자기평가 의료커뮤니케이션 능력, 수정된 진료수행 자기효능감 척도, 한국판 의사 공감 척도를 조사하였다. 성별, 나이, 전공과목(인턴, 내과계, 외과계), 연차(인턴, 1~2년차, 3~4년차)에 따른 의료커뮤니케이션 능력의 차이를 조사하였다. 상관분석으로 의료커뮤니케이션 능력, 수정된 진료수행 자기효능감, 공감능력의 상관계수를 구하였고 구조방정식 모형을 이용하여 의료커뮤니케이션 능력에 영향을 미치는 각 변수의 효과를 검증하였다. 결 과 인턴 31명(31.6%), 내과계 레지던트 45명(45.9%), 외과계 레지던트 22명(22.4%)으로 총 98명이 참가하였다. 성별, 나이, 전공과목, 연차에 따른 자기평가 의료커뮤니케이션 능력 점수는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 의료커뮤니케이션 능력은 수정된 진료수행 자기효능감(r=0.782, p<0.001) 및 공감능력(r=0.210, p=0.038)과 유의한 정적 상관관계가 있었다. 공감능력은 진료수행 자기효능감에 직접적으로 유의한 영향을 미쳤으며(β=0.30, p<0.01), 진료수행 자기효능감은 의료커뮤니케이션 능력에 직접적으로 유의한 영향을 보였다(β=0.80, p<0.001). 공감능력은 진료수행 자기효능감을 매개하여(β=0.26, p<0.05) 간접적으로 의료커뮤니케이션 능력에 영향을 미치고 있었다. 결 론 전공의 의료커뮤니케이션 능력은 성공적 진료를 위해 필요한 진료수행 자기효능감과 직접적 연관성이 있었으므로 전공의 공통교육과정의 하나로서 중요한 위치를 차치한다고 할 수 있다. 그리고 현재의 의료커뮤니케이션 모델은 공감 능력과는 구별해서 이해될 필요가 있음이 시사된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives : This study evaluated the medical communication skills of trainee doctors and analyzed the relationship between medical communication skills, self-efficacy on clinical performance (SECP) and empathy. Methods : A total of 106 trainee doctors from a university hospital participated. The qu...

Keyword

표/그림 (4)

참고문헌 (41)

  1. Ha JF, Longnecker N. Doctor-patient communication: a review. Ochsner J 2010;10:38-43. 

  2. Silverman J, Kurtz S, Draper J. Skills for Communicating with Patients. 3rd ed: CRC Press;2013. p.7-34. 

  3. Green ML, Aagaard EM, Caverzagie KJ, Chick DA, Holmboe E, Kane G, Smith CD, Iobst W. Charting the road to competence: developmental milestones for internal medicine residency training. J Grad Med Educ 2009;1:5-20. 

  4. Frank JR. The CanMEDS 2005 physician competency framework [Internet]. The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada; 2005 [Cited 2005 Apr 5]. Available from: http://rcpsc.medical.rg/canmeds/CanMEDS2005/CanMEDS2005_e.pdf. 

  5. Ahn D. The Future Roles of Korean Doctors: Cultivating Well-Rounded Doctors. Korean Med Educ Rev 2014;16:119-125. 

  6. The Ministry of Health and Welfare. The annual curriculum for residency training. The Ministry of Health and Welfare notice 2021-67 [Internet]. 2021 [Cited 2021 Feb 26]. Available from: https://www.law.go.kr/admRulSc.do?menuId5&subMenuId41&tabMenuId183#liBgcolor0. 

  7. Kwon HJ, Lee YM, Chang HJ, Kim AR. Needs assessment of a core curriculum for residency training. Korean J Med Educ 2015;27:201-212. 

  8. Kim HJ, Huh JS. Current status of the resident education program and the necessity of a general competency curriculum. Korean Med Educ Rev 2017;19:70-75. 

  9. Jung JW, Lee YM, Kim BS, Ahn D. Analysis of the perceived effectiveness and learning experience of medical communication skills training in interns. Korean J Med Educ 2010;22:33-45. 

  10. Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev 1977;84:191-215. 

  11. Park KH. A study on the development and validation of the self-efficacy scale on clinical performance for medical students (Dissertation). Seoul: Chung-Ang University;2012. 

  12. Kim MS, Sohn SK. Emotional intelligence, problem solving ability, self efficacy, and clinical performance among nursing students: a structural equation model. Korean J Adult Nurs 2019;31:380-388. 

  13. Halpern J. Clinical Empathy in Medical Care. In: Decety J, editor. Empathy: From Bench to Bedside. Cambridge, Masachusetts, London: The MIT Press;2012. p.229-244. 

  14. Lee YH, Lee YM. Development of a patient-doctor communication skills model for medical students. Korean Med Educ Rev 2010;22:185-195. 

  15. Yoo HH, Park KH. The differences in self-efficacy in clinical performance between medical students and residents. Korean J Med Educ 2015;27:221-225. 

  16. Hojat M, Gonnella JS, Nasca TJ, Mangione S, Vergare M, Magee M. Physician empathy: definition, components, measurement, and relationship to gender and specialty. Am J Psychiatry 2002;159:1563-1569. 

  17. Kang WS, Kim YH, Chang HI. An investigation on reliability and validity of the Korean physician empathy rating scale. Kor J Psychopathol 2006;15:11-18. 

  18. Ryu HR, Bang KS. A validation study of the Korean version of the jefferson empathy scale for health professionals for Korean nurses. J Korean Acad Nurs 2016;46:207-214. 

  19. Bentler PM. Comparative fit indexes in structural models. Psychol Bull 1990;107:238-246. 

  20. Moon S. Basic concepts and applications of structural equation modeling: with AMOS19.0. Seoul: Hakjisa;2015. p.567-577. 

  21. Falcone JL, Claxton RN, Marshall GT. Communication skills training in surgical residency: a needs assessment and metacognition analysis of a difficult conversation objective structured clinical examination. J Surg Educ 2014;71:309-315. 

  22. Salib S, Glowacki EM, Chilek LA, Mackert M. Developing a communication curriculum and workshop for an internal medicine residency program. South Med J 2015;108:320-324. 

  23. Roter DL, Hall JA, Aoki Y. Physician gender effects in medical communication: a meta-analytic review. JAMA 2002;288:756-764. 

  24. Park WB, Phyo SR, Jang EY, Kang SH, Myung SJ, Shin HY, Lee YS, Shin JS. Correlations of communication and interpersonal skills between medical students and residents. Korean J Med Educ 2010;22:269-274. 

  25. Griesser MJ, Beran MC, Flanigan DC, Quackenbush M, Van Hoff C, Bishop JY. Implementation of an objective structured clinical exam (OSCE) into orthopedic surgery residency training. J Surg Educ 2012;69:180-189. 

  26. Jefferies A, Simmons B, Tabak D, McIlroy JH, Lee K-S, Roukema H, Skidmore M. Using an objective structured clinical examination (OSCE) to assess multiple physician competencies in postgraduate training. Med Teach 2007;29:183-191. 

  27. Davis D, Lee G. The use of standardized patients in the plastic surgery residency curriculum: teaching core competencies with objective structured clinical examinations. Plast Reconstr Surg 2011;128. 

  28. Ponton-Carss A, Hutchison C, Violato C. Assessment of communication, professionalism, and surgical skills in an objective structured performance-related examination (OSPRE): a psychometric study Am J Surg 2011;202:433-440. 

  29. Didwania A, Kriss M, Cohen ER, McGaghie WC, Wayne DB. Internal medicine postgraduate training and assessment of patient handoff skills. J Grad Med Educ 2013;5:394-398. 

  30. Horwitz IB, Horwitz SK, Brandt ML, Brunicardi FC, Scott BG, Awad SS. Assessment of communication skills of surgical residents using the Social Skills Inventory. Am J Surg 2007;194:401-405. 

  31. Gillis AE, Morris MC, Ridgway PF. Communication skills assessment in the final postgraduate years to established practice: a systematic review. Postgrad Med J 2015;91:13-21. 

  32. Verlinde E, De Laender N, De Maesschalck S, Deveugele M, Willems S. The social gradient in doctor-patient communication. Int J Equity Health 2012;11:1-14. 

  33. Makoul G. Essential elements of communication in medical encounters: the Kalamazoo consensus statement. Acad Med 2001;76:390-393. 

  34. Mangi NG, Ter Goon D, Yako EM. Self-efficacy and clinical performance of nurses initiated and management of antiretroviral therapy: narrative review. Open Public Health J 2019;12. 

  35. Hung CC, Kao HFS, Liu HC, Liang HF, Chu TP, Lee BO. Effects of simulation-based learning on nursing students' perceived competence, self-efficacy, and learning satisfaction: A repeat measurement method. Nurse Educ Today 2021;97:104725. 

  36. Guo YF, Lam L, Plummer V, Cross W, Zhang JP. A WeChat-based "Three Good Things" positive psychotherapy for the improvement of job performance and self-efficacy in nurses with burnout symptoms: a randomized controlled trial. J Nurs Manag 2020;28:480-487. 

  37. Hojat M. Empathy in health professions education and patient care. New York: Springer International;2016. p.3-16. 

  38. Colliver JA, Willis MS, Robbs RS, Cohen DS, Swartz MH. Assessment of empathy in a standardized-patient examination. Teach Learn Med 1998;10:8-11. 

  39. Nightingale SD, Yarnold PR, Greenberg MS. Sympathy, empathy, and physician resource utilization. J Gen Intern Med 1991;6:420-423. 

  40. Bertrand P, Guegan J, Robieux L, McCall CA, Zenasni F. Learning empathy through virtual reality: multiple strategies for training empathy-related abilities using body ownership illusions in embodied virtual reality. Front Robot AI 2018;5:26. 

  41. Makoul G. The SEGUE Framework for teaching and assessing communication skills. Patient Educ Couns 2001;45:23-34. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로